Färghjälp
Jag skulle behöva genkoderna till färgerna Choklad/golden Choklad/golden/white, choklad, black/golden, choklad/white så att jag kan använda färgkalkylatorn.
Och så skulle jag vilja ha tag på en sida där det står vilka färger som är dominanta och så =)

B - svart
b - choklad
e - golden
ep - tvåfärgad (ex golden/svart, golden/choklad mm vilka färger det blir bestäms av vilka färggener marsvinet har)
S - inget vitt
s - vitt
Stor bokstav - färgen är dominant över "samma bokstav"
Liten bokstav - färgen är recessivt och krävs i dubbel uppsättning för att synas.
Bb - svart men med chokladanlag (som alltså inte syns!)
bb - choklad
A - augoti, a - inte agouti,
B - black, b - chocolate
C - "full färg" golden eller goldenagouti om A finns , cd - buff eller buffagouti om A finns, cr - cream eller lemonagouti om A finns kombination med cd - i dubbel uppsättning vit eller silveragouti om A finns.
E - full utbredning av svart (B) eller chocolate (b) eller grey (pg),
ep - marsvinet är tvåfärgat i något av B, b, eller pg OCH golden (eller någon av de nerblekta färgerna på C-locus)
e - golden eller någon av de nerblekta varianterna på C-locus. Inget svart eller chocolate kan finnas.
P - full färg av B-locus såsom svart och coklad
pg - bleker svart (men inte golden!!) till grey och chocolate till carob. Ögonfärgen bleks dock varför en golden kan ha rubinfärgade ögon!
p - bleker svart (men inte golden!!) till lilac och chokolate till beige Däremot bleks ögonfärgen, så därför kan en golden ha röda ögon.
S - inga vita tecken
s - vita tecken
Så ett marsvin har en gen från mor och en gen från far. Önksar du ett golden/black/white så har den dubbel uppsättning a (annars vore den agouti) B (kan ha både BB och Bb för båda är svart) C (kan ha CC eller C tilsammans med några av "blekgenerna" den blir golden ändå) ep i dubbel uppsättning (eller ep +e eftersom ep "dominerar" över e) s antingen i dubbel uppsättning eller som sS faktiskt! Här har jag inte förstått varför vita tecken inte är dominanta eftersom man använder LILLA s som en dominant gen… Inte logiskt alltså, men det kan säkert någon annan förklara :-).
Här är genkoderna:
Choklad - aa bb __* E_ P_ S_
**
Choklad/white** - aa bb __* E_ P_ s_
* = får ej vara cdch, chch eller crch
Choklad/golden - aa bb C_ epe/epep P_ S_
**
Choklad/golden/white** - aa bb C_ epe/epep P_ s_
**
Black/golden** - aa B_ C_ epe/epep P_ S_
Vill du ha en fullständig genkod(eller så fullständig som möjligt) måste man se över stamtavlan och göra testparningar. Det är bara att pm:a om du vill ha hjälp med det.
**
#2** "e - golden" ? Nu skrev du nog lite fel. :-) Du menar att inga svarta färger(black, chocolate, lilac, grey osv.) syns.
Vet inte hur lätt det är för nybörjare att förstå det du skriver dock. En del saker kan leda till missuppfattning. Men bra att du skrev i alla fall! :-) Hoppas att folk förstår.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

#3 Tja - vad är skillnaden på våra "förklaringar"?? Marsvinets färg ÄR golden - eller någon av de nerblekta varianterna - eller helvit vid dubbel uppsättning av cr. ee är helt enkelt ett marsvin som inte har svart, choklad eller grey i sin päls - alltså golden ;-)!
ee + C (stora C är dominant över de övriga på C-locus, så därför är det ointressant här att skriva ut alla olika varianter) - golden
ee + cdcd - buff
ee + crcd - cream
ee + crcr - vit
Ska vi krångla till det riktigt ordentligt så är det ju så att cd och cr faktiskt också bleker svart färg så de blir mer gråaktiga/brunaktiga. Men jag valde att inte nämna det eftersom dessa marsvin trots allt är genetiska svarta (än så länge…) enligt vårt sätt att se det. Det är i princip omöjligt att avgöra "vad som är vad" när man har med marsvin att göra som inte är färgavlade - som jag och mina lunkaryor. Det är först när bebisarna anländer som man kommer en liten bit närmare sanningen.
Det som krånglar till det hela med färger är att det är inte enskilda gener som bestämmer färgerna helt och hållet, utan det är samspelet dem emellan. Färgkalkylatorn som finns här är ett utmärkt hjälpmedel för att få en bättre förståelse och testa testa testa… :-) Tack Joel och Ida för det!!!
#4 Jag vet hur det ligger till egentligen. ;-) Men man kan ju inte säga att det blir golden direkt, eftersom C_ ger det vi kallar goldenfärg, inte någon av de andra generna i C-locus. Det kan förvirra nybörjare när man uttrycker sig så, det är allt jag säger.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Tack så jättemycket för eran hjläp =) Jag har lite svårt att förstå det här med genetik men nu blev det mycket lättare =)
Jag gjorde en parning för att få fram en unge som var Choklad/golden och jag lyckades men nu vill man lärare att jag måste förklara varför jag parade som jag gjorde om man tänker genetik. :P
Vilka färger skulle man med andra ord kunna para med en choklad/golden hane för att få chans att få choklad/golden ungar?
Jag har redan hittat svaret på min egna fråga :P Men jag har en annan fråga nu.
Vad menas med ett S eller ett s. Jag förstår att det har med vitt att göra men vad är skillnaden?

Just denna genen är lite förvillande - åtm för mig. Litet s står för vita tecken och stort S står för utan vita tecken. Så har du ett marsvin som har vita tecken (alltså INTE är helvit!!) så har den minst ett litet s. Men enligt mitt sätt att se det så borde vita tecken vara stort S eftersom den uppträder som en dominant gen - alltså man behöver bara en gen (av två!) för att få egenskapen.
Ett marsvin som är utan vita tecken har SS, ett marsvin som har vita tecken har sS eller ss…
Krångligt värre;) Tycker iaf jag :p
Okej men då vet jag på ett ungefär iallafall =)
Maijah: Ja verkligen allt med genetik är jättesvårt :P Fast man fattar mer och mer ju mer man tragglar :P
#11 Ja inte är det lätt inte, jag försöker lära mig men fattar i princip noll :p
Vitfläckighet är ofullständigt dominant/recessivt. Parar man t.ex. renavlad dutch eller tort n white med self så är det inte ens säkert att man får vita tecken alls. I de parningar jag sett har några ungar fått små vita tecken och några blivit helt utan vitt men har ökad benägenhet att lämna vitt i kommande generationer.
Uppfödare som försöker avla bort vitt kan faktiskt få ungarna med ganska mycket vitt även när vitt ligger några generationer bak.
Så med andra ord så är det en ren chansning om man får det eller inte?
Nä. :) Inte mer chansning än avel på alla andra egenskaper som inte är enkelt dominanta eller recessiva (d.v.s. de allra flesta). Anlaget måste finnas för att det ska bli vitt, men det är inte säkert att det vlir vitt bara för att anlaget finns. Det är ofullständigt dominant.
aha okej nu fattar jag =)