Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 2850 ggr
Royalz
0

Virkon, hur göra?

Jag införkaffade Virkon idag som jag hade tänkt att tvätta marsvinen i imorgon när jag kommer hem från utställningen.

Hur ska jag göra?

Ska jag bara doppa dom och sen föna dom torra, eller ska jag skölja av virkonet innan?

Abico
0

Doppa marsvinen i och använd en trasa eller liknande så att du kan få det i ansiktet på dom också. Sen torkar du av det värsta och sätter ner dom i buren.

Hanna 

FeliciaS
0

Jag brukar bara doppa marsvinen i en hink med virkonet, sedan handdukstorka dem innan jag använder hårfönen så de blir helt torra. Skölj inte av virkonet med vatten.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Royalz
0

Tack för svar :)

Emmsann
0

Så virkonet gör inte huden hos marsvinet irriterat eller liknande?

//Emma

FeliciaS
0

#4 Nej, det gör det inte så länge det är utspätt. Däremot ska man vara försiktig så att de inte får det i ögonen, förstås.

Mvh Felicia

Emmsann
0

#5 Ja det förstår jag! Men då är det nog lungt! Ska köra likadant på min nya gris som kommer den 5/6 nämligen men då vet jag! Tack :-)

//Emma

smurfe-lina-89
0

jag får snart hem en hona, bör jag tvätta henne i virkon för att minska risken att jag får med någon smitta eller räker de att hålla henne i karantän några veckor?

Emmsann
0

#7 Jag skulle tvätta i virkon för att utrota ohyran som kan finnas.

//Emma

Denna kommentar har tagits bort.
FeliciaS
0

#7 Jag skulle kört på virkon, karantän känns alldeles för påtagligt och inte vidare snällt mot marsvinet att behöva sitta ensamt och avskilt…

Mvh Felicia

smurfe-lina-89
0

# 10

Då var vi inne på samma spår typ då =).

HLJB
0

Efter vad jag varit med om så skullle jag både bada i virkon och sätta i karantän ett tag under nogrann uppsikt.

Inte speciellt snällt mot anda marsvin heller om de blir sjuka, 1-2 veckor tror jag definitivt inte skadar marsvinen de minsta lilla att vara avskilda.

Abico
0

Grejen med karantän är ju att för att det ska funka måste marsvinet sitta i ett eget rum och hygienen måste vara extrem. Byta kläder och tvätta sig i virkon när man går mellan marsvinen.

Jag har själv insett att jag inte skulle klara av att hålla ett marsvin i karantän hemma hos mig, här är för mycket folk för att kunna se till att marsvinet är helt isolerat från de övriga. Förmodligen skulle jag ändå behöva behandla alla.
Och sedan är det många ohyror som kan ligga vilande och bryta ut av någon orsak, då hjälper det knappast att marsvinet suttit ensamt i ett par veckor - det kan lika gärna bryta ut i samma stund som det flyttar ihop med övriga.

Hanna 

HLJB
0

Beror ju på vad man menar med Karantän, för mig betyder det att de djuren är i ett rum där inget av mina andra djur får vistas samtidigt (toarummet för de är så lätt att sanera), ingen förutom jag får röra djuren eller deras saker. Naturligtvis kommer det vistas folk lite då och då i rummet men sålänge de bara gör det som man ska och sedan tvättar sig och inte rör vid några andra djur direkt efter så funkar det nog här iaf. Med karantän menar jag 1-2 veckor.

Abico
0

#14 - Fast säg att det är Ringorm dom har, så flyger ju sporerna omkring och sätter sig på kläder och grejer. Då hjälper det inte att dom tvättar av sig eftersom sporerna sprids runt i huset när dom lämnar rummet.

Hanna 

HLJB
0

#15 Jo, fast jag tror faktiskt inte att det flyger omkring så mkt hår och sporer som hinner fastna på toabesökarna om de bara gör vad dem ska dvs in och ut lika fort… Vi har ett stort badrum så toalettstolen är inte ens nära burarna…

Royalz
0

Så, nu har jag virkon badat 5 marsvin. Så nu luktar det sjukhus här hemma ;p

smurfe-lina-89
0

# 17 De låter kanon =)

HLJB
0

Åh blä, Virkon luktar verligen bara såååå illa! *ryser*

Abico
0

Jag tycker inte att Virkon luktar någonting alls :P
Jo, pulvret luktar lite bränt som outblandat… Men utblandat luktar det ju ingenting?

Hanna 

FeliciaS
0

#20 Tycker du inte att det luktar någonting!? :O Det luktar rätt mycket klor när jag använder det i alla fall :P

Mvh Felicia

Royalz
0

Fick tvätta några idag med schampo, för det gick inte att ta i dom. Händerna blev torra och konstiga. Så imorgon ska resten få sig ett bad.

FeliciaS
0

#22 Men det får man stå ut med :P Hellre det än att marsvinen ska hålla på och badas ständigt, både innan och efter utställning liksom. Det torkar både ut huden och sliter på pälsen.

Mvh Felicia

Creation
0

Hur länge bör virkonet sitta i för att ge någon verkan?

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

HLJB
0

Tycker att Virkon luktar ganska "salt"

FeliciaS
0

#24 Ingen aning, men jag doppar bara marsvinen och låter de gå i buren som vanligt när de har torkats. Badar/sköljer aldrig av det utan nästa bad blir vid nästa utställning :P

Mvh Felicia

HLJB
0

Hmm undrar hur de kan komma sig att ibland måste man bada saker i virkonet i minst 10 minuter för att Ohyra ska vara borta medan vid andra tillfällen det räcker med att doppa ett marsvin i virkonlösning eller bara våttorka golv och annat…???

vanerlands
0

#27 Fast grejen är väl att man får blaska på ganska rejält på golv och ytor så att det verkligen är blött , då tar det ju en stund innan allt torkat. Det är så vi gör på lab när vi desinficerar ytor.

Sen när man "doppar" sina marsvin så ska man absolut inte föna dem torra för då missar man hela poängen. Utan doppa och låt dem självtorka. Möjligen torkar man av det värsta överflödiga med en handduk utan att gnugga.

Creation
0

#28 Varför ska man inte föna?

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

vanerlands
0

Därför att hele grejen med Virkon är att det måste verka under MINST 10 min och ska torka långsamt.

HLJB
0

#28 Ja men de går inte så bra att ha så pass blött på trägolv ju…

Men jag hörde att vid Ringorm så kan det gå på hemförsäkringen om Anticimex kommer och sanerar hemmet. Dem har säkert bra grejor och de vore enkelt och smidigt och inte speciellt mer eller mindre kostsamt. Någon som hört samma sak?