Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: skötsel
Läst 3087 ggr
elin85
0

Ni som gjort en ramp

Hur har ni gjort den? Hur lång är den och hur hög är övervåningen/hyllan?

Jag tar tacksamt emot bilder :)

FeliciaS
0

Nu påminde du mig om att jag måste fixa till min ramp :P Några av pinnarna har gnagts bort…

I artikeln om burbygge finns bild på mina grisars ramp (första bilden) samt deras övervåning (sista bilden). Den är ca 16*35 cm skulle jag tro, och går upp från ett hus (inte det som är på första bilden i artikeln) så höjden emellan blir nog 15 cm. Kan mäta senare, det här är bara uppskattade mått.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

iibaa
0

I första buren jag hade gjorde jag en ramp av en lite tunnare träplanka som jag spikade ett trästege (ett sånt man har till fåglar) fast på. Då var höjden ca. 25cm och rampen ca. 40cm lång.

Nu har jag en bur med flera våningar med en höjd på 50cm. Rampen är då drygt 100cm lång! Den var färdig och som steg är det inget som sticker ut, utan tvärtom är det fåror sågade i plankan.

Den första tyckte nog marsvinen var lättare att gå på, och så är den ju lättare att göra själv. Men de lär sig vilket som…

alskarkolhydrater
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är en bild på en av mina ramper :)

En rejäl planka som inte "böjer" sig när marsvinen står på den. Sen köpte jag en smal list och sågade den i bitar. Superlim på dem och sen fäste jag dem på plankan.. som små trappsteg. Sen, av en gammal duk, klippte jag ut passande bitar och limmade dem på "luckorna" mellan trappstegen. Sen för att göra den extra säker för dem, har jag spikat fast två väggar på sidorna för att de inte ska kunna trilla ner på sidan :) 

Marsvinen verkar älska rampen och jag tror att man vinner på att göra den så säker och trygg som möjligt för marsvinen. Annars är risken att dom inte vill springa i den alls..