Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 883 ggr
freddiie
0

Tråkigt värre :(

Marwin fick sitta i kattransporten över natten, vad elak jag känner mig nu. Men han var verkligen jobbig mot de andra marsvinen, han juckar KONSTANT på dem! Så fort jag satte ner honom i buren igen så började det igen. Så han håller på och så han stör de andra marsvinen.

Så någon gång i helgen ska en ny bur byggas, den kommer nog bli runt 80 x 150 och kommer att vara under den nyvarande buren. Jag kommer att sätta hjul under som man kan rulla så att under dagen jag kan rulla ut buren så att han får lite solljus.

Jag är lite listig jag. Jag har fått tillåtelse att bygga en till bur, men inte tillåtelse till att skaffa ett till marsvin. Men när jag ändå har en redo bur så skulle det ju inte skada med en liten filur till inuti den :-D

Tråkigt när marsvin bråkar, och jag har ju verkligen väntat och kollat på om han ska kanske lugna ner sig lite. Men nej. Och då särar jag på dem, för det känns som det enda valet.

Vad skulle du göra? :)

HLJB
0

Hur många hanar har du tillsammans? Jag skulle ha särat på dem om de blev så jobbigt som jag tolkar det du skriver är.

freddiie
0

Tre stycken. Ingen blir allvarligt skadad, utan de "utsatta" blir bara irriterade och störda av hans beteende.

HLJB
0

Om de inte skadar varandra så kanske dem kan fortsätta bo tillsammans i en större bur. Men jag hade nog särat på dem och skaffat en ny kompis till den som blir ensam.

freddiie
0

Jag har tyvärr inte tillgång till att göra en större bur, den som jag har dem i nu är 180x80. Men det blir nog så att jag bygger en till bur, byggmax nästa!

Creation
0

Hur länge har detta pågått och hur gammal är Marwin?

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

freddiie
0

Marwin blir ett år i slutet av Juni, och det har hållt på ganska länge nu, fast i perioder. Ibland kan det vara helt okej och lugnt i buren, eller så är det superjobbigt för alla tre och dem bara springer omkring och håller på.

Creation
0

#6 Okej. Det kan ju vara "tonårsfasoner". Hanar kan vara lite bråkiga när de är mellan 6 månader och lite över året. Men är detta som ren mobbning tycker jag att du borde sära på dem och skaffa en ny kompis åt Marwin istället.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

[Maijah]
0

Om du har plats tycker jag att en ny kompis till honom är det bästa valet =)

freddiie
0

#8 Plats har jag, och jag har också en mamma som tycker att vi har alltför mycket gnagare i huset ;)

Pojkarna glider isär mer och mer nu, det är sorgligt att se på. Så Marwin flyttar ut någon gång imorgon eller nästa vecka. Jag ska åka och köpa en 120 x 60 bur, eller större om jag hittar. Där kommer han att få gå ensam tills jag övertalat min mor. Låter det okej? Och om det nu flyttar hit ännu en pojk kommer jag att bygga en större bur :)

FeliciaS
0

Det är uppenbart att Marwin är i en lite jobbig period då han är som värst. Han kommer lugna ner sig med tiden (ha tålamod!), det låter som om det värsta är över med tanke på hans ålder och beteende. Jag förstår att det är jobbigt för dig att se på och även för de andra hanarna, men så länge de inte kommer till skada kan de likaväl gå ihop om de har en stor bur. Annars är det ju mycket möjligt att han håller på likadant med nästa hane som får sällskapa med honom eftersom han ska visa att det är han som bestämmer osv. Jag skulle låtit honom gå kvar med de andra.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

freddiie
0

#10 Men det har pågått länge nu, ända sedan jag skaffade honom har han varit på de andra :/

FeliciaS
0

#11 Är han yngst av hanarna? Var det han som flyttade in sist?

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

freddiie
0

#12 Han är näst äldst, men han var det första.