Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 1744 ggr
gickan87
0

Fråga om matschema

Jag har 6 marsin, 2 hanar och 4 honor. Alla 4 år gamla.

Såhär ser deras nuvarande matsedel ut;

Morgon: Grönsaker, pellets (carrier) och hö

Kväll: Grönsaker och hö

Hanarna får ½ dl pellets och honorna får 1 dl att dela på.

Jag funderar på att ta bort grönsakerna på morgonen då de inte äter upp sin pellets (och jag anser att de borde göra det eftersom alla viktiga vitaminer och mineraler finns där) och ge mer hö istället.

Tror ni det blir krångel med deras magar då? med tanke på att de är inkörda på den här rutinen sedan jag köpte dom..

Alla svar är välkommna Glad

MVH Erika :)

Royalz
0

Pelletsen är väll inte det viktigaste? Det viktigaste för marsvin är väll att alltid ha hö och få c-vitaminrika grönsaker varje dag. Sen pellets vid behov.

gickan87
0

Men tänkte nu när de börjar bli äldre så kanske pelletsen blir viktigare. Men då kanske jag tänkte fel.

MVH Erika :)

Abico
0

Att ge pellets för att marsvinen ska få i sig vitaminer och mineraler är onödigt. Pellets är ingenting som marsvinen behöver för att må bra.
Äter dom inte ens upp det tycker jag att du kan ta bort det helt faktiskt.
Jag vet inte hur mycket grönsaker du ger men tänk på att 80% av kosten ska bestå av hö, grönsakerna är framförallt för att tillgodose vitaminbehovet.

Det blir nog inget som helst problem med deras magar för att du ändrar på schemat. Men kanske får du ett gäng ilskna marsvin som vill ha grönsaksfrukost :P

Hanna 

Bumsibum
0

Marsvin ska alltid ha tillgång till hö, så de kan man ju ej öka på med tanke på att de alltid ska ha det.

kli gröt är annars bra, som man kan ge ibland, vuxna kansle 2 -3 grr iveckan. Eller pelets varannan dag o kli-gröt varanan. Men ändå grönsaker morgon o kväll kan jag tycka. Och alltid till gång till hö  vatten! Glad

FeliciaS
0

Jag tycker tvärtom mot dig, ta bort pelletsen och låt de ha kvar grönsakerna! Pelletsen innehåller inget nödvändigt alls för marsvin, tvärtom. Ge hellre kornkross och ev. lite havre om de behöver kraftfoder (vilket de behöver främst om de växer, är dräktiga, digivande, gamla eller har svårt att hålla hullet). Hö ska de ha fri tillgång på dygnet runt, bara att lägga in nytt när du ser att det är på väg att ta slut.

Marsvin har snabb ämnesomsättning och portionerna med mat ska hellre delas upp i många små än en stor, så ge fortfarande grönsaker på morgonen (och kvällen då). Det viktiga är att de får nyttiga grönsaker, inte gurka, tomat, sallad alls. Håll dig till rotfrukter (morötter, palsternacka, persiljerot/rotpersilja, rotselleri, kålrot som exempel) och broccoli, vitkål, paprika, stjälkselleri :) Nu finns dessutom mycket gräs, maskrosor, klöver, vicker osv att plocka, som du kan ge dem.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Denna kommentar har tagits bort.
Bumsibum
0

gurka kan man ju ge som godis i bland..! Glad.
eller typ nån solig fin dag så är de gott me en gukbit för dom som svalkar lite precis som de är med glass eller stor god läsk till oss! Tungan uteMen inte för ofta, men ibland akan jag tycka.. men inte som mat!