Äntligen är det värsta....
……………………….ÖVER!!!!!
Efter att ha kämpat mig igenom sanering efter sanering, medicinering, blod, svett, och tårar för att bli av med ringormen (ja t.o.m blod, jag skar upp halva lilltån på killarnas burkant häromdan vid saneringen) så är det så gott som över nu!
I fredags var det "saneringsfinalen", jag virkonade precis hela rummet och även marsvinen fick sig ett dopp, samt alla tillbehör jag sanerat med efteråt. 4 timmar tog det, gissa om jag var trött efteråt? Efter att ha duschat så stupade jag på soffan, helt slutkörd.
5 långa veckor av sanering, usch säger jag bara. Nu hoppas jag bara att jag slipper detta ringormshelvete för gott. (Nu ska jag bara ha dem i fortsatt karantän nån vecka till eller så för säkerhetskull)
I början kändes det helt hopplöst, men det blev sakta bättre och bättre…
… för det som har en början måste ju ha ett slut eller hur?=)
Positivt tänkande lönar sig, därför säger jag nu: Hejdå Ringorm, må du aldrig komma tillbaka!
Heja dig!
Hanna
Ringorm kan smitt från hästar till mrasvinen genom mig av?
Åh så skönt! Jag hoppas också att jag slipper den skiten ;)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#2 - Ja det kan det.
Hanna
#2 Ja de kan det, men det är ändå ganska ovanligt att marsvinen drabbas av häst/nötkreatursvarianten. Kattens Ringorm är det mer vanligt att de drabbas av, & såklart drabbas de lättast av den som har gnagare som huvudvärd, Trichophyton Mentagrophytes.
Ja ni, det ska bli så underbart att kunna gosa med sina grisar igen, helt fantastiskt!^^
Jag är glad för din skull! :) Hoppas att du går fri från det i fortsättningen.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Ja jag hoppas att jag slipper se eländet mer ^^
Och att alla andra slipper det med såklart, men det går väl runt på olika utställningar och så hela tiden. Det är ju så svårt med marsvin då de kan vara symptomfria smittbärare, så man vet ju inte något försen det kommer utslag och då har antagligen ganska mycket sporer spridigt sig redan….
Så skönt, håller tummar tassar och tår att du inte får något mera!
Bra jobbat! Jag menar både allt det fysiska organisatoriska slit du gått igenom men också att du varit öppen med att du är drabbad och har tagit ringormen på allvar och behandlat det på rätt sätt. Föredömligt!
Jag beundrar ditt slit och arbete, och att du orkat ta dig igenom allt. Skulle själv blivit förkrossad, och uppgiften skull känts oöverkomlig (Nästan, man måste ju göra vad man kan)
Vad bra att fått ta del av. Det belyser verkligen vikten av att rengöra ordentligt, både djur och annat innan och efter utställning.
Stort grattis!^^ Vill också passa på och tacka dig för alla goda råd, tack tack. Måste kännas så härligt att det värsta är nu över, och att du snart får gosa med dina små igen, själv saknar jag det så att det värker inom mig! 

bra jobbat… du e jätteduktigt ,,,,, kramelikrmar på er!
Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.
#12 Det är hemskt, att inte kunna röra sina små utan att behöva sanera sig själv efteråt, sen vill man ju inte gärna ha utslag heller så man rör dem ju inte gärna =( Men det kommer en dag om ca 5 veckor, då du också kan göra en "färdig med behandligen tråd" ^^ Så tänk positivt, ringormen ska dö!
TACK allihop för alla snälla ord!!! ^^ Idag tänker jag ta en riktig gosstund med alla grisarna inne i marsvinsrummet, ska bli jättehärligt!
Så ja alla utställare här inne, det är bara att doppa grisarna+marsvinsakerna i virkon efter att ha kommit hem från utställningarna :p
Urgulliga limpor!^^
Åh blev helt förälskad i Brumma!^^ Kommer hon ifrån någon uppfödare?
Fina grisarna :)
Men vilka jättebamsingar dina småpojkar blivit!
Hanna
Naw, vad söta de är :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#23 Ja hon är född hos Jens Lindgren, Malaxis och sen flyttade hon till JumJum´s där hon även fick en kull. Sen kom hon till mig =) Jag är också förälskad i henne :p Tyvärr verkar hon börjar uteckla äggskalsöga på ena ögat (hon har ganska dålig syn på det ögat), nåja hon är ju bara till kel så det spelar ingen roll ^^ Hon är en mysig liten tjej =)
Inte ska du väl sälja dina killar längre heller?
#28 Nope, det går inte;) De är för underbara för att kunna säljas!^^

Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.