Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 1330 ggr
[veralera]
0

Malmöbor - en snabb fråga

Jag har blivit tillfälligt jourhem åt ett litet marsvin, min fråga är om det är för kallt för att ha det utomhus just nu?

Det är alltså inga problem att ha det inomhus, men den verkar lite ensam. Min kanin bor ute, tänkte testa och sätta ihop dem (OBS har inte ens testat än så vet inte om det ens går…)

(Anledningen till att jag riktade frågan just åt malmöbor är ju för ni vet hur varmt det är här)

Teij
0

Bor 3 mil söder om malmö och ja skulle väl tycka att det är alldeles för kallt. Mina innekaniner har precis börjat få vara ute på dagarna och inne i garaget på nätterna. Det sjunker iaf under och runt 5 här även fast det är soligt varmt och 2-siffrigt på dagarna.

[veralera]
0

Hej. Tack för ditt svar.

Jag misstänkte det också därav har jag inte satt ut honom. Men ville vara säker, är egentligen inte så kunnig om marsvin så därför frågade jag här för säkerhetsskull:)

Teij
0

Sommaren kommer nog snabbt här nere så det dröjjer nog inte länge tills du kan ha han ute :)

Tina
0

Jag skulle inte rekomendera att sätta ihop marsvinet med din kanin. Han känner nog sig ensam, men det enda kaninen kan bidra till är värme. Marsvinet och kaninen kan inte kommunicera med varandra. Jag tror att han mår bättre av att vänta på marsvinskompisen som finns i det nya hemmet han till slut kommer få. Glad

Hur är graderna på natten? Kom ihåg att marsvin ej får vistas i en temperatur under 0 grader.

Livet med två australian shepherds
https://brukshundarnas.wordpress.com

FeliciaS
0

Det är bättre att du låter marsvinet bo inomhus, för det första klarar de sig inte utomhus den här årstiden och för det andra ska de absolut inte bo med kaniner.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

[veralera]
0

Ok tycker ni det så gör jag inte det heller. Har inte hundra procent koll på marsvin. Men minns att en vän tog hand om ett ensamt och aningen vanvårdat marsvin, det var väldigt deprimerat av sin ensamhet och åt nästan inte ens, efter att hon satte ihop det med sina 2 kaniner blev det betydligt bättre. Fast jag vet inte, det kanske var nån annan anledning. Eller ett specifikt undantag.

Det är mest det att den är så rädd för både mig, min son (som är snart ett år, snart-ett-åringar skriker en del fortfarande…), hundarna och resten av djuren (tex degusarna låter ju rätt högt och gällt) så utomhus miljön hade kanske varit lugnare (är ut mot en gård där nästan ingen någonsin är). Sedan är ju kaniner betydligt lugnare och mer van vid oss så tänkte det kanske kunde hjälpa.

Men det kanske egentligen gör mer skada än nytta…

Tina
0

Du har inte möjlighet att ställa marsvinet i ett mer ljudisolerat rum?

Jag vet inte hur det är med marsvin, det är inte så vanligt att de bor utomhus, men kaniner måste sakta vanjas vid utelivet efer vintern om jag förstått det rätt. Möjligen kan det vara skadligt för marsvinet att hastigt flyttas ut på en gång och personligen tycker jag att det fortfarande är för kallt för marsvin även i de sydligaste delarna av Sverige.

Det finns många anledningar till varför marsvin och kanin inte ska bo tillsammans. De kan inte kommunicera med varandra, har inte samma matvanor och kaninen har stora möjligheter att skada marsvinet. Kaniner sägs också bära på en bakterie som kan vara skadlig för marsvin. Listan kan göras lång.

Det bästa du kan göra är nog att försöka göra marsvinets burmiljö så trygg som möjligt. Stor bur med många gömställen är en stor fördel. Marsvin blir deperimerade av att sitta stilla hela dagarna och ett skyggt marsvin vågar oftast inte vistas på en öppen yta utan gömställen. Sitt vid dess bur och tala lugnt med det, stick åt den en godbit då och då, gurka brukar vara en favorit! Hoppas att den lille blir o känna sig säkrare med dig. Glad

Livet med två australian shepherds
https://brukshundarnas.wordpress.com

Mari
0

Tycker Tina gett dig bra råd här, rpecis som jag gav dig på msn nästan. se till att han har mkt gömslen, försök om det gär att ha i ett lugnt rum men annars tror jag det går bra ändå bara marsvinet känner att han är trygg i sina gömslen.

Att ha ute nere i Malmö tror jag fortfarande är lite för kallt, en stund mitt på dagen med bra uppsikt (om det är en gräsbur eller liknande) kan gå bra, se till att det inte är dragigt då marsvin är väldigt känsliga för just drag mer än kylan.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

[veralera]
0

Tack för bra svar! Har tyvärr inte möjlighet att ställa den någonstans mer ljudisolerat. Jag bor ju i en… tvåa haha. DOck en väldigt stor tvåa, stort sett en trea men köket är som en "gång" mellan matplatsen och vardagsrummet. I "matplatsen" bor alla mina djur förutom ekorre och sjusovare. I sovrummet kan jag stänga dörren men har ingenstans att sätta buren förrutom på golvet och det drar väldigt mycket inne i sovrummet (fuskbygge… nybyggd lägenhet…)

Jag försöker vara väldigt mycket med lille svinet. Är så synd om den, har medräknat djuraffär och "uppfödare" bott på 5 olika ställen och väntar på ett nytt… Och är inte ens ett halvårgammalt… (Enligt uppgifter)

alskarkolhydrater
0

Stackars liten! :( Men skönt att höra att han/hon är i goda händer nu iaf! Undrar bara, hur kommer det att gå för honom/henne nu? På väg till ett nytt hem eller är hos dig tillsvidare?

Anledningen till varför jag frågar är för att jag själv har 6 marsvin.. 5 honor och en hane. Är det en hona så har jag en superstor bur där det finns plats för en till :) Tyvärr vågar jag inte om det är en hane, då det förmodligen hade blivit rejält med bråk :/

Mvh Angelica

alskarkolhydrater
0

Oj.. nu såg jag att du skrivit honom i tidigare inlägg :(

Men får hoppas att han kommer till ett lugnt och tryggt hem snart där han får en burkompis! Och så fint av dig att du ställer upp och tar hand om honom så länge!

Mari
0

Jag tror att han redan fått flytta till ett hem med en kompis nu :)

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

alskarkolhydrater
0

Gud va bra! :) Glad jag blir!

[veralera]
0

Japp han har nytt hem:) Tack för erbjudandet iaf.:)

Inlägget är låst för nya kommentarer