Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterraserfärgerteckningar
Läst 1755 ggr
Muffe
0

Vilken ras är mitt marsvin?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hallå!

Jag fick mitt marsvin för ca 1 år sen och jag är inte så bra på raser så vilken ras är mitt marsvin?

FeliciaS
1

Om han är renrasig är han Nonself. För han är väl släthårig utan virvlar eller något sånt?

Har du bara ett marsvin rekommenderar jag dig att köpa ett till då det är lag på att man måste ha minst 2st! Marsvin är flockdjur och trivs bäst ihop med andra marsvin. Även om du ägnar hela dagen åt honom så är det inte hela dagen =P Man går i skolan/jobbar, sover (och marsvin turas om att vakta varandra eftersom att de är bytesdjur!).

Förresten - jättefint marsvin!

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Muffe
0

Vet att det är dumt men mina föräldrar vill att jag bara ska ha ett marsvin i början.

Har sagt det till dom men eftersom om jag skulle köpa ett till nu skulle kanske den äldre "mobba" den andra.Ledsen

Tack för kommentaren!

alimina
0

nejdå .. jag tror inte den första skulle mobba den andra .. jag satte ihop två som aldrig hade bott tillsammans för ungefär en vecka sedan, och dom trivs jätebra tillsammans ..

är det en hona eller hane ?

[MatildaW]
0

Ta ett marsvin som är ungefär 6 veckor och placera det med de som är "äldre", då visar det ingen dominans i buren eller nå behövande av revir :)

Chippi
0

hej. jag hade innan ett marsvin som hette ru (det var mitt första marsvin) sen köpte vi till det marsvinet som jag har nu. Det gick inte alls bar mitt första marsvin ru regerade över lilla Nala det funkade inte alls båda fast två var honor…så vi fick skilja dem åt men när dom var ute och sprang på golvet funkade det hur bra som helst.

Så det e nog inte alltid det går bar att sätta ihop två marsvin vid olika åldrar.

julia93
0

jag tycker okså att du ska ha ett till marsvin. men jag vet inte vilken ras det är

Muffe
0

Man kanske kan kolla om marsvinen passar ihop i kanske några dagar och kolla hur det går, Ska snacka med zooaffären om det går.

alimina
0

Försök att hitta ngn uppfödare att prata med .. De i zooaffären kan faktiskt inte så mkt ..

Ting-e-ling
0

Fast ibland kan dom i Zooaffären också! Dit jag går jobbar en marsvinsuppfödare. Det beror ju på vart intresset ligger hos den som jobbar.

Ting-e-ling
0

Vill bara påpeka att det inte är en lag…det är råd. Eller Allmänt Råd som det heter. Med andra ord- man BÖR (ska helst) ha två.

Likadant med häst. Man BÖR ha två eller flera.

Men har man tex andra djur också och ser att ens lilla gris mår bra, så går det också. Skrattande

alimina
0

ja, men det är faktiskt en djurrättslag

Muffe
0

§3 i djurrättslagen om gnagare?

God Jul

idipidi
0

Visst är egentligen inte en lag, även om många verkar tro det. Däremot starka rekommendationer som det av många anledningar är dumt att avvika ifrån.

Har man en gång sett hur beteendestört ett ensamt marsvin blir och hur det blir ett helt anant djur när de är två, jag då mår man helt enkelt dåligt av tanken på att ha ett ensamt marsvin igen. Det är inte samma sak att ha en kaninkompis eller att umgås mycket med människor, de utvecklar helt andra beteenden och glömmer hur man beter sig mot andra marsvin för att kunna fungera harmoniskt i flock. Det är sorgligt… :(

Ting-e-ling
0

Absolut bör dom vara två! Men man ska inte skrämma folk med att säga att det är lag. Men man BÖR ha två. För djurets bästa. Så är det med alla flockdjur; kanin, häst, hund mm. Men det är ingen lag.Glad

Muffe
0

Ok, Tack!

Ska se har pratat med mina föräldrar om saken men ska åka iväg snart så det blir nog lite efter nyår.Räcka ut tungan

Ska också tänka på hur det är med 2 marsvin är det mycket mer jobb?

[MatildaW]
0

#15. Dom sköts precis likadant som innan, lite mer foder å grönt bara :)

Muffe
0

Ok tack ^^.

FeliciaS
0

#2 Men köp en liten bebis till ditt marsvin! Då kommer de bra överens oftast. Bara man städar ordentligt så att inga lukter från det äldre marsvinet finns kvar.

#5 Jag är 99,9% säker på att problemet var att du inte hade städat och skurat Ru's bur ordentligt. Då finns hans dofter, revir osv. kvar och då bråkar marsvinen. Men de dofterna och hans revir finns inte på golvet. Därför ska man alltid låta de träffas på golvet för första gången.

#10 Det är inte alls ett råd! Det är en lag! Faktiskt… Jag läste den för ett tag sedan. Det är inte så att vissa tror att det är en lag, utan det är en lag =P

#15 Det är inte alls så mycket mer jobb med 2 marsvin tycker jag. Om man bara har 1 marsvin måste man ju vara med han/henne hela tiden. Om man har 2 kan de åtminstone vara ensamma. Det som är mer jobb är att man behöver klippa klorna och borsta de dubbelt så mycket samt att de behöver dubbelt så mycket mat.

Mvh Felicia

Ting-e-ling
0

Åter igen; det är INGEN lag. Hur skulle den kollas?

Det är Djurskyddsmyndigheten som kom med detta råd. Så här står det på deras egen sida.

Djurskyddsmyndigheten

Djurskyddsmyndigheten skriver föreskrifter baserade på djurskyddslag och förordning. Föreskrifterna är bindande och är ofta detaljerade, till exempel kan de fastställa minimimått för förvaring av djur.

Djurskyddsmyndigheten kan också utfärda allmänna råd. Dessa är inte bindande som föreskrifterna utan ska mer ses som en vägledning.

Djurskyddsmyndigheten har också ett ansvar för att djurskyddslagen tillämpas på samma sätt i hela Sverige. För att uppnå detta arbetar myndigheten med att vägleda och stödja landets länsstyrelser och kommuner i deras djurskyddsarbete.

Det som faller under lag, tex hur försöksdjur ska hållas, det kollas också men att kolla i svanska hem so har marsvin är inte lätt.

Då skulle även Zooaffärer kunna polisanmälas om dom bara säljer ett marsvin.

Men eftersom det inte är en lag, så blir inte heller nån anmäld men visst är det det bästa att ha två marsvin.

Två hundar, två hästar osv.

FeliciaS
0

Jag ska se om jag hittar den biten ur lagen som jag menar, så kan du få se… Det är faktiskt en lag! =P

Mvh Felicia

idipidi
0

#20 Det ser jag fram emot att se! Du menar alltså att det finns andra skrivelser än de osm djurskyddsmyndigheten utfärdar?

FeliciaS
0

#21 Ja, det jag såg var en lag. *letar*

Mvh Felicia

Ting-e-ling
0

Nej, det är ingen lag. Det ingår i Djurskyddsmyndighetens Föreskrifter och Allmänna råd.Saknr L80  8 kap.

Juridiskt är det stor skillnad mellan allmänna råd och lag.

FeliciaS
0

Men jag hittade en lag där det stod något om gnagare som måste hållas i grupp om minst 2. Det gällar alla gnagare utom hamster… *letar*

Mvh Felicia

Ting-e-ling
0

Men det är ingen lag…det är Djurskyddsmyndighetens Föreskrifter och Allmänna råd.

Titta här…sidan 19. Många tror nog detta är lag men det är det inte. Läs överskriften på första sidan och gå sen till sidan 19.

Där står det som du säger men det är ingen lag.

http://64.233.183.104/search?q=cache:HuttnsCStNQJ:www.djurskyddsmyndigheten.se/Documents/F%C3%B6reskrifter/DFS_2004_16_L%252080.pdf+l80&hl=sv&gl=se&ct=clnk&cd=1&client=firefox-a

Ting-e-ling
0

Hmmm…kanske inte gick med den länken.

Googla L80.

FeliciaS
0

Nej, det var inte där jag såg det… *letar vidare*

Mvh Felicia

Ting-e-ling
0

Men där står hela förordningen. Det finns ingen annan.Kopiera länken och kolla den.

Ting-e-ling
0

Titta här dår det står om hästar tex

Hästar

På dessa sidor finns en sammanfattning av

• djurskyddslagen (1988:534), bestämelser för hästar
  • djurskyddsförordningen (1988:539) bestämelser för hästar
  • Djurskyddsmyndighetens föreskrifter och allmänna råd för hästar

Ser ni att djurskyddsLAGEN är en sak och Djurskyddsmyndighetens föreskrifter och allmänna råd en annan och en tredje här tillomed! Alla är olika juridiskt.

Ting-e-ling
0

Juridik är inte enkelt…Flört

FeliciaS
0

Juridik? Vet jag knappt vad det är… *hehe* ;)

Mvh Felicia

GroaLover
0

det är lag på det!

jag skulle iaf. aldrig ens tänka på att bara ha ett marsvin

GroaLover
0

från "marsvin.org"

"

Innan man köper ett marsvin bör man tänka på att marsvin är flockdjur och de ska därför helst inte ska vara ensamma. Det finns en lag som säger att marsvin måste vara minst två och två. Ett ensamt marsvin kräver dubbelt så mycket tid men blir ofta tamare. Till skillnad från flera andra djur t.ex. hamstrar kan man ha flera hanar i samma bur om man vänjer dem med att vara med varandra från att de är små. Om man har två (eller fler) vuxna honor eller hanar tillsammans kan det vara svårt att placera ett till marsvin i buren eftersom de redan har en bestämd rangordning. Det går bra att ha en kanin och ett marsvin med varandra men det är säkrast att ha en honkanin och ett hanmarsvin eftersom att honkaninerna ofta är snällare och hanmarsvin är bättre på att säga ifrån.

Marsvin lever mellan 3-8 år. Den stora variationen beror på att marsvin lätt blir sjuka, så man bör försäkra dem eftersom det är dyrt att få sitt djur behandlat av en veterinär. Ofta händer det att marsvin blir förkylda. Då ska man ge dem mer c-vitamin och bara låta dem vara så brukar förkylningen gå över. Om förkylningen blir värre ska man kontakta närmsta veterinär så fort som möjligt, det gäller alla gånger ditt marsvin inte verkar vara helt okej.

Har man en pälsdjursallergiker i familjen ska man nog inte skaffa ett marsvin eftersom de är väldigt allergiframkallande. Om man vill undvika att bli marsvinsallergiker ska man se till att hålla rent kring buren och städa ofta.

Till sist, tänk på att marsvin är tidskrävande djur även om man har två stycken och att man måste ha tid att ta hand om dem, klippa klor, ge mat och byta i buren. " Jag tycker att man aldrig, aldrig ska ha en kanin med marsvin, men det är min åsikt

Chippers
0

Det är ingen lag. Det är en regel, och struntar man i den regeln utan att ha en bra anledning (t.ex att det är riktigt agressivt mot andra marsvin) så kan man få straff. Upp till två års fängelse eller böter. Så är det! Så två ska man ha, absolut. Jag brukar säga att det är lag på det, lag/regel, Whatever.Räcka ut tungan Tycker iaf att det är jättebra.

tyra
0

DFS 2005:8

4 kap. Gemensamma bestämmelser för hållande av olika djurarter

Allmänt

1 § Djur som har behov av att vara tillsammans med andra djur ska hållas och skötas på ett sätt som tillgodoser dessa behov.

Allmänna råd till 4 kap. 1 § Djur av arter som i vilt tillstånd lever i par, familj eller grupp bör hållas tillsammans med artfränder om inte deras behov av att vara tillsammans med andra djur tillfredsställs genom kontakt med människor eller djuret är så onormalt aggressivt mot artfränder att det finns en uppenbar risk för att det skadar dem.

tyra
0

Angående dom allmänna råden så är dom gjorda för att veta hur lagen ska tolkas ifall man inte förstår den. Så i många fall ska dom allmäna råden följas om man nu inte har nån jätte bra anledning till att inte göra det.