Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 2208 ggr
shintaida
0

Ormen och marsvinen!

Våra små var ute i sin trekantsbur. Vi satt och pratade på altanen.

Man måste ta några trappsteg för att komma upp på gräset, där marsvinen var.

Min man gick först och jag sen.

Jag tittar ner i gräset och där ligger en ca 1 meter lång, svart ORM!!

(Jag skrek och höll på att svimma! Min man fick hålla i mig. Jag har blivit huggormsbiten två gånger och det gör ont!)

JAG tror att det var en svart huggorm, men är inte säker. Det såg ut som om den hade sin riktning mot marsvinsburen.

Nu undrar jag - HUR rädda ska vi vara för att en orm tar sig in genom nätet och äter upp våra små darlingar??

fia-mia
0

Vet faktiskt inte hur orolig man behöver vara, du skulle ju kunna sätta finmaskigare nät. Men svarta huggormar finns väl inte, det är väl en snok då?

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

Aristarcos
0

Det finns svarta huggormar, så svar ja, det kan vara huggorm..

HLJB
0

Små hål som i hönsnät borde en orm inte ta sig igenom, men se upp om ni har luckor och sånt för ormar är ganska smarta och kan vibrera och skaka sina kroppar så luckor öppnas. Jag har haft orm så jag vet, dock innan jag hade marsivn.

fia-mia
0

#2 Usch vad otäck, borde se upp då så jag inte sre fel på en snok och huggorm :O

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

HLJB
0

Glömde: om jag inte missminner mig så är det ungarna som är mest giftiga att bli bitna av.

Binajis
0

Tänk på att det finns bebisormar, som säkert tar sig igenom nätet. Risken är liten att de äter upp marsvinen, men jag vet inte hurvida man bör vara orolig för oerfarna småormar som tar sig vatten över huvudet?

Om jag var ni skulle jag sätta dubbla nät ca 20 cm upp med sidorna, och se till att nätet kommer omlott så ormen inte kan slingra sig in.

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

godisgrisen
0

Ja det finns helsvarta huggormar. Marsvin är för stora byten så jag tror inte de försöker äta upp ett marsvin men de kan säkert lockas till dem av doften och kanske råka bita om de blir skrämda i självförsvar. Jag är inte rädd att ormar ska skada mina marsvin det är nog oerhört ovanligt. De djur man får se upp med är rovfåglar, kråkfåglar, rävar och farligast av alla hundar.

shintaida
0

Jo, vi har tagit reda på att det var en halv-vuxen huggorm. Litet huvud hade den. Snokar har breda huvud, såg jag på nätet.

Nu vågar jag inte ha mina små ute utan uppsikt även om buren har tak. *suck*

Har man myror, så har man inte orm. Där ormen var i dag, hade vi myror förra året. Men inga myror där i år. Skrikandes

Jag får väl ställa buren i den stora myrstacken på andra sidan huset så ormen inte tar marsvinen. *fniss*

Nääää, så synd om dom! Det kliar så på dom när myrorna anfaller.

Inte kommer jag i första taget att hämta gräs ute, utan att ha tjocka handskar och gummistövlar på mig.

FY, vad livet har blivit komplicerat!

[Liinda]
0

Usch så läskigt :/

Moa-16
0

Var en shit stor orm här utanför, förra sommaren. Och mina marsvin kan tyvärr vara lite smitnings benägna. Så jag var lite rädd. Men den åkte ner i vattnet igen. Otäcka dom där. Och så långa. Knappt så man kan tro att det finns i sverige! Men tror inte man behöver vara jätte rädd. Och om man har en bur är det ju ingen fara.

FeliciaS
0

Huh, vad läskigt! Jag hade aldrig vågat ha ute mina grisar om jag sett en orm på samma ställe :P Risken är nog inte så stor att grisarna blir uppätna, däremot kan de väl bli bitna och det är farligt nog.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Mari
0

Ursh! För några år sedan så anföll en orm (huggorm) kaninungarna som var i en gräsbur i stallet där jag hade min häst. Jag såg hur den tog sig in i nätet och det avr en lång (!) halva var inne och kaninerna var skräckslagna. Handlade i ren panik och lyckades få stopp på ormen. Man kan väl säga att den inte kommer att störa någon mer igen…

Vill inte tänka på hur det hade kunnat sluta om jag inte sett ormen där halvvägs in i buren. Buren hade dessutom väldigt stora hål vilket åtgärdades efter denna händelse.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se