Månadens marsvin maj 2010 [bidrag]
För Månadens marsvin 2010 har vi infört en del nya regler samt tagit bort en del gamla, därför är det viktigt att du läser genom reglerna noga.
Den största förändringen för i år är att det varje månad finns ett speciellt tema knutet till tävlingen som både bild och beskrivning på något vis ska anknytas till. Det är dock upp till var och en att själv tolka temat och göra sitt bidrag utifrån sin egen tolkning. Om det inte går att ana någon koppling till temat (exempelvis en påskbild till temat jul) så kommer dock bidraget att diskvalificeras.
**
Regler:**
- Du måste vara medlem på Marsvin.iFokus för att delta i tävlingen.
- Ett marsvin per bild (om inte annat anges).
- En kort beskrivning av marsvinet (och eventuell förklaring för temat) ska finnas med varje bidrag.
- Samma marsvin får bara delta en gång per månad.
- Ett marsvin som vunnit Månadens marsvin en gång under året får inte delta i tävlingen igen samma år.
- Samma bild får bara delta en gång per år - en bild som tidigare vunnit Månadens marsvin något år får inte delta igen.
Övrig information:
- Någon dag efter sista inskickningsdag startas en omröstning där medlemmarna kan rösta om vilket av de tävlande bidragen som ska bli Månadens Marsvin.
- I december röstas en utav vinnarna av Månadens marsvin fram till Årets marsvin 2010.
Maj:
Tema: Majblomma
Med maj kommer vackra blommor både i rabatterna och i pappersform till förmån för barn som behöver hjälp.
Hur ser din majblomma ut? Låt fantasin flöda.
Sista datum för bidrag: 26 maj klockan 20.00
Hanna

Bidrag 1 Julgrisen
Min majblomma heter Julgrisen. Han blommar trots sitt namn året runt och sprider kärlek bättre än björkar så här års sprider pollen… Julgrisen är 6 1/2 år gammal och har måhända tappat lite muskelmassa under den senaste vintern men av energin att döma kan man inte tro att han är många dagar äldre än när våra vägar möttes 2004. Julgrisen älskar alla och alla han träffat älskar honom. Han har en internationell fanclub som kallar honom Christmas Pig och en egen grupp för särskilt inbjudna på facebook som sköts av min granne. Vilka marsvin kan skryta med det?
Vill tillägga att han inte äter på skillan utan på grässtrån plockade från ett annat ställe.
Envishet och drömmar
Bidrag 2 Myosotis Eugen
I månaden maj blommar förgät-mig-ej, Dalslands landskapsblomma. Myosotis är det latinska namnet på förgät-mig-ej, och Myosotis är namnet på vår marsvinsuppfödning i Dalsland. På bilden syns vår fine Myosotis Eugen mitt bland dalsländska förgät-mig-ej. Eugen är en stadig grabb som, trots att han tidigt blev moderlös, växte upp till en framgångsrik pet-stjärna. På höjdpunkten av sin karriär blev han värvad till ett marsvinsstall i Norge!
Min favorit blomma är liten, vit och fluffig och kallas Engel. Min lilla blomma fördes hastigt in i denna värld då hennes mamma oväntat var dräktig när hon kommit från en grossist. Tack vare mycket hjälp och stöd från andra kunniga människor kunde Engel-knopps-bäbisen slå ut till den vackra blomma hon är idag.
Engel är en majblomma i marsvinsform till förmån för alla marsvin som lever i tystnad i vårt land. Hon kan med sitt ljus, charm och underbara personlighet lysa upp vardagen för alla levande ting trots att hon ur utställningssynpunkt har många brister.
Engel är nu 1 år gammal och har redan haft otaliga ohyror som tros ha förts med från mammans tidigare grossistliv. Även om hon har gråstarr och inte ser så bra uppskattar hon allt vad livet har att erbjuda, men inget går upp emot grönt gräs en varm sommardag!
Engel är en liten blomma som kanske aldrig kommer att bli lika stor som de andra blommorna men trots det har hon bestämt sig för att hjälpa till med mattes framtida omplaceringshem där hon, likt den majblomma hon är, kommer att lysa upp vardagen för många andra marsvin i nöd.
Engel är en liten men stark hjälte som alltid kommer att blomma på mitt hjärtas äng.
Livet med två australian shepherds
- https://brukshundarnas.wordpress.com
Bidrag nummer 5 Odelia
En guldviva är vad hon är, eller kanske en gulddiva? Denna lilla flicka är alltid nyfiken och frammåt, och hon gillar att posa framför kameran! Men stå still är inte hennes favorit sak! Jag tänkte länge innan jag valde vilken blomma som skulle passa henne, och det blev guldvivan, hon är ju vacker, frammåt och älskar gräs! Och precis som guldvivan, den lever helst på gräsmattan den ser alltid så frammåt ut och är riktigt vacker! Och livet är ju toppen på våren då solen lyser varmt och grästet är grönt! Dom går inte att missa i det gröna!

Bidrag nummer 6 Mimmi
När Mimmi flyttade hem till mig i höstas var det för att hennes ägare tröttnat och tyckte att hon var tråkig. Jag var beredd att hålla med. Mimmi har den klassiska bakgrunden, köpt på zoo, bott ensam i en gallerbur i ett barnrum och ärligt talat hade hon inte särskilt mycket personlighet. Likt en blomsterknopp slog hon efter en tid ut och är nu full av energi, bus och påhitt.
(Jag hittade inget om hur många bidrag man fick skicka in per månad. Finns det en sån gräns kan mod ta bort detta inlägg)
Envishet och drömmar
Bidrag nummer 7 Visst
Lilla Visst är en underbart söt liten kille som kom lite som en överraskning då vi trodde hans mamma gått tom, efter ett tag märktes ändå lite mage och efter ännu lite tid föddes Visst och hans systrar. Namnet kommer av att han är Visst söt :-) Meningen är att han ska få stanna här och hålla Lotus sällskap samt ställas ut en del. Han är så lugn och snäll så kanske kan matte få till det där med rullning äntligen. Dessutom har han en otroligt vacker teckning med golden runt sitt ena öga och ett grått öra till det, han kommer ljusna rejält som det ser ut nu och hans slutgiltliga färg kommer bli lika mycket överraskning som hans födelse :-)
Bidrag nummer 8 Maily
Min fina lilla sockerkringla Maily är en väldigt speciell gris! Hon kom till genom en tjuvparning när pappa Hugo lyckades krångla sig ur sin bur, Betty kom till samma natt. Maily såldes som 5 veckorsunge till min granne tillsammans med Lilly och jag fick äran att följa hennes uppväxt trots att hon var såld. När ägaren blev allergisk flyttade både Maily och Lilly tillbaka hit.
Maily är helt klart en av mina favoriter! Hon har också en ovanlig teckning på långhår; brindle. Hon är släkt med de flesta av mina grisar men utmärker sig ändå :-)
Maily är också den av mina marsvin som alltid blir bra på foto, jag kan inte sluta fota henne för det spelar ingen roll hur dålig kamera jag har eller hur mycket jag suger på att fota för hon blir vacker iallafall! Till och med denna bilden som är tagen med mobil och Maily ville ner till kompisarna och äta gräs