Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettoff-topic
Läst 1410 ggr
Lyan
0

Vill inte mer nu

Jag förstår inte varför det inte tar slut någon gång! Det kommer bara mer och mer och mer hela tiden!

Nu har vi förhoppningsvis ÄNTLIGEN kommit på vad som felas Ping, det har "bara" kostat 8500kr och en massa ångest och tårar. Men hon hoppar fortfarande på två ben, det kan ingen hitta varför

Bara det att nu är det Mattis tur. IGEN! Han har ont ryggen och vet. trodde inte längre att det var pga benet för det har blivit mycket värre och har hållit på för länge. det hjälper heller inte med varken massage, vila eller akupunktur. När vetten tryckte honom på ryggen när han inte var beredd bet han henne nästan. Mattis har hittills kostat 20000kr sedan i julas! Som tur väl är har jag fått tillbaka mycket på försäkringen

Nu är bilen sönder också, X antal tusen

Mia är sjuk, jag vet inte om det är urinvägsinfektion eller stenar…

Jag och pojkvännen glider bara längre och längre ifrån varandra och mycket pga hans j***a mamma! Jag lovar! En tennisboll har mer hjärna än henne! Och han låter henne göra som hon vill, vilket betyder att hon först, jag sedan och Chrille vågar inte säga emot

Det är bara så mycket som händer hela tiden, jag får aldrig en chans att lugna ner mig eller smälta allt. För att inte tala om alla pengar som jag inte har

Jag vet ärligt talat inte hur länge det går, jag går på ren viljestyrka nu och ångesten håller på att äta upp mig

Det känns som att alla djur hade haft det betydligt bättre utan mig, även om ingen av deras problem är något jag orsakat känns det ändå som min blotta närvaro gör dem sjuka! Inte bara mina egna djur utan även lilla katten som bor hos mig tillfälligt har blivit sjuk!

Jag har en kvinna som vill köpa Ping, jag känner henne sedan tidigare och hon är upp över öronen förälskad i Ping och visst hade det varit skönt att slippa alla problem men Ping är ju min älskling! Inte kan jag sälja henne! Jag vill inte ens tänka på hur vidrigt det hade blivit utan henne!

Mattis hade jag kunnat få många tusen för även med skada men han är verkligen mitt liv! Känns fel mot de andra men Mattis och jag kan bara skiljas åt genom döden!

Jag hade också lätt kunnat hitta köpare till många av marsvinen, flera har hört av sig på sista tiden om flera av mina grisar, men det är samma där! Jag kan inte sälja mina älsklingar! Inte hur jobbigt det än är för djuren är det enda som håller mig uppe!

Förlåt för lång klagoharang ingen. Har ingen annan att tala med Gråter

Och som om inte allt detta räcker har min sko gått sönder också Gråter

Creation
0

Huga, jag vet inte vad jag skulle gjort i din sits. Du verkar verkligen ha otur. Rynkar på näsan *styrkekramar*

Det dina hundar har tycker jag definitivt låter som ärftliga problem, annars borde veterinären ha hittat problemen vid det här laget och kunnat bota dem. Man ser ju många ärftliga problem hos(främst rasrena) hundar, tyvärr…

Vad var Pings problem då? Skönt att ni vet vad felet är där i alla fall. Försök vara lite glad över det. :-)

Mattis problem låter ju nästan som att han har något problem med nervsystemet/skelettet. Jag antar att de har röntgat hela honom? Annars skulle det kunna vara något med hjärnan som påverkar nerver och motorik.

Hm. Läste på din sida nu att han är en dvärgspets och sökte snabbt på ärftliga defekter för rasen. Bland annat detta kom upp. Det låter som något som kan stämma in på din grabb. Verkar vara en sjukdom som förnekas av många, och därför inte är så känd.

Ett annat resultat, en sjukdom som tycks vara rasbundet till dvärgspets, var också patella luxation. Jag tycker att symtomen stämmer ganska bra in på Pings benproblem. Såg att Ping var en pudel/papillon blandning och dessa raser kan också drabbas av sjukdomen. Här är en länk om sjukdomen.

Tycker du inte att detta stämmer kan du kanske fråga på hundar.ifokus, om du inte redan gjort det. Kanske någon har erfarit samma sak. Och söka på ärftliga sjukdomar själv kan du förstås också göra. Jag tror i alla fall att det här är sjukdomar som är rasbundn/ärftliga. Något som förekommer hos mindre raser främst.

Vill inte få dig orolig eller nåt, bara hjälpa reda ut vad det kan vara. Det måste vara outhärdligt att inte veta vad som är fel med ens älskling! Hoppas att det löser sig för dig.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Creation
0

Fast detta tycks nog passa bättre in på Mattis. Jaja, eftersom hundar inte är mitt område egentligen kanske det är dumt av mig att försöka. Ni kanske redan har undersökt för dessa sjukdomar?

Hoppas i alla fall att det jobbiga är över för dig snart.

Lyan
0

Mattis blev opererad för patella luxation i julas och benet ska vara helt läkt nu som tur väl är! Han ska röntgas igenom för ryggen på tisdag hos samma vet. som operarade honom. Han ska vara sydsveriges bästa ortoped säger de.

Osteopatin såg verkligen intressant ut! Ska kolla upp det

Legg Perthes är uteslutet på båda.

Ping har blivit röntgad på alla sätt och vis och även undersökt av samma ortoped. Alla står som frågetecken då hon inte visar på varken smärta, stelhet eller värme (bägge är filmade med värmekamera). Ska fråga vet. om att prova smärtstillande och se om det blir någon skillnad.

Det hon led av var Giardia, en typ av parasit så det var enkelt löst iallafall :-D Även om det tog så lång tid

Men jag måste säga emot att det är främst rashundar som har problem, anledningen till att blandraser verkar friskare är att inga resultat registreras. Tyvärr är det också många blandraser som avlivas i unga år pga att ägaren inte klarar av dem. Medelåldern på en svensk blandrashane ska tydligen vara runt 1,5år läste jag någonstans.

Har postat innan på hundar.ifokus men tycker att det överlag är fruktansvärt dålig stämning och många översittare där så jag undviker den sajten.

Tack så jättemycket för att du tagit dig tid att leta! Ska som sagt kolla upp osteopatin, har testat i princip allt annat.

Känns mer och mer som det kommer bli med min förra hund, jag tjatade på massor av veterinärer om att han var sjuk, det tog 3 år att få reda på att han hade en smygande, kronisk form av erlichia och han dog bara 5,5år gammal Gråter

Creation
0

#3 Att säga att det är främst rasrena hundar som har problem var kanske lite fel av mig. Blandraser är ju bara blandningar av olika hundraser. Men jag tror starkt att de ärftliga defekternas ursprung ligger i rasaveln(i.o.m. hög inavel och obetänksamma uppfödare osv).

Så bra att du vet vad din ena vovves problem var i alla fall. :-) Får hoppas att ni snart har lösningen till Mattis problem också.
Du kanske kan försöka fråga på något annat stort, lugnare hundforum?

Du är en stark person som orkar med allt detta!

Lyan
0

#4 Jag tror det är ganska lika med blandraser och rasrena. Visst har nog mycket kommit genom inavel och sådant men (de flesta) rasuppfödare har koll nu (precis som med marsvinen :-)) medan de flesta buskavlare tar valpar på sin hund för den är "så söt och snäll och om hon får valpar slipper hon livmoderinflammaton, juvertumörer och slutar hugga grannens barn"

Ja, är verkligen skönt att veta! Har ont i magen för Mattis, men jag hoppas att de hittar felet!

Har provat lite olika forum men jag är tydligen inte värd att svara :-( och de som svarar kan inte gissa på mer än vad jag redan vet, de flesta gissar på det du tog upp i ditt första inlägg.

Jag förstår inte varför jag inte kan få en frisk hund :-( Eller iallafall fel som är "normala". Mattis ben var ganska lätt att få reda på, men där blev det mycket komplikationer istället :-(

Fast jag känner mig inte stark :-( Känner mig som en gnällspik hela tiden och får höra med jämna mellanrum att jag bara gnäller och att det är minsann inte bara mig det är synd om. Men jag vet redan att det inte är mer synd om mig än någon annan, samtidigt mår jag ju dåligt och "vill" få tycka synd om mig ibland

Tack för stöttningen iallafall :-D

[Maijah]
0

*Skickar styrkekramar!*

Klart man får gnälla lite, man måste ju få berätta för någon, då brukar det kännas bättre =) Mitt liv känns ofta hemskt tycker jag (ja är ofta ganska pessimistisk har jag hört;), jag har inget och göra, tråkigt m.m. men mina "problem" är ju inget mot vad dina är. Jag tycker iaf du verkar stark som klarar av det, jag skulle nog flippa ur totalt :/ Jag hoppas innerligt att allt fixar sig för dig och dina djur snart!

Lyan
0

#6 Tack!

Känner igen det där med pessinism, men det är bättre att vara pessimistisk tycker jag, man blir inte lika besviken då :-(