Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 2801 ggr
Moa-16
0

My har slutat äta =(

Igår kväll tänkte jag inte sådär jätte mycket på det, då dom varit ute & ätit gräs hela dagen. Men nu på lunchen cyklade jag hem för att titta till henne. Tog ut dom, & hon lägger sig bara ner. Äter inte gräs, vilket hon brukar. Testa med tomat men icke. Och det är en favorit oss mina grisar. Blir så hemskt orolig! Vad kan det vara med henne? Tar henne självklart till vet om hon inte börjar äta. Vill hellst inte tvinga i henne mat.

Lyan
0

Du MÅSTE tvinga henne om hon ska överleva! Äter hon ingeting är hon troligen död inom två dygn om du inte stödmatar :-(

Hur gammal är hon?

Moa-16
0

#1 Säg inte så.. känns så hemskt att tvinga i henne. Och till vilken nytta, om hon ändå inte blir bra? Måste ju vara pga, ålder? Hon är ca 4-5 år. Eller tror du hon blir bättre om jag tvingar i henne mat? Känns hopplöst just nu =(

Moa-16
0

Eller nu räknar jag hel tokigt, hon måste vara 5-6 år.

Lyan
0

4-5 år är inte så gammalt, så det borde inte vara det, men man vet aldrig. Om man stödmatar och de är menade att överleva börjar de äta själv inom ett par dagar.

Har du tillgång till Critical Care? Annars finns det recept på sjukgröt och bra info om stödmatning här

Finns flera här också som har mer erfarenhet än jag

Moa-16
0

#4 Men 5-6 är det nog. Jag är så negativ till sånt där,, men vad gör man. Inom ett par dagar? Låter länge.. Sen är dom bra sen? Jag vet inte.. critical vare? Nej, det vet jag inte vad det är. Ska titta på det där du länka till..

Moa-16
0

Nu lät det helt som jag gett upp, det har jag inte på långa vägar. Känns bara hopplöst kört när ett marsvin slutar äta.

Caspia
0

Jag tycker att du ska ta henne till veterinären med en gång. Man kan t ex ge en spruta B-vitamin som stimulerar henne att äta. Hennes kindtänder kan också behöva kontrolleras.

Envishet och drömmar

Moa-16
0

#7 Nu har jag ingen möjligthet att ta henne till vet,innan mamma kommer hem vid 17=( Och nu när jag inte har så jag kan ge "sjukgröt" Tycker ni jag ska försöka tvinga i henne tomat?

luneas
0

#8 Det är nästintill omöjligt att tvinga i ett marsvin fast föda. För att kunna tvångsmata måste du ge henne flytande med spruta i munnen. Har du något hemma som du kan ge eller gå till affären och köpa t.ex Proviva? Fortimel som köps på apoteket är också bra att mata dem med. Allra bäst är förstås Critical Care och det brukar säljas hos veterinärer.

Moa-16
0

#9 Aja =(, Proviva borde finnas i affären här bredvid. Vet dock inte om vi har någon spruta. Ska titta…

Moa-16
0

Hitta en spruta av nåt slag. Har dock apelsinjuice hemma redan. Men det kanske inte alls är bra?

luneas
0

#11 Nej, det är nog ingen höjdare. Försök få tag på fortimel eller proviva istället så länge.

Moa-16
0

#12 Okej, misstänkte det. Får fixa det!

Moa-16
0

Fast nu när jag gav henne en bit gurka, åt hon lite helt själv!

Moa-16
0

Och nu när jag kolla henne lite, har hon som små prickar på nosen? =/

Moa-16
0

Tänkte om det kan vara munsvamp? Nu pratar jag med mig själv, händer ibland..

Moa-16
0

Bara jag som skriver men jag vart lite panik slagen.. Hur som, fick en tid halv 7. Veterinären trodde på att tänderna var för långa. Men nja, jag tycker inte dom ser långa ut. Ska försöka ge lite proviva nu, iaf. Håll tummarna ;D

FeliciaS
0

Om det är munsvamp slutar de nog inte äta. Om deras aptit försvinner är det ofta allvarligt, och stödmatning är ett måste eftersom de har snabb ämnesomsättning. Äter hon inte hö måste hon få i sig fibrer på något sätt, allra bäst är Critical Care. Tills du har det kan du ge henne krossad pellets + hövatten (hö som legat i vatten och dragit i ca 10 timmar). Grönsakspuré (ex morots- eller broccolipuré) är också bra, blanda gärna i en liten nypa askorbinsyra.

Hoppas det blir bättre med henne!

#15 Skulle du kunna ta kort på det?

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Moa-16
0

#18 Säker? Läste det nämligen. Men nja, tror inte det. Får se vad veterinären säger..

Från photobucket då det inte går att ladda upp  av någon anledning. Något är det på nosen iaf.[Photobucket](

FeliciaS
0

#19 Då borde du märkt något tidigare, inte bara att hon plötsligt slutar äta. Jag kan tyvärr inte klicka på bilden för att förstora dem så jag ser inte riktigt något… Hon är inte svullen?

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Creation
0

Jag tror inte att munsvamp kan orsaka aptitlöshet, men ifall hon hade haft så mycket munsvamp att hon inte kan äta hade du garanterat sett svampen i munnen. I denna tråd kan du se ett allvarligare fall av munsvamp och jag har för mig att det marsvinet på bilden ändå åt normalt.

Försök få i henne vätska. Vätskebrist kan nämligen orsaka aptitlöshet, har jag hört. Hur ser bajset ut?

#19 Jag ser inget speciellt på nosen? Kanske tre prickar nära högra näsborren, men det ser mer ut som skräp eller torkat snor.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

fia-mia
0

Hoppas det går bra med henne!

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus