Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: boendeinredning
Läst 1794 ggr
csilla75
0

Är det här en bra marsvinbur?

Såg denna bur i Carrefour (Frankrike). Ser väldigt lyxigt ut men frågan är om marsvin gillar den typen av burar. Vad tycker du? Måtten är: 64 lång, 44 bred och 93 hög. Klickar ni på bilden kan ni se buren i större format.

http://online.carrefour.fr/Produits/animalerie/defaut?Prod=M00045006&CC={5797BCC2-9C69-494C-8C0C-13FFCB6960E9}

Rubrik utökad av Medarbetare i syfte för att få ett tydligare forum och bättre sökfunktion.

[nono39]
0

nej tyvärr jag tror inte marsvin gillar såna burar dom e också höjd rädda Rynkar på näsan

freddiie
0

Det är en chincillla bur och jag skulle ALDRIG sätta in marsvin i den. För om dom bråkar och vill komma ifrån varandra kan dom ramla ner. Och ramperna ser branta ut.

idipidi
0

Den är väldigt olämlig med våningarna och dessutom är måtten inte godkända för marsvin i Sverige. Buren ska ha en bottenyta på MINST 0,3 m2.

Moa-16
0

Men var det en marsvinsbur? Det där är ju en chincilllabur. Inget för marsvin.

csilla75
0

ok, d var bara en tanke. såg häftigt ut men som sagt, ville kolla med kunniga…….

/Csilla

Rafflan
0

Snygg ja, dock är fall höjden för farlig för marsvin :(

I Sverige får man inte ha denn buren till chinchillor! Den är för liten i alla mått.

Bumsibum
0

Råttor, kan den nog me passa till men icke marsvin.. Glad

FeliciaS
0

Den buren ser inte alls lämplig ut för marsvin, de är inte riktigt så smidiga och klättrar/hoppar som ex. råttor, gerbiler, degusar osv. utan är byggda på ett helt annat sätt. Det bästa är en bur som är lång och bred, hellre än med våningar.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Rafflan
0

#8 passar inte gerbiler heller, dem rymmer ju direkt genom gallret å ska ha ca 1 dm djupt med grävbart material ;P

Å tror råttor och degus kan gnaga sig ut. Såna där burar är bara skit :P

Creation
0

#9 Hur skulle råttor och degus kunna gnaga sig ut? Buren är väl helt gjord av metall?

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Rafflan
0

#10 oj, tyckte botten såg ut att vara av plast men kollade mer noga nu och såg att det var galler på, lägger man tidningspapper eller liknanade över gallreti i botten och sen typ spån på det är den nog laglig för degus och råttor ;)

ho0mii3z
0

Det är en chincilla bur, fungerar för kaniner också , fast inte med de måtten, vi hade en sådan gul/blå som var dubbelt så stor till en kanin , innan hade killens syster en chinchilla i den

Tiktok: @iminaandetag
Instagram: @iminaandetag

ho0mii3z
0

oj, såg inte att de andra svarat likadant..
Förlåt. Min dator gör så jag inte ser alla komentarer?!

Rafflan
0

#12 den är inte laglig för chinchilla, alla måttan är för små!

FeliciaS
0

#9 Fast jag har inte skrivit någonstans att buren skulle passa de djur jag nämnt, utan jämfört marsvin med dem för att förklara att de är byggda på helt olika sätt.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Royalz
0

#15 Fast gerbiler är inga hoppare, utan dom gräver gångar och lever i marken :)

tensing
0

Har en tvåvåningsbur till våra två men den är 1 meter X 60 cm x 2 plan. Köpte den begagnad och den var nog ursprungligen för kaniner.

Rampen upp var för brant för dem så vi byggde ett hus till undervåningen och la rampen ovanpå. Dessutom kläddes rampen med finkornigt sandpapper och går de gärna upp och ner. De trivs uppe för att de ser ut bättre (när vi är i rummet) och de sover helst där. På nedervåningen har de hö, hus och lek. Fungerar jättebra och de ramlar inte alls ner. Hade tidigare en lång bur och då var de inte alls lika aktiva, dessutom tog den plats.

Viktigt är förstås att de får komma ut och springa fritt - oavsett bur, då mår de bäst.

csilla75
0

#17: misstänkte att den inte passade, men, men, snygg är den iaf. Obestämd

komma ut dagligen kommer de definitivt att göra, vi bor i hus så en hage i trädgården är en självklarhet. som sagt, håller på att lära mig om marsvinskötsel innan vi köper några.

/C.

emms
0

#12 Verkligen inte lämplig till en kanin heller. Om kaninen trillar ner kan den lätt bryta ryggen då kaniners ryggar är väldigt känsliga.

Kaniner tycker bättre om stora utrymmen och några sitthyllor på 30cm som dom kan hoppa upp på.

Emma

smurfan-13
0

#11 den är inte lalig för degus heller. Degus skall ha samma bottenyta som marsvin.

ho0mii3z
0

#14 som du kanske ser skrev jag att jag hade en likadan fast DUBBELT så stor!

Rafflan
0

#21 jepp, och jag tror jag vet vilken du syftar på, och den är för liten i botten ytan.

ho0mii3z
0

Min eller vår är hemma bygt i gul och blå, de ända som är köpt är hyllplanen

Rafflan
0

#23 var det inte en sån som i #0 fast större? eller har ni byggt en själv?