temperatur i buren
hejsan
nu när det börjar bli väldigt varmt ute har det ju tyvärr en tendens att bli väldigt varmt innomhus också vilket jag inte tycker om för det blir väldigt varmt i min lägenhet… nu till min fundering,hur varmt ska det vara hos marsvinen? så de inte får värmeslag eller nåt sånt? de har ju ganska tjock päls…
tacksam för svar
mvh helen
De är nog rätt tåliga med tanke på att de kommer från sydamerika. Så länge de inte står i direkt solljus så.
Är det riktigt varmt kan du ju ta en petflaska och fylla med vatten och lägga i frysen och sen lägga in i buren så att marsvinen själva kan lägga sig i närheten av den för att kyla ner sig
Marsvin klarar kyla (inte drag, kan tilläggas, det kan göra dem sjuka) bättre än värme, så nog bör man hålla koll på att det inte blir för varmt. Över +22 grader tycker jag är varmt, dra ner persienner/dra för gardiner, ha stängt och elementen avstängda så att värmen stannar ute så bra som möjligt. Undvik att solen skiner in, se till att marsvinen alltid står i skugga och inte direkt vid ett fönster :) Sedan kan du linda in frysta vattenflaskor i handdukar/tyg och lägga i buren som #1 tipsade om, tycker marsvinen det är för varmt kan det hända att de ligger vid dem.
#1 Fast i Sydamerika lever de på slätterna vid Anderna och där är det inte särskilt varmt, runt 15-18 grader i genomsnitt.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Jaha okej, jag har fått lära mig att man inte kan ha marsvin utomhus på vintern eftersom att de kommer från varma klimat och inte klarar kyla eftersom de inte får samma vinterpäls som en kanin :-)
#3 På vintern är en annan sak, då blir det alldeles för kallt (det är olagligt att hålla marsvin i temperaturer under 0 grader). Man får också ha i åtanke att de vilda marsvinen inte är samma marsvin som vi har som husdjur, de är större och tåligare än våra som har anpassat sig efter många år av boende inomhus.
Ja, det stämmer :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Väldigt viktigt att inte dra paraleller till de vilda djuren då aveln ger väldigt stora skillnader väldigt snabbt.
I ryssland fick man rävar tama på 30 generationer och utan att man planerat det så bytte dom helt färg. Lite av spåret men ett exempel Richard Dawkins gav om hur snabbt medveten avel förändrar ett djur.