Han är ensam
hej min ena lilla grabb gick bort för intet så länge sedan och nu är lilla Mulle ensam och nu min fråga:
kan man sätta ihop Mulle med två andra yngre marsvin och de skulle kunna leva i en och samma bur utan större problem?
jag tror att de funkar hur många års skillnad är det emellan mulle och de små ?
jag tror att de funkar hur många års skillnad är det emellan mulle och de små ?
#1 mulle är 1 år och de små… jag har inte riktigt bestämt mig när jag ska skaffa två små kompisar till Mulle. trodligen i början på maj
#3 95-50 cm

#5 Det är alldeles för litet för 3 hanar! Jag skulle säga att de behöver minst 1kvm, ex 125x80cm, men helst större också för att det ska kunna funka utan bråk. Annars kan du ju ha bara Mulle och en liten kille.
#6 tackar måste grubbla på alternativen ett tag åter igen tack för hjälpen.
Du kan ju alltid bygga en bur utav en bokhylla!^^ Finns jättebra trådar här om det.
Lycka till!
Är ändå ganska stor chans att det inte funkar tyvärr:( Men om du vill testa, försök fixa en riktigt stor bur med massa inredning.
Jag råder dig att bara skaffa en kompis, men det kan ju funka med 2 också…. Du gör som du vill.
10# det blir nog en kompis vid närmare omtanke

Jag har inga bra erfarenheter från att ha 3 hanar tillsammans.
Buren behövs vara större, det är det första du ska fixa. Den du har nu passar nog inte till 2/3 och en hane och två yngre hanar är jag osäker på.
//Emma
Jag har haft tre hanar tillsammans i en 100x50 bur och det gick finfint! Två var vuxna kullsyskon som alltid levt tillsammans och en var en unge.
#14 När en av trion är en unge går det oftast bra(fast i en så liten bur vet jag inte riktigt…), det är när ungen blir uppåt halvåret som det brukar bli problem.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Jag har också erfarenhet av att ha mer än två hanar tillsammans och det har fungerat fint de allra flesta gånger här hemma.
För tillfället har jag tre grupper där hanarna går två och två och en grupp där det bor fem hanar (en på drygt fyra år, två på frygt ett år, en på fem månader och en på fyra och en halv månad) och det fungerar bra.
Under ca 2000-2002 (de den ena dog) hade jag tre hanar (två kullsyskon födda 1998 och en född 2000) i en 100*50 bur och det var ALDRIG (och jag menar verkligen aldrig) något som helst bråk eller tjafs i den buren, de tre var verkligen bästa vänner, låg ofta och sov tillsammans alla tre i det enda huset som fanns i buren, åt tillsammans etc.
Har även haft andra grupper med me än två hanar i som har fungerat hur utmärkt som helst men som jag tvingats splittra av olika anledningar (exempelvis för parning eller att det kommit någon ny pojke som behöver sällskap etc).
Jag håller med om att det är jobbigare att introducera en ny hane i en redan etablerad hangrupp än vad det är att introducera en ny hona i en redan etablerad hongrupp men "omöjligt" som många verkar få det till att verka håller jag absolut inte med om att det är.
När jag får hem en ny hona så sätter jag ner henne direkt i den bur hon ska gå i, städar ingen bur, badar ingen (bortsett från den nya grisen ibland men inte pga introduceringen), släpper ingen på golvet eller annan neutral yta, sysselsätter dem inte med mat eller annat utan sätter bara ner den nya i gruppen och det har aldrig varit några problem.
När det gäller hanar så sätter jag den grupp som jag vill ska gå ihop i duschen och duschar dem i samma schampo (ett som luktar rätt mycket) samtidigt (dsv hela gruppen som ska bo ihop är tillsammans i duschen). Torkar av dem med en handduk så att de inte är sjöblöta och sätter in dem i en nystädad bur (ofta får en ny hangrupp bo i bokhyllan så att de får plats att röra sig på). I buren finns endast plankorna som fungerar som hur (täcker båda kortsidorna ca 90*30 cm*2), hö och vatten. Grönsaker eller annat lägger jag aldrig in innan de accepterar varandra ngorlunda då de enligt min erfarenhet snare gör att de börjar bråka om det.
I börjar brukar de fara runt en hel del i buren men oftast så har det lagt sig efter några timmar. Det förekommer (givetvis) rätt ofta lite småsår eller att nån pälstuss blivit avbiten efteråt men det är inget som jag bryr mig så mycket om eftersom det läker på några dagar.
Efter att den första "matchen" är avslutat kan de hålla på att tjafsa lite till och från under nån veckas tid men det brukar sällan resultera i fler småsår eller så och därefter så är det i princip alltid lugnt i buren.
Jag kan lätt säga att om jag skulle ha marsvin utan att syssla med uppfödning så skulle jag ha en bokhyllebur med tre-fyra hanar.
Tror även att det är svårare att introducera en liten till två stycken jämngamla hanar (även om jag gjort det flera gånger utan några större problem) än som i det aktuella fallet ha en ensam vuxen hane och skaffa två små. Rangen mellan den stora och de små är naturlig (även om de kan komma att utmana när de blir äldre) och de små växr upp ihop vilket brukar fungera väldigt bra.
Givetvis kan ju ingen garantera att det kommer att gå bra eftersom alla är olika individer, men jag är personligen övertygad om att de i många fall går utmärkt med mer än två hanar ihop.
Jag skulle även säga att det är ärftligt, med föräldrar, mor- och varföräldrar etc som samsas bra ihop med det egna könet ökar chanserna väldigt att det kommer gå bra för kommande generationer är jag övertygad om. En mycket viktig sak att tänka på när man avlar anser jag- honor som är svåra att få att gå ihop/acceptera andra honor skulle jag plocka ur avel direkt likaså hanar som inte fungerar tillsammans med andra hanar, åtminstone om det sker innan de sätts i avel, men jag skulle även vara mycket försiktig med att använda en hane som inte fungerar i minst par med en annan hane efter parning då det definitivt inte är något som jag vill ha bland mina djur.
Att inte kunna gå ihop med samma kön innan avel tycker jag är riktigt hemskt, inte minst för marsvinet i fråga som döms till ett liv i ensamhet men även den familj som eventuellt köppt två (eller ett) sådana marsvin till sällskap.
Likaså om det inte går efter att de parat en hona, de får spendera oerhört stor del av sitt liv i ensamhet (eventuellt som extrapappa åt små bebisar under någon veckas tid).
Tycker att man som uppfödare har ansvar att försöka föebygga att det blir så här och om man börjar avla på honor och hanar som fungerar bra ihop med andra marsvin av samma kön underlättar man för alla tror/tycker jag, både en själv som inte behöver ha en massa burar med bara ett eller eventuellt två marsvin, köparna som får välfungerande och harmoniska djur/flockar och som kan utöka sina flockar om de vill men speciellt för djuren som får kompisar och kan utföra sina sociala behov etc.
Detta blev ett väldigt långt inlägg som delvis är OT men jag ville dela med mig lite av mina erfarenheter kring att ha mer än två hanar ihop.
Jag hoppas att det löser sig för dig och din lille gris!
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!