Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: sjukdomarohyraskador
Läst 1424 ggr
Grisarna
0

Varför kal utan päls på sidan?

Ett av de två marsvinen som jag tog hand om från ett lager där de satt ensamma har ingen päls eller inget hår på sidorna av magen, hon var så när hon kom så jag trodde att de hade rakat henne på grund av tovor, hon var lite tovig när hon kom som jag fick badat och kammat, men nu har ingenting växt ut och hon är fortfarande naken och kal där, vad kan det vara ? Huden flagnar inte och hon ser frisk och kry ut och ingen Ohyra.

Hjälp?

Grisarna
0

för att nämna är hon en korsning mellan virvel och peruan och något annat, bara min misstanke,…

Abico
0

Det skulle kunna vara äggstockcystor. Ett av symptomen är att dom tappar päls på sidorna.

Hanna 

Grisarna
0

åh herregud, det låter som det kan vara det för hon har öven haft lite rödaktiga kiss fläckar, vad ska man göra åt det??

Emmsann
0

Kissar dom rött skulle jag uppsäka veterinär. Det kan ju vara llt möjligt liksom. Innan det blir värre bara!

//Emma

[Liinda]
0

Kliar hon sig mycket?

[Liinda]
0

Föressten hur gammal är hon?

[WeepingWillow]
0

Det låter som att det skulle vara äggstockscystor utifrån de kala fläckarna just på sidorna av magen. Om det inte är Ohyra då förstås. Men att hon kissar rött är mer oroväckande. Tycker du ska uppsöka veterinär iaf för det kan ju vara urinvägsinfektion, urinsten el att det är stora cystor eller tumörer som irriterar.

Hur gammal är hon?

Jag har en tjej här hemma som haft sådana cystor, vi kastrerade henne och hon klarade det faktiskt :) Är frisk o kry nu, lite benig men all päls är tillbaka o hon mår fint. Dock ingen lätt operation för en liten gris. Speciellt inte om dom börjar bli till åren. Min tjej kissade aldrig rött dock, hon hade inte haft cystorna så hemskt länge.

Grisarna
0

jag tog ju som sagt över dessa för bara ett par månader sen men upptäckte detta nyligen men hon har sett ut sån sen hon kom , och hon kliar sig inte alls , knappt nåt och jag har kollat hud och päls och allt ser rent och fint ut och det är blankt.

Har inte sett att det är rött i spånet utan såg en svag nyans av rött när hon kissade på golvet , …

Hon är 4 år enligt den förra ägaren, men de verkar inte veta mycket om marsvinen eller så så svårt att säga exakt…

Ska ringa veterinären och höra, i så fall bokar jag tid direkt, vet inte om hennes ålder är en risk om man ska operera??

:(

urfaren
0

#8 Just med marsvin är det ALLTID en stor risk att söva för de har problem med att klara narkosen. Och åldern spelar ju självklart in, men så jättegammal är hon ju inte.

Lina - Medarbetare på Cocker spaniel i fokus

[Maijah]
0

#8 Riskerna ökar ju äldre marsvinet blir, men en operation är ju aldrig helt riskfri. Det finns marsvin som klarat sig bra/inte mått dåligt även om de haft äggstockscystor, men ibland kan det ju bli outhärdligt för marsvinet. (& marsvinskompisarna för all del) Då grisen blir konstant brunstig och försöker rida på alla och det blir inte en lugn stund i buren. Då är valet mellan avlivning eller operation.  WeepingWillow här ovan har ju en hona som fick det, hon valde operation och hennes tjej klarade det =)

Tycker du borde höra med vet och åka in och kolla henne.

godisgrisen
0

Det behöver inte vara ett akut tillstånd. Om hon inte verkar plågas av sitt hormonstinna tillstånd och äter och i övrigt verkar må bra så kan hon leva med detta. En operation inne i buken på ett marsvin är ett stort ingrepp och bör nog undvikas på en äldre hona men det skadar inte att rådfråga veterinär.

urfaren
0

Precis rådfråga vetten och ta ställning sedan!

Lina - Medarbetare på Cocker spaniel i fokus

Grisarna
0

ska jag göra, =) tack allihopa för jättebra svar och snabba svar!!

Grisarna
0

hon har börjat visa en ganska starkt dominans brunstighet dock….ska ringa veterinären imorgon när jag är ledig…