Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 3295 ggr
ellenbellen
0

Åh Herregud! Hjälp!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag skulle gå och lägga in lite mer sågspån till mina marsvin, och när jag satte mig på knä för att börja med den nedersta buren så såg jag att Skorpan (min sheltietös) satt på golvet! Hon och de andra flickorna bor längt upp så jag misstänker att hon har klättrat över kanten. De brukar hänga lite, men aldrig så att jag har varit rädd att hon ska ramla över.

Jag tog genast upp henne och hon haltade ingenting, verkar må bra. Men jag tror att hon är chockad, för hon ser rädd ut och sitter mest still.
Just nu så sitter hon och de andra och mumsar på maskrosor. Behöver jag oroa mig för några brutna ben? Hon haltar ju inte.

Herregud, jag känner mig hemskast i världen!

/Ellen (:

Creation
0

Ojdå, som det kan gå! Känn dig inte hemsk, det är inte ditt fel. Var glad över att Skorpan mår bra istället.

Det har hänt mig ett par gånger också, att ett marsvin hoppat ut. En av dessa gånger stod jag en halvmeter bort och lyckades ändå inte fånga honom. Hur hemsk är inte jag då? Det är sånt som kan hända, jag har inte dåligt samvete för det som hände, men har givetvis lärt mig av det. Nästa gång jag använder bokhyllebur ska jag ordna högre kanter, såvida buren inte står nära marken.

Mitt marsvin klarade sig relativt oskadd. Jag har hört om många fall där marsvin hoppat/fallit ur burarna(samt erfarit två), men bara ett av dessa har inneburit död och inget av dem har inneburit någon allvarlig skada på marsvinet. Det som innebar död gällde en liten unge som hamnade tokigt.

Jag tror att marsvin tål mer än man tror(med det menar jag inte att man inte ska vara varsam). :-) Så länge ditt marsvin verkar må bra, inte har ont och äter, tror jag inte att du behöver oroa dig.

Har du kollat tänderna? När min hane hoppade ur buren så slog han i dem ganska rejält så att en av dem bröts av.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

ellenbellen
0

#1, Jag vet egentligen att jag inte hade kunnat förutse det här, eller något sånt. Men det känns ändå som att det är mitt fel på något vis. Hon föll nog 1.20 Meter. Kanterna på min bur är 22 cm tror jag, så jag trodde inte att de skulle kunna klättra över.

Det känns faktiskt lite lugnande att det har hänt fler än mig, och det verkar ju som att de är mer tåliga än man tror.

Nej tänderna har jag inte kollat, jag får ta och göra det.

Tack för hjälpen, jag känner mig så skärrad liksom.

/Ellen (:

Creation
0

#2 Höjden på min burs kanter var 23-25 cm och jag hade inte heller förväntat mig att något marsvin skulle få för sig att hoppa ut. Han föll en meter. Dessutom hände det efterföljande dag igen med samma marsvin, men även då klarade han sig(han slog dock ut andra övertanden då).

godisgrisen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Marsvin kan hoppa rätt högt om de vill men liksom hästar stannar de ändå nästan alltid kvar bakom staketet, praktiskt. Jag hört om rymmare marsvin,  de är få men vill de så kan de. Jag tror snarare att ditt masvin var klumpig och ramlade ut det gör hon nog inte om i första taget…

Jag förstår att du blev chockad över insikten att hon ramlat så högt, läskigt! Om tänderna sitter kvar och hon inte haltar och i övrigt äter och mår bra så hade hon tur och du kan andas ut.

Bara för några dagar sedan ramlade Zezima ut sin bur. På mitt stora burskåp är kanterna bara 10 cm höga för jag har luckor. Zezima sträckte sig för långt ut när hon skulle få gräs och tappade balansen. Det var inte ett så högt fall bara 68 cm hon bor näst längt ner och hon slog sig knappt. Tur.

En gång tidigare har ett marsvin ramlat ur och det var Merope när hon var bara tre dagar gammal. Det var från översta buren 140 cm. Ett under att den lilla bräckliga kroppen höll. Väldigt skrämmande. Hon fick inga allvarliga skador men var så mörbultad att hon slutade dia. Jag fick lov att handmata henne. Hon fick inga bestående men och är nu en riktigt vild rackare till unghona som snart ska sättas med hane för första gången.

ellenbellen
0

Ja jag har kollat på hennes tänder nu och de ser hela ut.

Nästa gång jag städar buren så ska jag flytta tjejerna till den nedersta buren, killarna hänger aldrig ens lite på kanten så det känns tryggare.

Men tack för all hjälp :)

/Ellen (:

Creation
0

#5 Är killarna mycket intresserade av tjejerna finns ju risken att de hoppar ut för att nå tjejerna under dem då dock.

ellenbellen
0

#6. Hm, det har jag inte tänkt på. Jag har haft killarna uppe förut, men bytte så att flickorna skulle få lite mer ljus på sig ett tag, då gjorde killarna ingenting.

/Ellen (: