Usch då! :(
Oj! Jag har aldrig haft fästingar på mina marsvin, hoppas att jag slipper det i fortsättningen också för dom är bra äckliga dom små krypen.
Hanna
Ja det är mycket fästingar i år! Hittat flera flera stycken på kaninen, men inga än på Tindra…
/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus
Ojdå, att de tycker om marsvin så mycket. Får tänka på det.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Usch då :( Det kröp en på Pimienta när vi var ute häromdan, dock har jag aldrig haft fästingar som sugit blod från marsvinen.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Tur att vi inte har små många fästingar här uppe i norr. Dock så finns det ju även här icke att förglömma…
Här är rena rama fästingnästet.. Jag går knappt i gräset på sommaren, min hund brukar ha 6 fästingar i veckan SJUKT mycket!! Och äckliga är dom när dom kommer krålandes på golvet URSH
Borde det inte vara risk att man få in fästingar när man plockar gräs osv ute? Eller marsvinen kanske äter upp dom innan dom hinner komma bort från gräset? ^^
Jag kanske skulle ha passat på att vaccinera marsvinen mot TBE också när jag ändå var iväg och vaccinerade mig själv i måndags ;)
Det ska bli mer fästingar på västkusten i år, tidigare har det framförallt varit på östkusten som jag förstått det.
Hanna
Jag råder er att använda fästingmedel på era hundar och katter så de slipper fästingar, vår hund har såntdär vitt halsband sedan förra sommaren om jag minns rätt och han har nog bara haft 1-2st fästingar under hela förra sommaren (!) och de kom då halsbandet började bli för gammalt.
Tycker synd om er som bor söderut då det är så mtk fästingar där, det är väl även vanligare att de som är söderut också bär på smitta?
Jättebra att du tog upp det här med att kolla upp marsvinen så de inte har fästingar! Det är något alla borde ha som rutin när de har varit ute.
Ang. det här med fästingar i gräset som man plockar in så tror jag att det är fullt möjligt att man kan lyckas få med sig någon in, jag brukar ofta skaka gräset utomhus innan jag tar in det, bara utifall.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Hittade just en på tindras nos som jag plockade bort.
#10 jag tror att fästingmängden har varit lika, men fler som bär på TBE i sthlms-området!
/Karin
#12 - Så kan det vara :)
Hanna
Har faktiskt aldrig hittat en fästing som tur är! *peppar peppar*
Har själv bara haft en totalt.
Verkar jobbigt att gå igenom hela pälsen på en rex, uj! Märker man dom lätt?
#14 De brukar sätta sig där det är mindre päls. Så kolla området runt öron och nos, det är där mina fått flest. Även benen kan vara bra att kolla
/Karin
Hittade en fästing på Poppes nos för en stund sedan *rysa*
Inte var den lätt att få bort heller, jag ville gärna undvika att rycka bort all päls på hans nos och det var inte lätt att vara försiktig när marsvinet inte ville ha en pincett i ansiktet och snurrade runt som en tok ;)
Poppe har aldrig varit ute i trädgården så den här kom in med gräset/kirskålen jag plockade in igår…
Hanna