Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettskötsel
Läst 5398 ggr
Mimmitroll
0

Varför äter hon sin päls?

En av mina marsvinshonor äter på sin päls. Varför gör hon så? Den är bara uppäten på rumpan och uppåt, så långt hon själv når. Hon äter också på sin burkompis päls. Jag har undrar om det är någon som vat varför hon gör så här? :(

Jag har inga problem med att hon gör det, förutom att jag är rädd att hon gör det för att jag inte tillgodoser hennes vitaminbehov tillräckligt väl.

Hoppas någon vet varför hon gör så. Väntar förväntansfullt på svar ;)

HLJB
0

Så vitt jag förstått det så kan de äta sin egen päls pga de saknar någonting näringsmässigt. Eller så kanske hon är uttråkad eller har klåda och därför äter på sin päls. Är du säger på att hon äter på sin egne och så de inte är burkompisen som är där och mumsar? =)

Lyan
0

En del marsvin gör helt enkelt så :-) Ett par av mina tuggar och de får en bra, någorlunda varierande kost, motion och aktivering och har inte någon Ohyra.

Lilly var värst innan, hon valde päls framför hö och grönsaker om man la alla tre framför henne! Nu är det sällan någon av dem tuggar även om frestelsen blir för stor om en pälstuss kommer för nära ;-)

En hona tuggade nästan bara när hon var dräktig så det hade troligen med hormoner att göra. Hennes döttrar är dock knepiga med tuggandet och tuggar av och till även utan dräktighet

Man misstänker att pälstuggande är ärftligt

Mimmitroll
0

#1 det är lite så jag har förstått det också, därför blev jag orolig, men hon och hennes mamma får i sig mat enligt vad jag läser här att de andra flesta ger sina marsvin. Jag har också sett att dominantare marsvin kan tugga på mindre dominantas, men det är klart och tydligt hon själv som äter det mesta iaf.

#2 det känns betryggande att det inte bara är Piff som gör det ;) Man man undrar dock varför :P Som tur är så spelar det ingen roll hur hon ser ut för jag ska inte ställa ut henne eller så :) men ma vill ju vara säker på att hon är frisk :D Har du någon hane som äter på sin päls eller är det bara honorna?

Linnet
0

Ett par av mina tuggar också, men bara när dom har ungar, tuggar även på ungarnas päls.

Lyan
0

#3 Det kan jag faktiskt inte komma ihåg! Honorna kan jag rabbla upp en hel rad pälstuggare, men ingen hane som kommer upp i huvudet :-S

Jo, vänta! En bror till min kastrat tuggade innan han kom hit! Dock slutade han tvärt när han kom. Vet inte hur de hade det på förra stället men med tanke på vad jag vet så hade de nog definitivt inte det bra

Mimmitroll
0

#4 Det kanske är så att burkompisen, som är hennes mamma, tuggade på hennes päls när hon var liten för att visa vem som bestämmer, men hon nu slutat för hon är sedd som den dominanta i buren. Men Piff, dottern har tagit efter beteendet och fått det som en ovana. Kan det vara så, eller är det för invecklat? :S

Lyan
0

#6 Det känns lite långsökt. Däremot har säkert dottern ärvt beteendet från mamma marsvin, antingen genom härmning eller genom generna. Men just att det skulle vara ett dominansbeteende har jag svårt att se, dock blir ju sällan ranghöga marsvin tuggade då de ranglåga inte får lov helt enkelt :-)

Creation
0

#6 Pälsätande är något som till stor del beror på arvsanlagen(beteendet ärvs ner i generna alltså). Jag tror att dottern helt enkelt har ärvt sin moders gener för pälsätning, snarare än att hon apat efter sin mor. Jag tvivlar starkt på att marsvin påverkar varandra och uppmuntrar varandra till att bete sig så.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Mimmitroll
0

Oki, va bra att få svar :)

Så det är inget som kan skada henne? Om jag har förstått rätt. ;)

Tack för alla svar

Creation
0

#9 Nejnej, det är inget skadligt. Så länge hon äter hö och grönsaker också, utöver pälsen, är det ingen fara. ;)

[nono39]
0

jag frågade i en djuraffär då de sa till mig att marsvin äter sin päls för att göra ett bo till sig själva :D

eller kan de vara att den bara tvättar sig och har bittit i pälsen för hårt så att de gått av en del

[Tisslibiie]
0

#11 Marsvin bygger inte bon

Mimmitroll
0

Hon äter som vanligt, om inte för mycket xP, av all annan mat som finns tillgänglig ;P

smurfan-13
0

Som etolog måste jag säga att jag blir ledsen att höra att det verkar så pass "vanligt" med dettta bland marsvin ändå. Om man nu vet att det är ärftligt borde man göra allt man kan för att avla bort det! Det är ju helt klart ett stört beteende och inget som är bra för marsvinet, oavsett om den äter sin mat eller inte.

Så alla m pälsätande marsvin, ta ert ansvar och låt bli att ta kullar på dem! Och berätta även för uppfödaren, så att föräldrarna till pälsätande marsvin kan tas ur avel!

Creation
0

#14 Långhårsuppfödare som ställer ut brukar avla för att bli av med detta beteende, dock främst för att tuggskador ger avdrag på utställningar och inte för marsvinens välmående. De avlar åtminstone för att marsvinet inte ska tugga på sig själv, sen hur det är med att tugga på andra marsvin vet jag inte…

Men korthåren är mycket värre på att låta bli långhårens päls, av vad jag hört från olika håll. Då kan det knappast vara onaturligt/stört? Långhårens blotta existens kan väl kallas för "boven i dramat" då, eftersom marsvin i regel låter bli korthårs päls…

Så länge inte marsvinet tuggar på korthåriga marsvins päls eller ofta tuggar på långhårens päls kan det väl ändå inte ses som stört beteende?

Känns som att det blev lite luddigt där. Hoppas att du förstår.

smurfan-13
0

#15 det klassas helt klart som ett stört beteende oavsett om den tuggar päls på sig själv eller på en burkamrat! I de flesta proffesionella djurhållningar ses såna här beteenden som något mycket allvarligt & det är stort sätt bara i smådjursvärlden/sällskapsvärlden som man kommer m bortförklaring efter bortförklaring. Personligen blir jag mkt upprörd av att läsa om den noshalans som finns kring problem/störda beteenden hos våra små sällskapsdjur, då få verkar förstå hur dåligt vissa djur faktiskt mår. :(

[nono39]
0

#12 jaha okej !! värför så otrevlig ??? jag sa ju att jag frågat i djuraffären de e inte mitt problem då liksom !

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
smurfan-13
0

#17-19 det var väl inte otrevligt, utan bara ett konstaterande att marsvin inte bygger bon.

Mimmitroll
0

#16 Nu är det så att mitt marsvin som äter päls föddes hemma hos mig då hennes mamma var dräktig när jag fick henne. Men jag förstår hur du tänker med att det inte är så kul, det är nog lite som ticks för människor :P

Som tur är är det ju då iinte skadligt för marsvinets hälsa. :) Så jag undrar bara hur du resonerar när du säger att det är dåligt för dem?

[nono39]
0

#20  ja juste de var nog jag som läste de medans att jag tänkte negativt

ber om ursäkt tiislibiie

Creation
0

#16 Okej, men det är ju ganska svårt att få bort om inte alla som har korthår har långhår också? Jag har svårt att tro att korthårsuppfödarna bryr sig om att marsvinen tuggar på långhår, så länge inte uppfödaren själv har långhår..

Det som lockar marsvinen till tuggning verkar ju vara den långa pälsen, kanske för att det är som strån som påminner om hö och gräs. Har de inte lång päls tillgänglig så tuggar de "tuggbenägna" i regel inte päls. Klassas det ändå som ett stört beteende i din uppfattning?

Jag själv har inga djur som tuggar på andras pälsar för närvarande och jag skulle inte avla på det beteendet, men jag tycker inte att det är så konstigt/fel att andra har sådana marsvin. På vilket sätt skulle marsvinen må dåligt av beteendet?

[Tisslibiie]
0

#17 Förlåt det var absolut inte meningen att verka otrevlig på något sätt?! Ville bara att du skulle veta att marsvin inte bygger bon som tex kaniner gör … Varför blev du så upprörd? Sa aldrig att det var ditt fel överhuvudtaget? Hur kan det vara ditt fel att hon äter päls?

Mimmitroll
0

#24 Jag tror du har förväxlat namnen lite ;) Det var inte jag(vars marsvin äter päls) som skrev inlägg #17. Eller är det jag som tänker konstigt nu :P

[Tisslibiie]
0

Oj hahaha så tokigt det blev! :P

Mimmitroll
0

AA, jag är inte alls upprörd eller ngt ;) Blev lite förvånad xD Sen kan man ju självklart inte själv göra något åt att ens djur äter på sin päls ;) Det är något man får avla bort :D

[Tisslibiie]
0

Precis hehe! ;)

godisgrisen
0

Det är ju inte bra att marsvin tuggar päls och det bör ju avlas bort. Jag vet att långhårsuppfödare jobbar mycket med detta men det är svårt för korthårsuppfödare att veta om deras marsvin är pälsätare. Jag föder upp nonselfar och det är väl inte så att jag inte bryr mig om problemet men jag vet ju inte om mina marsvin är pälstuggare. Jag har ingen aning efftersom alla 22 marsvinen hemma hos oss är korthår.

Mimmitroll
0

#29 Aa, då är det lite knepigt :S Underbart med så många marsvin :D