Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: raserfärgerteckningar
Läst 1250 ggr
smurfe-lina-89
0

Fråga angående Peruan & Alpaca

Peruan (alpacabärare), jag frstår inte redigt. En Alpaca är ju typ lite krulig i pälsen.. Men betyder de då typ att dom två är "typ samma ras" bort sät då från att Alpacan har krulig päls. så om man parar en Peruan och en Alpaca så kan man fort frande stäla ut i ras klass eller klipp klass.

Hoppas ni förstår vad jag menar. Tyckte de var lite intresant.

MVH Lina

idipidi
0

Egentligen är det vettigare att prata om varianter, inte raser när det gäller marsvin. I stort sätt kan man pata alla långhårsraserna med varandra (lunkarya är väl de mest speciella dock) och ändå få "rasrena" ungar.

Du har helt rätt i att en alpaca är en krulig peruan. På samma sätt är det bara enstaka anlag som skiljer alla långhårsraserna åt.

smurfe-lina-89
0

Finns de några långhårifa varianter man inte bör blanda om vill sattsa på djur för utstälning och avel?

idipidi
0

Både ja och nej. Man kan väl säga att det finns inga som helst problem att para inom grupperna peruan+alpaca, resp. sheltie+texel+coronet+merino.

I många fall går det dessutom alldeles utmärkt att para mellan de här grupperna också, t.ex. peruan+sheltie, men man bör kanske veta lite mer vad man sysslar med och fundera över varför man vill göra de parningarna. Rent allmänt är det nog bra att inrikta sig på några få långhårsraser, åtminstone inte alla på en gång, och sen fundera över hur man ska få fram så bra djur som möjligt i just de raserna.

Funderar du på att börja föda upp långhår? :)

smurfe-lina-89
0

Ok, då förstår jag =).

Ja jag har planer på de. Skafta marsvin nu igen efter ca 6 månader uppbehåll. Och har altid vart intreserad av just marsvins avel. Och så har jag ju två finna killar =). Den ena med ganska hyfsad stam =).

Så jag älsser allt jag kan komma över om marsvin nu för att friska upp minet, käner dåk igen myket så de varkar som att minet på den frånten är bra =), och försöker snapa upp allt om avel som jag kan komma åt =). Tycker de är mycket intresant med =)