Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 7084 ggr
HLJB
0

Albins "utslag"

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad har lilla gubben drabbats av för nått? Ringorm? Svamp?

Den 16/5 såg det ut så här:

HLJB
0

Och igår den 22/5 såg det ut så här:

HLJB
0

Pluss att det har blivit nått på båda öronen också som inte fanns där dagen innan.

Ena örat:

HLJB
1

Andra örat:

Jag har inte hittat någonting på hans burkamrat Marwin än. Och jag smörjde med Jodopax och då enbart för sårens skull. Jag tror alltså inte att det går att bota med Jodopax ifall nu någon skulle tolka mina ord lite galet.

[Maijah]
0

Var det först bara ett vitt utslag ("mjöligt") och sen kom det sårskorpor? Så har jag märkt att det blir vid Ringorm iaf.

Men det ser ju ut att vara vanlig svamp tycker jag, är det någon annan som fått nå utslag?

[Maijah]
0

Oj du hann skriva 2 st inlägg ja inte hann se…

Hmm lite svårt att se på öronbilderna, men jag tycker mig se lite vitt "mjöligt", så har det sett ut på mina med Ringorm, inte ett så bra tecken:S

HLJB
0

Ja på örona ser de mögligt ut mer ön mjöligt tycker jag… De är de som är utslagen på örona, två på ena och en på de andra… ska kolla senare idag om de blivit mer eller mindre.

[Maijah]
0

#6 Ja mögligt kan man beskriva det som också.

HLJB
0

Å fy fan för Ringorm. Nu blir jag ordentligt testad av någon lustig typ som får Ohyra efter Ohyra och massa anndra tråkigheter. =(

nybban
0

Men usch vad jobbigt, vad får dom det ifrån, Ringorm alltså, om det nu är det??? Alltså jag vet att det smittar, men Albin och Marwin har väl alltid bara bott tillsammans och inte träffat några andra marsvin….  Eller är det sånt som kan ligga latent och bryta ut vid stress eller dåligt immunförsvar eller sånt???

FeliciaS
0

Med tanke på att det är utspritt på kroppen och inte bara på ett ställe skulle det nog kunna vara Ringorm eller kanske sellnic. Han är inte kal eller tunnpälsad i övrigt?

Jag skulle tagit honom till en bra veterinär som kan fastställa vad det är. Säg också vad du misstänker när du ringer.

#9 Ja, det kan ligga vilande och sedan bryta ut. Så är det med väldigt många ohyror och sjukdomar tyvärr. Sedan behöver det inte smittas via direktkontakt utan kan likaväl vara med sporerna i luften.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

HLJB
0

#9 Ja, de har bara bott med varandra och inte träffat några andra marsvin förut om att de bor i samma rum som alla andra. Men just Ringorm om de är det så smittar det ju via sporer, direktkontakt och luft som jag fattat det.

Först trodde jag det var nått bitsår för de har tjaffsat ganska mkt på sistone, varför vet jag inte. Ska kolla upp de med en vet ändå, vill ju inte att det ska "börja ruttna" i såren nu när de är så varmt och fuktigt väder.

[Maijah]
0

Jag hoppas verkligen inte det är Ringorm han fått. Håller tummarna! Kolla upp med vet tycker jag du ska göra.

animalchild
0

Tycker att det ser ut att vara sellnic

HLJB
0

#10 Nej han ser inte tunnhårig ut, som vanligt var jag kan se iaf. Men det ser faktsikt lite bättre ut efter jag hade smörjt in Jodopax där, gjorde det dagen efter också (igår) men har inte kollat nått än idag.

HLJB
0

Har kikar runt lite och på Humlans sida om ohyra/svamp så tycker jag den bilden är ganska lik Albins utslag.

Sen läste jag på Internet om virkon i större förpackning och hittade en sida med flera olika förpackningar. Och desutom även denna lilla text:

"JODOPAX VET - 500 ML Nr. 289 Innehåller 5 % jod som jodofor och 15 % ättiksyra. Skall spädas före användning. Har kraftig och snabb effekt på bakterier även på salmonella, svampar och virus. Förpackning om 500 ml."

Nu har ju inte jag smörjt/rengjort med Jodopax Vet utan bara vanlig jodopax men som jag skrev tidigare så såg de lite bättre ut dagen efter så de kanske är svamp då om jag har en extrem tur.

[nono39]
0

jag tror inte att de är Ringorm :D jag tror de e något annat ta dom till vetrinären de är bäst :D

FeliciaS
0

#14 Okej, för ofta blir de tunnhåriga och kliar sig innan det bli som sårskorpor vid Sellnic. Men då kanske det förhoppningsvis bara är vanlig svamp.

Mvh Felicia

HLJB
0

#17 Ja han har ju tappat håret just där utslaget är… men inte i övrigt

Jag har varit på apoteket och köpt Pevaryl (visst kan man använda det?) Och ska behandla med det tills jag får komma till en veterinär för provtagning och kontroll. Jag hoppas på vanlig svamp även om jag är skeptisk.

Har också i skrivande stund både Albin och Marwin i badkaret med Probschampo på sig, ska tvätta bort det om 10-15 minuter när verkningstiden är ute.

Forstätter också tvätta med Jodopax på utslaget. =)

Arcticas
0

Om du har tänkt ta ett skrapprov på dem så ska du inte behandla dem med något svampmedel innan. Risken är då att du får ett negativt svar på testet fast det kanske är positivt.

Hoppas verkligen inte att du fått in Ringorm. Mig veterligen så har vi varit förskonade från det häruppe.

HLJB
0

#19 Hoppsan! Men då är det redan försent för jag har redan smörjt in det…

Linnet
0

Hur går det med Albin, har du blivit nå klokare på vad det kan vara?

HLJB
0

#21 Nej jag vet inte, hoppas på svamp. Ska kolla alla andra noga ikväll när de är lungt och se om någon fler har liknande utslag.

Ska kontakta vet också sen…

HLJB
0

Nedstämd! Jag har inte velat pilla på alla marsvin sedan jag upptäckte utslagen på Albin, men ikväll tittade jag på Totte och han har också utslag på ena örat.  

Eftersom de inte har varit i kontakt med varandra så borde det väl inte vara svamp dem har? Det måste vara Ringorm dådå… ska ringa vet imorgon för provtagning och medicinering. Snabla elefantbajs också!

animalchild
0

#23 tycker inte det ser ut som Ringorm, det ser mer ut som sellnic.

HLJB
0

#24 Tycker du? Men de bilder jag sett så ser det mer ut som Ringorm eller svamp.

Lyan
0

Det kan inte vara ett bett? Tycker det ser alldeles för blodigt ut för svamp

HLJB
0

Jag trodde det först men Nej det tror jag inte nå mer då den inlånade hanen har fått liknande utslag på sitt ena öra. =(

Har tid hos vet. nu på torsdag och hoppas på ett svar…

Lyan
0

#27 Ok, hoppas det inte är Ringorm iallafall!

HLJB
0

Ja det gör jag också! =/

HLJB
0

Länk till bild den där bilden på svamp som är längst ner på sidan tycker jag ser så likt ut Albins utslag på magen. Imorgon ska jag till en vet och hoppas komma därifrån lite klokare.

[Tisslibiie]
0

Håller tummarna att du slipper den äckliga ringormen!

[Maijah]
0

Jag håller också tummarna!

HLJB
0

Nu har jag varit hos en veterinär som inte sa så mkt om vad det kunde vara mer än att " ja det kan vara Ringorm vi tar skrapprov".

Läs mer på min djurblog om ni  vill veta resten. Flört

FeliciaS
0

#33 Jag var nyfiken och läste på bloggen :P

Är det Ringorm ska alla marsvin behandlas (även tjejerna om de inte visar symptom) eftersom de kan vara symptomfria smittbärare, bara så att du vet.

Hoppas inte det är Ringorm, utan något mer lättbehandlat :)

Mvh Felicia

HLJB
0

#34 Det visste jag redan! Men tills jag får provsvaret så är det killarna jag börjar med, givetvis kommer jag behandla tjejerna också om det visar sig att det är Ringorm, annars gör jag det inte.

FeliciaS
0

#35 Okej, vad bra, då misstolkade jag ditt blogginlägg..

Mvh Felicia

HLJB
0

Så här skrev jag i min blogg:

"Medicinen kostade 295kr och det räcker och blir över när kuren är slut men tyvärr så håller det bara 5 veckor efter jag har öppnat korken så jag hoppas få provsvar fort så jag kan använda resten till tjejerna om det behövs."

Förtydligar: använda resten till tjejerna om det behövs = om provsvaret visar att det faktiskt Är Ringorm, men om det visar negativt så fortstätter utredningen och då behandlar jag ju inte mot Ringorm "ifall att"…

[Maijah]
0

Provsvaren kommer du få om ca 2 veckor, svamp växer lånsamt när man "odlar" det =) Och då kommer ju itrafungolen hinna bli sämre till tjejerna sen, varför inte vänta tills provsvaren kommer? Sålänge kan du ju börja sanera och bada lite?

HLJB
0

Dem har eget laboratorium på djursjukhuset och gör odligen direkt på plats. Veterinären sa att om det är positivt så kan det visa sig redan efter EN vecka och jag tror henne när hon säger så. Så jag får väl veta om 1-4 veckor max antar jag.

Innehållet i flaskan håller upp till 5 veckor så det hinner inte bli dåligt om jag får svaret gasna fort och åtminstone behandla en gång med det jag redan har hemma och köper mer för det behövs ju isf.

Anledningen till att jag behandlar de två + burkompis som har utslgen är för att minska smittspridningen så det kanske inte blir så mkt på de andra djuren även om jag såklart behandlar allihopa.

Bada, Vaför ska jag det? Är det Fungoral du tänker på isf, jag tror inte att det behövs om jag får rätt medicin men jag kommer nog bada allihopa ändå med nått bra schampo, tex prob. =)

[Tisslibiie]
0

#39 Jag har fått samma medicin till mina som du. Och jag kör ändå med fungoral schampoo för minska klåda och sen så försvinner även "äckelheterna" med tanke på att Ringorm är en svamp. Och det är ett schampoo för svamp och mjäll som ger rediga besvär hos människor. Funkar utmärkt på djur också. Så jag tycker att du verkligen ska ge det em chans för det funkar superbra!^^

Förstår också hur du tänker med de andra marsvinen, hade troligast gjort som du, tagit bort de som redan hade symptom från de andra.

Håller tummarna att det inte är Ringorm!

HLJB
0

Det är fortfarande bara Albin och Totte som har utslag, Varken mer eller mindre… Albins burkamrat ser jag ingenting på och inte på honorna, kanien eller hunden eller vi människor heller.

Har inga positiva erfarenheter av mjällschampon för människor så jag är tveksam till att de skulle funka på djur men det kan ju vara värt ett försök. Tyvärr är mjällschampon inte alls speciellt bra mot mjäll det torkar ut huden så det kan bli värre. Då är det bättre att köpa ett dyrt från någon frissa som är riktigt bra.

Jag tror ändå att Itrafungolen borde räcka för varför ska man annars behandla med de medlet? Tog Fungoralen bort svampen så borde inte de andra behövas eller tvärtom… eller funkar ett på insidan och de andra på utsidan?

Flört

[Tisslibiie]
0

#41 Tack vare schampot så syns inte minas "äckelheter" knappt alls längre, och då har jag bara behandlat dem i en vecka :D

HLJB
0

Då ska jag köpa Fungoral idag och bada Albin och Totte med det Fast de är nog svårt på örona men jag får väl använda bomull eller tops. =)

[Maijah]
0

#39 Jag badade dem för att minska smittspridningen. 2 ggr med Fungoral & en sista gång med virkon.

HLJB
0

Okej. Jag har köpt fungoral idag och badat Albin och Marwin (som fortfarande inte har några utslag fast han går i samma bur) Ska bada Totte också sen fast han bara har utslag på örona. Smörjer även med Pevaryl på Albin och ska även sätta på Tottes öra sen.

[Tisslibiie]
0

#45 Min lakelandtös har heller inte några tecken på Ringorm, så om det nu , usch hemska tanke, är Ringorm så kan marsvin vara smittade fast inte visa någon/några symptom alls! Det är ännu en jobbig grej när det gäller Ringorm.

HLJB
0

#46 Jag vet det! Men man kan inte vara rädd för allt hela tiden och när det gäller just Ringorm så kan det finnas precis var som helst och man bli smittad av precis vad som helst…

Självklart behandlar man alla sina djur om det visar sig vara Ringorm enligt tagna prover. Men om det däremot visar negativt så ser jag ingen mening med att behandla de andra djuren… =)

[Tisslibiie]
0

#47 Varför blev du så sur? Jag ville bara dela med mig om vad jag vet? :O Och jag har aldrig sagt att man ska vara rädd hela tiden, vart fick du det ifrån? *Förvirrad* Trodde bara att jag kanske kunde hjälpa dig …

HLJB
0

#48 *haha* Su? Näe inte jag inte varför skulle jag vara det??? Du tolkakade visst mina ord aningen fel där. Jag har inte skrivit nått om att du skulle sagt de där om rädsla…

Flört

[Tisslibiie]
0

#49 Haha jag är bra knäpp ibland! XD