Tänder! Hjälp!
Hej! Ett av mina marsvin har fått två stycken "taggar", bakom framtänderna i överkäken. Är som om det växt ut två nya tänder bakom, men mindre och spetsiga. Inget av de andra marsvinen har så och har inte sett det någon gång. Är det något som borde åtgärdas av veterinär eller är det inget som kommer påverka?

Men är det inte som kanintänder då, dom har ju dubbla tänder uppe. Har aldrig tänkt på om marsvin har så, men det är ju mycket möjligt.
Ja men har tre andra marsvin här hemma och har jämfört med dom och de har inga "extratänder" bakom framtänderna :/
Någon som vet?
Några(kanske alla?) mina marsvin har haft en lite hård/spetsig "utbuktning" bakom tänderna. Dock skulle jag inte beskriva det som taggigt. Tänker vi på samma sak är det helt normalt, inget konstigt. Men du säger att detta är något som kommit fram på senare tid och inte finns på alla dina marsvin?
Jag tycker inte att du behöver oroa dig så länge det inte på något sätt orsakar obehag för marsvinet och så länge dessa taggar inte river i marsvinets mun eller växer sig längre. Håll koll på det! Du kan inte försöka fota?
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.