Första höskörden?
Jag misstänker att det finns ett par här som har bättre koll på hö än mig.
När brukar man kunna skörda årets första hö i västsverige?
Och hur lång tid tar det sedan från skörd till dess att det är klart för försäljning, jag tänker på att det ska torkas och så?
Hanna
Första skörden brukar vara runt midsommar hälst före det, syran brukar ta sitt hö då, sen vet ja inte hur länge det ska ligga på loftet, men när jag tar hö från dom brukar jag gå å plocka på gärdet så fort det har blivit strängat ;) kan höra med syrran när dom ska börja slå hö :)
Ja runt midsommar tar vi vårat. (bor i Uppland, men det är i stort sett samma tid för hela sverige) Vi låter det sedan torka i 3 dagar och sen görs det i ordning och balas. Sen är det helt klart för försäljning=)
Det här året kommer allt väldigt sent eftersom vintern varit så lång. Den höbonde jag köper ifrån skördade första gången 1 juni förra året, men det lär dröja några veckor till i år sa han.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Mina (i Stockholm) har fått från årets första trädgårdsskörd. Det var perfekt sol i tre dagar efter att sambon klippte gräsmattan, så det var bara att räfsa ihop och ösa ner i hösäcken. Inte alltid man har sån tur…
#4 Var försiktig med maskinklippt gräs bara, enbart sådant som inte är klippt med motordriven gräsklippare kan man ge (jag känner till marsvin som dött efter att ha ätit det). Tänk också på att gräset från gräsmatta inte kan ersätta det fiberrika kraftiga gräs som man gör hö på ;)
Mvh Felicia
Häromkring brukar höt skördas runt midsommar, ibland veckan efter om det är dåligt väder.
Iår ska jag nog ta lien och göra lite eget hö, jag skulle även vilja ta in lite olika växter att torka för att sedan utfodra med i höst/vinter
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Okej, midsommar då. Tycker att det var hemskt dåligt med höannonser nu så nu får bönnera trolla fram lite nytt till mina djur ;)
Hanna
Jag vet inte om hö´t jag fick nu är nyskördat men det var väldigt fint i alla fall! Tunt, grönt och luktar härligt! Så du ska nog kunna få tag på helt ok hö så här års!
/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus
#8 - Ja kvalitén tror jag inte att det är något fel på. Men bönderna härikring verkar ha slut på hö…
Hanna
Aj då. Gå till ridskolor/stall och fråga om de har något!
/Karin
#10 - Tydligen ger stallen i närheten hösilage.
Just nu har jag ändå ingen möjlighet att åka och hämta hö, tydligen vill pappa inte att jag ska fylla bilen med hö när den ligger ute på annons och är helt nystädad. Jag förstår inte alls ;)
Jag hoppas på nyskördat hö tills vi får nya bilen och till dess blir det Ica hö eller något.
Hanna
#11 Haha va konstig pappa du har! :P Jaja, lycka till med jakten!
/Karin
#11 Kan ni inte köpa småbalar, dela upp höet på plats i papperssäckar och tejpa igen samt lägga presenning i bilden? Då kan jag garantera att det inte blir något i bilen ^^
Mvh Felicia
#13 - Pappa tänker inte köra ut i skogen med bilen ;) Hoppas att någon köper den snart så att vi kan börja skita ner den nys istället. Ni ska inte skaffa V70?
Hanna