Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1821 ggr
HLJB
0

Ninnis öga

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu känns det som att det inte finns någon hejd på mina marsvinsproblem. Ikväll upptäckte jag att Ninni hade en ganska stor spånbit i ena ögat som jag fick ut med en pincett. Men när jag fick ut spånbiten så ser jag att ögat är alldeles grumligt och det ser nästan ut som att hon har fått en "blåsa" på ögat.

Gråter

Tror ni att det går över av sig själv och läker eller kommer hon bli blind (om hon inte redan är det) ?

Stackars Ninni, jag tycker hon ska få lugn och ro nu när hon har bebisar i magen som sparkar och har sig ganska rejält. Och Ninni som har så vackra klara ögon med en härlig blå kant runt de mörka…

nybban
0

Skador på ögon brukar läka bra, vi hade ju det på båda Dollys ungar, redan när dom var några dagar gamla, troligen nåt hårstrå som växte konstigt så det hade skadat hornhinnan eller nåt. Har haft det tidigare också på lockiga långhårsungar. Ena ögat på båda två var alldeles gråa, men det läkte fint. Ögonsalva, finns ju receptfri Novoform på apoteket, skölja med koksaltlösning, så brukar det läka fint på nån vecka. Blir det inte bättre så får du väl konjtakta veterinär och få nån salva på recept.

HLJB
0

Tack för ditt svar! Jag avvaktar ett tag och ser vad dom händer då jag inte vill börja läpa iväg henne till vet, när hon är därktig. =)