satinbärare
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hej alla!
Då vi ska skaffa marsvin till hösten håller jag på och läser allt som har med marsvin att göra.
Har även börjat kika på annonserna för att kolla utbudet (än så länge bara i Frankrike eftersom vi bor där).
Hittade en uppfödare som har ett fint peruan-par, bebisarna är helt underbara men….. de är satinbärare.
Har ju läst att satiner oftare drabbas av en sjukdom som inte går att behandla så jag blev tveksam. Jag vet att vilken marsvin som helst kan bli sjuk så det är kanske att ta ut i förskott men, men.
Vad tycker ni som är experter? Ska man köpa marsvin som är bärare av satingenerna?
Jag bifogar länk på både föräldrarna och den nuvarande kullen. Jättetacksam för tips, funderingar.
(p.s. vi planerar att köpa 2 små tjejer fast från 2 olika uppfödare, alltså bli en av marsvinen från denne - eventuellt).
mamman Doline (högst upp till höger):
http://cobayes.ronsard.free.fr/femelles/index.html
pappan Eragon (längst ner till vänster):
http://cobayes.ronsard.free.fr/males/index.html
Deras nuvarande bebisar (kullen till höger på sidan). Vår favvis är den lilla svart-bruna honan i mitten:
http://cobayes.ronsard.free.fr/adoptions/index.html
/Csilla
Inlägget redigerat av moderator eftersom svordom/ovårdat språk bryter mot nätverkets regler- var snäll att tänk på det i framtiden.
jag skulle inte köpa satinbärare, har hört om alldeles för många satiner som dör i OD

Satinbärare löper ingen större risk att drabbas av sjukdom är marsvin helt utan satinanlag. Det är bara marsvin som faktiskt ÄR satin som löper större risk att bli sjuka.
Då tar jag tillbaka min åsikt ;)

#2: vad tycker du om marsvinen ifråga? bifogade länk för det är kanske lättare att se "hur mycket" bärare de är, eller? konstig fråga kanske… 
låter annars jättebra att satinbärare inte löper stor chans att få sjukdomen.

#4 Alltså de kan inte vara mer eller mindre bärare av satinanlaget utan antingen är de det eller inte. De får ju ett anlag från mamman och ett från pappan och om de får dubbla satinanlag så blir de satin men om de bara får ett satinanlag, antingen från mamman eller pappan, så blir de satinbärare.

Ok, men det skulle innebära att bebisarna är satiner, eftersom på både mammans o pappans beskrivning står satinbärare. Kan du kika på länkarna jag bifogade är du snäll och berätta vad du tycker. Stort tack!
/Csilla
#6 Det måste inte innebära att bebisarna är satiner. Bär båda föräldrarna på satinanlaget är det ändå "bara" 25% sannolikhet att någon unge i kullen bli satin. Den längst ner till höger på sidan är satin, resten är inte det.
Fast pappan till dina bebisar är ju satin, så egentligen är det 50% sannolikhet till satiner i kullen. Men det blev bara en satinunge, som sagt, inte den du tittat på.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Nej det behöver inte innebära att bebisarna är satiner. Om båda föräldrarna är satinbärare och alltså har ett satinanlag och ett icke-satinanlag så kan de ju få ungar som är satin, satinbärare eller icke-satiner. Det beror på hur anlagen kombineras.
Jag har tittat på bilderna och mamman är ju satinbärare (eller det står ju så iaf, det går inte att se på henne).
Pappan är ju däremot satin själv.
Då kan de alltså få ungar som är satin eller satinbärare. På bilderna på bebisarna så står det ju att två är satinbärare (de två översta) och den understa är satin - vilket också syns tydligt på bilden.

Jättestort tack för svaren!
Det är ju goda nyheter, speciellt eftersom den vi är intresserade av är "bara" bärare. Även om vi inte köper just henne utan paxar någon från en kommande kull känns det som om jag nu har bättre koll på vad satin/satinbärare innebär. Ska absolut köpa en som bara en bärare….
/Csilla

#9 Det vore intressant att höra hur franska uppfödare ser på det här med satiner. Du kan inte försöka luska lite? :-) Man får väl gå försiktigt fram antar jag, även i Sverige har ju det här visat sig vara ett känsligt ämne.

#9: kan försöka fråga, hoppas min franska är bra nog, annars kör jag med "do U speak english?" fortfarande :-)
vill gärna etablera en kontakt med uppfödaren innan jag köper av honom /henne och då kan jag ta upp frågan (efter att man mailat fram o tillbaka ett tag. 
på vilket sätt är ämnet känsligt i Sverige? har man valt att avla på satiner får man ju stå för sitt val.
/Csilla

#11 Ja försök gärna ta reda på hur läget är i Frankrike!
I Sverige finns det uppfödare som hävdar att de inte har några som helst problem med sina satiner och därför inte tror på att sjukdomen ens finns.

#12: Överraporterar så fort jag fått veta något om franska-uppfödare!
Tja, de som hävdar det kanske har haft tur och fått ovanligt friska satiner!
Det är dock ett anlag jag inte vill "stödja", därför blir det i värsta fall satinanlag för mig….
/Csilla

#10: Nu har jag tagit reda på hur uppfödarna ser på satin-marsvin här i Frankrike…. Inställningen tycks vara ungefär samma som i Sverige, nämligen att om man är "seriös" uppfödare försöker man undvika att sätta ihop par som skulle resultera i satiner.
De anses vara svagare än andra marsvin, med sämre hälsa. Just den här uppfödaren säger dock att hon inte haft problem med de fåtal satinbebisar hon fått.
/Csilla