Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 833 ggr
Ruffsen
0

Vilken sorts mat?

Hejsan!

Det är så att jag ger mina marsvin kligröt just nu men de har börjat att strunta i den nu så de börjar nog tröttna tror jag nästan. Jag har gett dem 4kornskross förut men sedan bytte jag till kligröt. Det jag undrar är om man kanske skulle kunna ta dem maträtterna varannan kväll? Eller blir det på något vis för mycket för deras magar? Har ni något annat alternativ som jag annars kan ge dem varje dag eller ge varannan kväll och något annat varann kväll?

Mamma tycker det är för dyrt med Oxbow pellets så det är ett sista alternativ för oss.

Jag vill inte ge dem någon mat som de kan bli tjocka av för mitt ena marsvin är rätt så tjock.

Men om ni har några tips om vad jag kan ge och hur ofta skriv då gärna det!

Hoppas ni förstår vad jag menar.

Tack! :)

Creation
0

Du behöver inte ge kraftfoder alls, så länge inte en av marsvinen lätt tappar vikt och behöver kraftfodret för att hålla vikten. :) Strunta helt i det ifall marsvinen ändå inte tycker om det. Är det ena marsvinet redan småtjockt tycker jag att det är ganska klokt att sluta.

Mina marsvin får havre eller inget kraftfoder alls, oftast det sistnämnda. Den ena grisen har nämligen lite lätt för att lägga på sig. Den andra grisen är ganska precist två månader gammal och vikten ökar i bra takt.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Ruffsen
0

Okej då kanske jag ska sluta då jag fär tän på det :)