Ohyra eller vad?
Jag har en tid smygit i kulisserna på detta forum för att få vägledning vad som är fel på mina marsvin. De mår bra till synes, sover bra om nätterna, slappenar av fint i famnen, växer fint å är riktiga matvrak som verkar nöjda och tillfreds med tillvaron men jag har ändå en stark misstanke om att de drabbats av nån sorts Ohyra och i dagarna ska de få sin andra dos av Stronghold. Tycker kanske att de kliar sig marginellt mer än vad jag kan tänka mig är normalt för marsvin, mest när de är i famnen märks detta. På den ena kan man se skorvig hud under pälsen och lite mjäll som lossnar lätt när man blåser. Han hade plötsligt ett kalt område på buken när jag fick veterinären att skriva ut Stongholden. Sellnic var min skräck, men nu allt mer osäker på vad det kan vara eftersom de inte är symtomfria efter snart tre veckor. Den andras enda symtom är att han inte verkar gilla beröring eller att bli klappad på samma sätt som den andra, han blir ofta blir spastisk och protesterar. Nu har pälsen vuxit ut fint på magen men eventuellt tycker jag att båda är aningen mer kala både bakom öronen och på pungen äv vad dem varit förut. Det är jättesvårt och jag bevakar det noga. Ena marsvinen har oxå små sårskorpor på nosen just nu och har haft det på kroppen oxå men jag dkulle gissa att det är den andra som bitit honom där eftersom de är lite i slyngelåldern.
Så fort det dyker upp mer symtom så ska jag ta bild och fota, just nu är symtomen vaga men misstanken om att det är nåt är stor.. Har googlat många timmar och hittat bra beskivningar både här å på andra ställen på nätet, om de olika sjukdomarna men hittar inget som passar in fullt ut, jag avvaktar och se vad som händer. Skall sanera en andra gång och behandla med Stonghold i dagarna. Antar att Stronghold inte tar ev Ringorm eller svamp?
Hoppas nån kan ge lite tips på vägen. :-)
Det låter som Sellnic tycker jag. Om de fått första dosen Stronghold och symptomen börjar försvinna är det ju jättebra :) Glöm inte bort att buren, all inredning och alla marsvinssaker måste saneras!
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Idag har killarna fått andra dosen av Stronghold men jag är ändå tveksam till vad detta kan vara.. Sanering med Virkon, omgång nummer två sker idag under eftermiddagen.
Nu hoppas jag mest på att det är Sellnic och ingen svamp som de har drabbats av.
FeliciaS, du verkar mycket kunnig på marsvin, roligt att läsa dina inlägg å råd här :-)
Mvh Jenny med Silver å Hazel
Välkommen hit då :)
Jag tycker att det låter som sellnic alternativt Ringorm. Kal på magen tycker jag talar för sellnic. Sårig och skorvig/mjällig hud känns mer som Ringorm. Vid sellnic kliar sig marsvinen dock en hel del, det kan vara så illa att dom slutar äta. Ringorm kliar inte alls lika mycket.
Sen har ju marsvin inte mycket hår på pungen eller bakom öronen, så det kan ju vara naturligt.
Hanna
#3: Jag var i ett mkt tidigt skede till vet med marsvinen och tyckte i början att de vaga symtomen stämde bäst överens med sellnic samt att det är liksom värsta-scenariot sett ur marsvinssynpunkt med tanke på att det är så pass plågsamt om det fortskrider. Stronghold tar död på en massa olika Ohyra, dck inte svampsporer vad jag förstår det som, och eftersom mina djur kommit fr grossist till djuraffär så är det svårt att veta vad det kan handla om,
#4 jag börjar oxå mer misstänmka att det kan handla om Ringorm. Jag har haft marsvin i många år som ung och vet om att marsvin är kala bakom öronen, men mina börjar nu få tillbaka päls där eftersom området nog varit större än vad marsvin vanligen har. Även kommer det småsmå hår på öronen. På pungen har de ett mer avgränsat område som jag oxå inbillar mig att det börjar växa mer behåring på nu. Det stora kala fältet på enas mage har snabbt vuxit igen. Små snabbt läkande sårskorpor är mysteriet, kanske bett av kompisen.
Jag jobbar som sjuksköterska och kan bara konstatera att diagnostisera marsvin inte är en lätt sak. Jag fortsätter bevaka och försvinner inte symtomen på ett tag så är det väl bara att ta dem till BlåStjärnans avdelning för exotiska djur å göra skrapprov som vägledning. Ännu är de för besvärsfria tycker jag, å den som ibland haft lite svårt för beröring börjar lugna sig oxå å gillar att bli kliad på.
Mvh
/Jenny, Silver å Hazel
Någon annan som vet vilka ohyror Stronghold tar bort?