Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketteravelungar
Läst 1498 ggr
HLJB
0

Abortera och fortsätta dräktighet?

Finns det någon som vet ifall en marsvinshona kan abortera ett eller flera foster och ändå ha levande ungar kvar och därför fortsätta vara dräktig?

Det är så konstigt med Ninni för hon forstätter gå upp i vikt men jag känner inga rörelser. Magen känns halvmjuk och jag kan inte urskilja någon unge därinne.

**Så här ser hennes viktkurva ut:
**Dag 0 - 957g
Dag 9 - 1002g (+45)
Dag 14 - 1013g (+11)
Dag 21 - 1016g (+3)
Dag 28 - 955g _(-61 missfall? och flyttas bort från hanen)
_Dag 42 - 1006g (+51)
Dag 61 - 1079g (+73)

HLJB
0

Ingen?

Linnet
0

Det är nog ingen som vet, svår fråga.

HLJB
0

Synd, men någon av de mer erfarna borde ju veta, och då menar jag rent kroppsligt fysiskt möjligt alltså.

[Liinda]
0

Min teori är att hon var påväg upp i viktkurvan iallafall. Eftersom vanligtvis brukar väl inte dräktiga honor börja öka i vikt så tidigt som 9:onde dygnet.

Men det är bara en teori

HLJB
0

Men om hon bara är på väg uppåt som vanligt utan att ha varit eller är dräktig hur kan hon då gå upp totalt 59g på 28 dagar och sedan helt plötsligt gå ner 61g på precis samma dag? Efter hon blödit klart och de där grejerna kommit ut från henne (troligen moderkaka+ruttet foster)

Hon gick ju på en och samma dag ner 2gram mer än hon vägde innan jag satte henne med hanen. Och från dag 28 har hon ökat stadigt igen upp till 1079g vilket är bra mkt mer än hon vägde innan allt började.

[Liinda]
0

Jo jag tror ju självklart att hon aborterat bort sina foster men jag menar bara att viktökningen kanske skulle skett ändå för hon är i en växtfas i livet.

Men det är som sagt bara spekulationer

HLJB
0

#6 Nä jag tror hon växt klart men de kan ju vara så också.

Binajis
0

Jag hade en hona som kastade 5 ungar efter ca 6 veckor.

93 dygn efter parning (handparning) födde hon en stor unge… så hon både kastade ungar, behöll en och gick långt över tiden.

Ungen som kom ut var död men sparkade friskt timmar innan födseln. Jag var inte med vid födseln men tror att han helt enkelt var för svår att föda fram och dog av syrebrist.

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

HLJB
0

Oj på så vis, har du någon teori om varför hon gick så långt över tiden innan hon födde den sista ungen?

Vad menar du med handparning förresten? :-)

Bumsibum
0

eller skendräktig?

HLJB
0

eller fet =)

Binajis
0

#9 Ingen aning, har tänkt på det förut och funderat på om det kan ha haft något samband med att hon kastade de 5 första ungarna eller om det var en ren slump. Har inte fått någon rätsida på det riktigt Foten i munnen

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

HLJB
0

Dag 76 - 1155g (+76)

Viktuppgång 6v + 1 dag veckor efter missfallet(?) 200g

Linnet
0

Hon måste ju vara dräktig, känns det ingenting alls? DOm andra tjejerna då, är nån dräktig?

HLJB
0

Magen är större och lite hårdare men jag känner inga rörelser. Tyvärr säger jag eftersom det hade varit roligt att förstå varför hon ökar i vikt hela tiden. Ska ta och känna på henne ännu längre idag när jag är ensam hemma och det är lungt och stilla. De andra honorna också och väga men de har inte ökat lika mkt som Ninni

[Strawberi]
0

Läste idag i ett gammalt nr av mm att ibland kastar de bort några från kullen sedan kan de ändå finnas kvar så de fortsätter växa!

HLJB
0

Kände på magen nyss… den är lite hårdare och jag kan känna någonting litet och hårt/knölogt på ena sidan. Ev så känner jag rörelser men vet inte säkert än ändå.