Morgan är nu ensam..
Mitt marsvin Morgan har tidigare bott med min kanin Miss Vincent som gick bort idag.. Jag köpte Morgan för att bo med Vincent då jag inte visste att kaniner och marsvin inte ska bo tillsammans.
Jag visste att marsvin inte ska bo själva men jag trodde att det var okej att dom bor med en kanin då jag frågat andra personer som sa att det var okej..så när jag väl fick reda på att dom inte ska bo tillsammans så hade jag inte hjärta att sära på dom då dom alltid tvättade varandra och Morgan låg och sov på Vincent osv osv…
Så jag ber er nu att inte skälla på mig utan att snälla hjälpa mig för jag är inte sådär jättebra på marsvin..
Vad ska jag göra..har hört att dom kan bli jätte deprimerade om dom är själva…
Så..ja vad gör man när marsvinet blir ensamt?
Sitter just nu med lilla Morgan i knäet..tycker så synd om henne..
It's hard not to be a menace to society
When half the population is happy on their knees..
Medarbetare på Avenged Sevenfold
Om jag vore du så skulle jag skaffa en marsvinskompis till lilla Morgan! :D
Morgan är en hona alltså? :P (var bara tvungen att fråga med tanke på namnet)
Det är sant att marsvin kan dö av saknad efter sin burkompis och enligt lag ska marsvin bo tillsammans med andra marsvin. Om du inte vill skaffa ett till marsvin som kompis åt henne tycker jag du ska sälja henne till någon så hon får en kompis :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#1 Bör man vänta ett tag..eller ska man skaffa en kompis åt henne på en gång? =/
#2 Ja Morgan är en liten tjej
Jag kan inte sälja henne är så himla fäst vid henne..skulle inte gå..så då får det bli en kompis…men ja som tidigare inlägg..ska man vänta..skaffa ett på engågng?
Hur gammal bör kompisen va? Morgan är förr i mitten på Januari det här året..
#3 Hmm … Det bästa vore ju att skaffa en liten kompis till henne så fort som det går. Men om du är som jag att du vill "hitta det rätta" marsvinet som du verkligen gillar så kan det ju ta en tid. Och det lättaste är om du skaffar en yngre hona som kompis åt Morgan.
Vet inte om jag är så mycket till hjälp. Ursäkta isånnafall om jag bara förvirrar dig.
#3 Då får de bli en liten kompis till henne då..det viktigaste är att Morgan mår bra så får hitta en så fort som möjligt..
Morgan kommer ifrån en djuraffär vet inte om jag ska se om jag kan hitta en ifrån en uppfödare den här gången..
Jag uppskattar verkligen all hjälp jag kan få just nu så tack så jättemycket!
Tycker definitivt att du ska köpa av uppfödare :) Alla mina grisar kommer ifrån uppfödare och de är så himla sociala, desutom så vet man lite mer om sin gris och så när de kommer ifrån uppfödare.
Det spelar ingen roll hur gammal kompisen är, det viktiga är att hon får en kompis så snart som möjligt :) Uppfödare eller omplaceringshem låter som bra alternativ. Var bor du?
Mvh Felicia
#7 Jo jag brukar ha som regel att köpa djur från uppfödare men när jag såg Morgan i affären sa de bara klick..
Men vet du någon uppfödare i Östergötland?
#8 Jag bor i Linköping i Östergötland =)
#9 Matadorens finns i Linköping och Ceronis i Finspång, fler uppfödare ser du på SMFs hemsida.
Mvh Felicia
#11 Tack så mycket kanske ska skriva ett inlägg och se om det finns någon som har till salu nu eftersom det är lite bråtton =/

På blocket brukar det finnas flera marsvin som letar nya hem. Genom att ta en omplacering ger du det marsvinet en chans till ett fortsatt bra liv.
Hade mitt hittemarsvin varit frisk hade du kunnat få henne, men det lutar åt att hon kommer avlivas så småningom (när hon blir sämre) & då känns det inte rätt att hon skall behöva byta hem innan dess.
#13 Jo de är ju också ett alternativ får kolla lite, om någon har några tips så är ni jätte välkommna att tipsa mej

#15 Tack så mycket
#16 Eternal
Jag/vi hade också kanin och marsvin tillsammans innan vi var tvungna att ta bort kaninen pga hjärntumör. Nu har vi två marsvin.
Dom ÄLSKADE varandra! Marsvinet la sig på kaninens rygg och sov. Eller så buffade han sig under henne och sov där.
Kaninen - som var en hona - putsade på sin lilla älskling och Buseman knorrade så förnöjt, så!
Jag är inte emot att ha kanin och marsvin tillsammans, bara dom ÄLSKAR VARANDRA!!
Det är som med hudfärger och språk på människor, kärlek över gränserna. Så tycker jag det är med djur också!
Varför skulle inte det fungera? Jag bara undrar…
#17 Precis så var dom putsade och sov tillsammans jämt jämt hur skulle jag någonsin kunna sära på dom..? De skulle kännas hjärtlöst..
Det där "hudfärger och spårk på människor" riktigt riktigt fint sagt!
Men nu när kaninen gått bort så skaffar jag en marsvins kompis åt Morgan
#17 Jag håller med dig. Men jag tycker inte att det är okej att ha ett ensamt marsvin med en kanin. Har man däremot en kanin bland flera marsvin kan det defintivt funka - man får tolka individen.
Hoppas du hittar en vän åt ditt marsvin :-)
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin
#17 Ja letar förfullt just nu =)
#17 Nja hudfärg och språk… alla människor tillhör ju samma art, över rasgräserna bör vi ju kunna umgås utan problem. Det är skillnad mellan art och ras minsann. Kaniner och marsvin tillhör olika arter då är man ju inte lika säker på att de förstår varandra.
Däremot har jag sett massor av exempel på vänskap över artgränserna inte minst mellan kaniner och marsvin.
Morgan vill varken äta eller dricka…bara ligger i ett hörn och stirrar..har burit runt på henne och hon sov i mitt knä till ungefär klockan 3 på natten sen satte jag ner henne igen..klockan 9 på Morgonen hade hon fortfarande inte ätit eller druckit så jag tog upp henne igen och fick i henne lite äpple..

#22 oj det låter brådskande att få tag på en kompis till henne :(
Se till att hon får i sig vatten, sen kan du ta en glas vatten och lägg i hö, låt det stå i 12 timmar sen ge henne utav vattnet. Har du en liten pipett eller så är det jättebra att mata med den.
Ja tror faktiskt det blir en tripp till djuraffären imorgon, hade gärna köpt från en uppfödare men eftersom det är så brådskande =/
Jag gav henne vattenmelon och det gick ner det är ju rätt gott om vatten i det.. =(
Vad bra, skönt att du får i henne lite mat iallafall. Kämpa på! Håller tummarna.
Du, jag tycker att det är en bra idé trots att det är en djuraffär. Morgan kommer nog piggna på sig när hon får en ny liten kompis att gosa med.
#26 Ja hon glufsar i sig vattenmelon men endast när jag matar henne =/
Önskar tiden kunde gå lite fortare så hon kan få nån att gosa med nu =(
har du ringt till uppfödarna du blev tipsad om ? och har du ringt till blocket marsvinen som finns ? Det fanns ju honor bebisar, de kanske kan släppa en lite snabbare även om det inte kanske är bra men de klarar väl sig säker ändå, på blocket.. det är ju en nödsituation..
#28 Det fanns ju bara en i Linköping (jag har ingen bil osv) och jag såg inte att dom hade någon kull just nu..
De marsvin jag såg på Blocket såldes 3 och jag har bara tänkt mig en..
Ska kolla lite till kanske ringa någon uppfödare..
Är tyvärr helt ihop deppad idag då min kanin som sagt gick bort igår..inte haft mycket ork..men det är väl dags att ta sig i kragen..
Det fanns ungar..i söderköping.. är det långt dit ?
#30 Ja det är en bit hade jag haft bil så hade det varit okej, men hade du någon sida till dom?
Jag menar dom måste vara redo att hämtas absolut senast onsdag..just för att Morgan mår så dåligt..
#31 varför inte ringa, de kanske har någon kull men inte uppdaterat, de kanske har någon hona som de kan pensionera från uppfödning.. ring den uppfödaren !!
#32 Ska se om jag får tag i hon som hade i Norrköping.. men ungar i Söderköping..? Länk`?
Och ring direkt till Collina, hon är jätte duktig och kanske har vägarna förbi.. så hon kan leverera en hona till Linköping..hon har tydligen honor att omplacera nu…
Se länken Colina ( med eftertanke gud så skönt att man har 3 marsvin )
Jag tycker också du ska ringa Natalie som har Colinas omplaceringshem, och även till uppfödaren i Linköping. Även om det inte finns några marsvin till salu enligt hemsidan kan dem ju ha det ändå :)
Mvh Felicia
Jag ringer och hör med dom =)
Är det bättre att ha 3? Skulle ju kanske vara bättre om en går bort..förstås 
Ja, om något marsvin går bort, så finns det alltid 2 kvar… om inte det händer något mycket extremt.. men man får ju inte ha dem på för liten yta förstås.. har en 1,20 bur själv och tom en extra på 0,80 som är ihopställda, så minst 1,20 tycker jag för 3.
#37 Buren jag har är rätt stor 1,40 tror jag..får fundera lite just nu är det viktigt att hon får en kompis i alla fall..
Ringt till båda två och fick inte svar på något håll..det kanske är lite sent försöker imorgon igen.,vet dock inte hur länge jag vågar vänta..=(
#39 Ja, ring imorgon igen :) Tills dess - se till att hon äter ordentligt och dricker. Tillbringa så mycket tid med henne som du kan.
Mvh Felicia
#39 Ja hon har varit med mig överallt idag och då är hon normal och verkar lite gladare..men så fort hon ska ner i buren blir det deppigt igen =(
Just ja hon har en lös tand..den hänger lite i tandköttet bara..lite orolig för att hon ska svälja den? =(
#41 Jag tror inte hon sväljer den, håll lite koll bara. Det kan vara en fördel att hacka grönsakerna lite fint (och ge mycket gräs som är lättuggat) så det blir enklare för henne att äta.
Mvh Felicia
#41 när en av mina hade så, så gav jag skalade morötter ( dvs jag skar upp moroten med skalaren ), finrev vitkål osv. Höet petade hon i sig iallafall ;)
#41 När min lillebrors marsvin vägrade äta då han hade skadat ena tanden så köpte jag hem barnmatspuréer och gav honom. Finns ju sådana grönsakspuréer från 4 månader (tex morot) som är lätt att ge. :D
*Håller tummarna*