Hur jag byggde min utebur
Jag ska försöka beskriva så gott det går hur uteburen byggdes. Jag laddar upp beskrivningen i flera delar med bilder… Det är lite krångligt att förklara en del saker, så när jag fixat hela beskrivningen + bilder får ni gärna fråga om någonting blev oklart :)
1. Vi började med att köpa alla tillbehör. Det som behövdes var 5x1 meter svetsat nät (rutorna var 1x1 cm), ca 20 meter träribbor, skruvar, spik och helt vanliga verktyg (borrmaskin, skruvdragare, hammare, såg…).
2. Vi började med att såga ribborna. Vårt nät var 1 meter brett, så burens area fick bli 1x2 meter och höjden 50 cm.
Till buren:
4 stycken 2 meter långa bitar
4 stycken 1 meter långa bitar
4 stycken 44,5 cm långa bitar
+ stödbitar efter hand
Till taket:
2 stycken knappt 2 meter långa bitar (beror på hur breda ribborna är; i vårt fall 4.7 cm --> 2m-(2x4.7)=190.6 m)
2 stycken 1 meter långa bitar
Sen var det dags att sätta ihop långsidorna (2 stycken 44.5 cm + 2 stycken 2 m) så att höjden blev ungefär 50 cm (de långa ribborna "ovanpå" de kortare ribborna).
3. När båda långsidorna var klara satte vi fast ribborna på kortsidan. Vi gjorde alltså först hål med borrmaskrin och skruvade sedan fast två skruvar per sida (syns inte så jättebra på bilden). När alla bitar var på plats såg bygget ut som på bilden här ovanför. Vi valde att lägga stödbitar i hörnen, och om man vill kan man också lägga till stödbitar i mitten. Höjden på dem fortfarande 44.5 cm.
4. Sedan började det jobbiga; klippa nät. Till taket behövdes 1x2 meter, till långsidorna 0.5x2 meter och till kortsidorna 0.5x1 meter. Det var viktigt att klippa så att det inte blev en massa vassa piggar (fast nät"fästet" blir på utsidan av buren, så marsvinen sticker sig inte på det).
5. När nätet äntligen var färdigklippt skulle det fästas med spik. Det här blir alltså på utsidan av buren, så att marsvinen inte sticker sig! Jag började med långsidan; fäste en spik på vänster sida, en på höger sida, en på vänster, höger vänster… och drog nätet så spänt det bara gick. Kortsidorna fäste jag till sist. Spikarna slogs fast med 10-15 cm mellanrum och böjdes över nätet.
Till sist vill jag bara påpeka att det lönar sig att börja bygga lite först och sen såga ribborna vartefter. Man (jag) räknar lätt fel när man (jag) inte ser bygget framför sig, plus att det kan behövas stödribbor som man inte har räkna med. Om man är ovan att bygga är det bra att ha någon kunnig person med sig som kan hjälpa en! Att pausa är också bra, trots att man helst skulle bygga allt i ett sträck när man är så ivrig :P Det är några av de saker jag lärt mig under min projektvecka. Fråga gärna om det är någonting ni undrar över i beskrivningen (märker själv att texten är lite konstig på en del ställen)!
Tack så jätte mycket! Jag tror jag förstår hur du gjorde :-) Nu ska jag ge mig ner till affären och fixa material tänkte jag. Tack för tipset och beskrivningen!
//Emma
Åh, så bra! :-) Tack för att du delade med dig. Jag tror att jag ska bygga en sån i sommar, kanske med någon liten ändring.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Åh vilken fiiiin! :D tack för att du delade med dig :)