Hur mycket hö?
Mina två marsvinsgrisar har givetvis alltid hö i buren. Min fråga handlar om hur ofta de ska ha "nytt" hö?
Damerna själva äter snabbt upp det godaste höet och tittar sedan uppfodrande på mig - mer! Jag tycker det är lite slöseri att slänga hälften och vill att de ska äta upp lite bättre. Är det OK att fylla på kanske en gång om dagen, och resten av tiden låta grisarna äta höet som inte är lika underbart gott? (Höet är naturligtsvis felfritt, inget damm eller liknande, väldigt bra hö näringsmässigt samt med fina strån)
Jag jämför med grönsaker; helst vill de ju bara ha "godis" som gurka, men lite kål får de allt äta mellan varven. Får de ingen gurka, ja, då tuggar de i sig kålen. Förstår ni hur jag menar? Hur gör ni, måste era grisar äta "allt" hö, eller äter de bara det hö de gillar?
Kramar Sida
Jag ger mina marsvin mindre portioner flera gånger om dagen. Då blir dom aldrig utan hö men jag behöver heller inte slänga några mängder för att marsvinen tröttnat på det. Jag tror faktiskt att jag på detta sättet får mina marsvin att äta mer hö än dom skulle gjort om dom fått mer sällan och i större mängder. För varje gång hö serveras blir dom ju alldeles till sig och sedan äter dom i ett par timmar till och från, nästa gång det kommer hö är det lika spännande igen och det finns nya goda strån att tugga i sig.
Men jag väntar aldrig på att allt hö ska ta slut innan marsvinen får nytt. En vanlig dag får dom hö 3-4 gånger.
Hanna
Jag gör på samma sätt jag fyller på lite då och då under dagen så då blir det inte mycket hö som behöver slängas
jag fyller me på då o då säkert 4 gånnger om dagen (minst).. 
Jag tycker det är bäst att dela upp högivan under dagen, så har de hela tiden tillgång till fräscht hö. Det är rätt lätt att de kissar på höet om man ger mycket så att det ligger, och är det nerkissat/nertrampat äter de inte utav det (tack och lov kanske). Själv ger jag dem när jag ser att det börjar ta slut, runt 4 ggr/dag. Precis som #1 är jag rätt övertygad om att de på så sätt äter mer också.
Det går inte riktigt att jämföra med grönsaker, eftersom det där är olika sorter. Tänk också på att variera grönkosten mellan olika rotfrukter och grönsaker (läs artikeln här) och undvik gurka, sallad etc. Själv kan jag inte ens säga hur ofta mina får gurka, kanske 2 gånger/månad max.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus