Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1061 ggr
Royalz
0

Behandla mot ohyra - för säkerhetsskull?

Eftersom jag snart har fått hem 4 nya marsvin på kort tid och alla från olika upfödare så undrar jag om det skulle vara smart att bada alla i ohyreschampo eller behandla dom med frontline? Bara för att vara på den säkra sidan. Litar inte riktigt på att virkonet tar bort allt, då det är svårt att få kinderna och huvudet helt blött utan att få i nos eller ögon.

Vill vara säker på att få bort om det skulle finnas något. Skulle inte kännas kul att få någon skit hit då jag har rätt många djur. Och alla mina utställningsplaner skulle gå förlorade. Då skulle jag nog tappa suget helt.

Så kan det vara smart att ge dom en omgång av antingen ohyreschampo eller frontline?

Ohyran blir ju inte resistent efter en gång.

HLJB
0

hmm jag vet inte hur jag skulle göra men att bada i nått ohyreschampo är nog inte alls omöjligt. Men jag vet också att för att det ska fungera så måste man behandla mer än en gång för att ev Ohyra som tex pälsätare, loppor och löss ska dö ut.

Sen har vi ju tex Ringorm som inte syns förrän de bryter ut helt plötsligt och det kan hända när som helst och man kan få det vartifrån som helst…

Bara bita i det sura äpplet när någonting negativt händer med sina djur, det är baksidan med husdjur. Är själv rätt "less" efter två omgångar tätt med ohyra…

Abico
0

Nej det funkar inte riktigt. Du kan inte behandla mot någonting innan du vet att det finns. Det finns så många olika ohyror som ska behandlas på så många olika sätt, och dessutom räcker det inte med ett bad i något schampo för att få bort någon form av Ohyra utan för det allra mesta är det en längre period av behandling som gäller. Det blir fasligt dyrt och är säkert inte nyttigt för djuren att få all den behandlingen på en och samma gång.

Virkon tar död på ringormssporerna som kan finnas på marsvinet, efter att det brutit ut hjälper det dock inte. Andvänd en trasa som du blött i virkon för att även blöta ner päls i ansiktet och öronen.

Hanna