Tova i rumpan
Har två långhåriga (hårömma) damer och nu har jag upptäckt en liten tova på ena som ej går att kamma/borsta ut. Ska man försöka eller klippa bort - hur gör ni?
Brukar borsta var 2-3 dag men just rumpan är svåråtkomlig då de sprattlar så.
Hjälper det att bada dem för att underlätta att pälsen hålls ren? Har tidigare läst att man inte ska bada dem onödigt mycket, brukar iaf tvätta dem lite i baken då o då.

jag brukar klippa bort tovor om det finns såna.

Mitt långhårs marsvin hade samma problem. Jag ställed inte ut mina så det blev en nice pott-frilla för henne 
Annars kan kanske en blötläggning av bara själva tovan hjälpa?
Jag skulle nog rekomendera att klippa bort tovan. Det kommer nog inte hjälpa att bada dem. Så klippa bort den är det enklaste.
Att borsta/kamma ur en tova är tyvärr mycket svårt och gör ont på marsvinet. Jag skulle säga som de andra, klipp bort den. Ska de ändå inte ställas ut i rasklass spelar det ingen roll om de blir av med lite päls.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Är väl alltid bäst att hålla kort baktill.

# 5. Ja, precis. Håll pälsen så kortklippt att såna tovor inte uppstår. Skaffa en vass sax så går det smidigt.
Envishet och drömmar
Nu är de nysnaggade och glada. Var ganska lätt att få bort, får försöka håller efter och kolla där bak bättre.
Skönt att höra att det inte är helt ovanligt, trodde ett tag att vi var världens sämsta marsvinsägare. TACK :-)
Ett av mina marsvin är också långhår, jag blev galen på tovorna i rumpan och allt hö som fastnade i pälsen, så jag fixade också riktigt kortklippt bak men behöll hennes fina otoviga päls. Det ser konstigt nog inte konstigt ut :P