Hjälp!!! Vad stödmata nyfödda ungar med?
Honan verkar inte förstå hur hon ska göra med ungarna. Jag har försökt få dem att dia men bara en utav de tre har diat lite men mamman bara flyttar sig så fort ungen får bra tag. =( Vad ska man stödmata med? De föddes idag runt lunch.
Det kan ta upp till 12 timmar innan mjölken kommer, är du säker på att det finns mjölk redan?
Ta det bara lugnt jag varken tycker att du ska eller tror att det behövs stödmatning nu. Risken är att du istället dränker dom små om du ska stödmata med vätska.
Hanna
Håller med Abico, det finns ingen anledning att stödmata redan. Har inte mjölken strömmat till så är det obehagligt för honan när ungarna snuttar. Det är viktigt att ungarna inte är mätt när den första mjölken kommer eftersom den är bland det viktigaste de kan få i sig.
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin

Ok, tusen tack för tips!
Hur länge bör man avvakta? De ligger mest under henne men har inte diat nämnvärt. En utav dem var alldeles kall när jag kom hem på eftermiddagen så jag värmde upp den i handen. Nu ligger den bara och flåsar, försöker inte ens kravla mot mamman för att dia.

Till saken hör också att honan varit rejält hängig de senaste dagarna, dreglat och verkar ha ont i munnen. Funderade på om det kunde vara toxicos. Hon har ätit idag men druckit dåligt och känns lite uttorkad så jag har gett henne hövatten med medicinspruta. Senaste dagarna har hon mest suttit i ett hörn och kisat med ögonen.

Om ungarna nu är ca 6-8 timmar gamla, bör de då inte sitta upp åtminstone istället för att bara ligga brevid mamman?
Det låter inte bra att ungen var kall, var det för att honan gått ifrån den? Marsvinsungar är ju klara när dom kommer och ska inte ha några problem med att vingla efter mamman efter några timmar. Föddes dom vid lunch och ungen fortfarande är så medtagen skulle jag fundera över om den är helt frisk. Håll koll på den så att den inte blir kall och låt den ligga vid mamma. Men någon stödmatning skulle jag inte ge mig på redan.
Hanna
#5 - Ligger dom bara helt stilla? Om mamman går iväg, följer dom inte efter henne då? Vilket dygn var honan på när hon födde dom?
Mina senaste ungar var svåra att fota när dom var 4 timmar gamla, för dom satt inte still…
Hanna

Nej jag har ju fått många kullar tidigare och jag vill minnas att de brukar vara bra mycket piggare än dessa tre iaf. Hon var på dygn 66 idag, och de bör ha fötts någon gång efter 9 på morgonen. Jag kom hem vid 2 och då var den ena inte helt färdigslickad, jag fick ta loss delar av fosterhinnan själv och den hade hunnit bli kall.

Fosterhinnan var torkad förresten. Och nej de följer inte efter mamman.

Ingen som hade nåt svar på hur länge man bör avvakta och vad man ger om det nu skulle bli aktuellt med stödmatning?
Jag har hört från en del uppfödare att mjölken inte rinner till förrens 12 timmar efter förlossningen …
#10 - Fortimel näringsdryck kan du ge dom, finns på apotek och skogsbärssmaken brukar vara mest uppskattad. Jag skulle ha väntat åtminstone tills dess att jag sett att honan fått mjölk. Får dom ändå inte dia då så kan det vara läge att börja stödmata.
Hanna

Ok, tack. Jag väntar och ser tills imorgon förmiddag. Det jag reagerar på är att de bara ligger på sidan och inte följer efter mamman. Den som hade blivit kall tidigare tror jag inte klarar sig för den är ordentligt medtagen.
#13 Ligger de stilla utan att röra sig och är kalla är de antagligen inte helt färdigutvecklade. Marsvinsungar ska kunna springa omkring, äta och prata nästan omgående efter födseln.
Jag befarar att du kan ha fått prematurer. Läs mer här. Då tycker jag inte alls att du ska vänta och se.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Tja… tanken har slagit mig. De är ordentligt små. Nu 3,5 dygn gamla så har en utav dem idag börjat knata efter sin mamma. De andra två har jag stödmatat då de fortfarande bara ligger men jag tror inte de klarar sig.

En utav dem är lam i ena bakbenet. =(
uchh då… 

Baby Semp ger jag dem.
okej.. 
Ärligt talat tycker jag att det vore lite snällare att avliva de ungar du inte tror kommer klara sig, än att fortsätta stödmata och låta de svaga ligga. Det låter som onödigt lidande, särskilt för den med lamt bakben.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Jo. Men den är ganska pigg och kastar sig över mjölken när jag nappar honom. Han verkar inte lida av att bara ha tre ben att stödja sig på. Jag har inte hjärta att låta honom somna in så länge livsvilja finns men å andra sidan så är det ju viktigt att han börjar klara sig själv och dia ifrån sin mamma. Den andra somnade in sent igår kväll.
Hur mår mamman? Hur mår den piggaste ungen? Tar hon hand om ungarna?
Usch det är så jobbigt när det inte går som det ska. Tråkigt med den som dog.
Vilket ben är det som inte fungerar? Kan han vara delvis halvsidesförlamad eller är det bara ett ben som är förlamat? Jag tycker du ska ge honom en chans om han verkar ha gnistan och inte har ont. Det är dessutom svårt att sluta när man böjat mata… man fäster sig blixtsnabbt vid dem som behöver extra omvårdnad.

Mamman mår fint tack och lov! Misstänkte ju att hon toxade mot slutet där men nu är hon sig själv igen. Äter bra och pysslar om sina små. Den minsta utav ungarna är den som nu är piggast och honom är det fart på. Tuttar mest hela tiden på sin mamma. =)
Ja det är verkligen tråkigt när det inte går som man hoppats. =(
Höger bakben är det och inte hela benet verkar det som utan foten. Eller jag vet inte exakt… Han kan ta sig fram men foten släpar liksom efter så det ser ut som han stödjer sig på knäet.
Vad bra att mamman mår bra, jag var lite orolig för henne… och den lille snuttaren bör väl också klara sig bra som det låter. Härligt!
Mysko med foten vet inte vad det kan vara men det är väl inte helt omöjligt att det blir bättre. Lycka till!
sen sp vet han ju ändå inget annat, och stör de inte honom bör han väll klara sig fint?
Så en avlivning tycker inte jag är aktuelt nu… de skulle väll va pom du märker sen när han är lite äldre o inte alls kan ta sig fram eller liknade, men kan ahn de å mår bra för övrigt kan jag tycka att de inte behövs någon avlivning… 

Vad tråkigt ;/
hoppas den andra lille klarar sig bra ! :)

Mm… =( Men jag är himlans glad över att åtminstone 1 klarat sig. =) *ta i trä!!*
naw, förstår att du är de, är de den halte eller?

Nej han klarade sig inte.
aha.. så blir de ibland, skönt ändå kanske att de var en frisk som klarar sig, då kllarar h*n nog sig bra!