Luktar illa m.m
Och nu var det gamlingen Biggans tur att bli sjuk.. antar jag. Ska åka till veterinären, men ville höra med er och få någon för varning eller liknande.
Hon har börjat lukta hemskt illa, det är urinet som luktar, och hon bajsar inte lika mycket och ibland blir dom små och lite lösa. Hon är inte riktigt lika pigg som förut, men hon äter som vanligt och är "normal" på golvet. Tvättar henne på magen varje dag.
Har hon någon infektion elr liknande?
Hälsn. CUYI ~
Ingen som vet eller har varit med om samma..?
Min ena hona luktade riktigt illa när hon hade urinvägsinfektion fast hennes bajs var normalt. Hon kissade blod o luktade äckligt så vi röntgade för stenar men det fanns inga så det var bara en infektion.
Om det är kisset som luktar illa kan det bero på urinvägsinfektion.
Piper hon eller verkar ha ont när hon kissar?
Livet med två australian shepherds
- https://brukshundarnas.wordpress.com
Cinnobers kiss luktade illa mot slutet och han hade urinsten. Antagligen orsakade stenen någon infektion som gjorde att kisset luktade illa, för själv tror jag inte att den kan orsaka illaluktande kiss.
Någon sorts urinvägsinfektion är det troligen.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Hmm, min Bonnie har liknande symptom så jag hänger på lite i den här tråden… Jag har själv inte sett något blod, och hon är så dålig på att tvätta sig så tycker jag borde märkt nåt…
/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus
Hmm… Har aldrig haft ett marsvin med dessa symtom, men när jag läser vad ni har skrivit så kom jag och tänka på en sak. När jag var liten så hade jag väldigt ofta urinvägsinfektioner, men jag hade aldrig ont när jag kissade eller liknande. Kan det inte vara så för vissa marsvin som har det också? Bara en tanke …
Håller tummarna för henne!
#2 Låter faktiskt som det :/ hennes kiss är rött ibland.
#3 Nej, hon piper inte, spänner sig bara :o
#4 Oh, okej, tack för förvarnningen!
#5 Okej, hoppas det inte är något utan bara något tillfälligt! :o
#6 Joo.. det är sant. Biggan piper inte eller nåt. Tycker hon typ spänner sig :o Tack! <3
Förresten, hon har blivit så krokig i ryggen eller är rexar så i kroppsbyggnaden och jag är så seg som märker det nu??
Ett inte så uppmuntrande inlägg, Bonnie dog idag på väg till veterinären… I morse flämtade hon så bokade tid efter jobbet…
/Karin
#8 Åh
Jag beklagar verkligen<3 tröstkramar. Vet du varför?
Nej.. Jag åkte dit för att få henne undersökt men hade ingen lust med obduktion så vet fortfarande inte. Hon har dock aldrig varit speciellt stark
/Karin
#10 Okej. förstår
<3
Har du tagit din lilla till vet än?
/Karin
#6 Inga av mina bekanta som haft urinvägsinfektion(tre stycken) har haft ont av det. Så det är nog mycket möjligt.
Ser man på humlans marsvinssida står det ju också(om symtom på urinvägsinfektion) "marsvinet kvider när det kissar och/eller blodig urin, samt att det kissar oftare än normalt". Blodig urin behöver inte vara så tydligt som man tror heller, kan vara mer utav en rosatoning.
#8 Fy, så tragiskt! Jag beklagar.
cuyi# min rex har en krok vid nacken jag tror det inte är någon fara
#7 - Inga marsvin ska vara krokiga i ryggen. Däremot kryper ju marsvin som mår dåligt/har ont ofta ihop lite.
Hanna

Jag hade tagit henne till veterinär och bett att få ett ultraljud på henne, för att utesluta att det kan vara någon form av livmodersinfektion m.m.
Lycka till.
Marsvin 4-ever
.
Om det inte står rätt till med bajset är det troligtvis något knas med magen. Luktar hon illa tyder det ofta på infektion.
Har ni varit hos veterinären än? Hur har det gått?
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Nu har vi varit hos veterinären. Hon blev först lite "klämd" på och sen blev det röngten och enligt mamma låg han kvar så fint så när assistenten skulle hämta något och sa till Biggan "still!" och hon låg kvar, hihi.
Det var urinsten, och dom kunde inte säga när den ungefär kommit. Och så var det livmoderinflammation och så hade hon en tumör i spjuvern.. inte lite inte. Men nu ska hon alltså vara fri från besvär.
Hon kan inte riktigt ligga ner men halvligger, och är jättetrött, har haft henne i knät. Hoppas det inte blir något mer!
Ojojoj… Stackars lilla grisen! Ska ni operera bort urinstenen lr..?
Hoppas de löser sej *håller tummen*
#19 Oj, det glömde jag att nämna! Det blev operation med en gång, så den är borta! :)
#20 Hur blev det med tumören då?
Stackars Biggan, vad mycket hon har fått vara med om :-(
Ursh så hemskt. Hoppas hon blir bra snart!
#21 Jo, den var rätt så liten och hade tydligen varit där "ett bra tag", men den var som tur var god artad! :D Jo.. precis. Innan jag fick henne hade hon haft någon hormonrubbning och fällt hår vid sin kull :S
#22 absolut! :'D
Nu har jag en till fråga, Biggan verkar lite "slapp" i baken. Är det efter bedövning?