Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 3311 ggr
olina95
0

smalt marsvin

mitt ena marsvin har blivit ganska smalt nu på sistonde. han brukar alltid vara hungrig även fast dom får grönsaker, frukt och hö. dom andra två hanarna i hans kull är normal i tjockleken, så det är bara han jag märkt av det på. Han bor tillsammans med en av hans bröder, som då är normal i tjockleken, och då vet jag inte hur jag ska göra med fodret. Vilket foder ska jag ge, något speciellt? Hur ska jag göra så att den andra inte lägger på sig mera och tillslut kanske blir överviktig?

Abico
0

Hur gamla är dom?

Hanna 

olina95
0

dom är födda förra sommaren, så inte ens ett år.

FeliciaS
0

Har han aptit och äter bra?

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

[Liinda]
0

Det första jag tänker på är tandfel. Eftersom du säger att han smalnar av och ändå är hungrig hela tiden. Han kanske är hungrig för att han inte får i sig ordentligt med mat. Kolla på honom noga när han äter, kolla om han äter långsamt eller bara petar i maten eller om dom andra inte tillåter honom äta.

olina95
0

jag har bara två marsvin i den buren, och han är den som ''bestämmer'', och den som alltid kommer fram och tar maten först. Han äter fort, och verkar inte ha dålig aptit heller.

FeliciaS
0

Låt de få nyttiga grönsaker dagligen (ex. kål, broccoli, paprika, stjälkselleri, rotselleri, persiljerot, morötter, palsternacka, kålrot) och undvik gurka, tomat, sallad och frukter, vilket de kan få max någon gång/vecka. Nu när det finns gräs, maskrosblad, klöver m.m kan du ge det också. Förutom det behöver de förstås fri tillgång på massa hö så att de håller magen och tänderna i trim, men även kraftfoder om han har svårt att hålla vikten. Ge honom gärna havre blandat med kornkross, ca 2-3 msk/dag. Det borde även kompisen kunna få om han inte lägger på sig allt för lätt, i så fall kan du ta bort honom ur buren när den andre äter. Låt de också få motionera mycket så de blir hungriga. Den smalare av dem kan få kligröt också, blanda havrekli + havredryck (ex GoGreen, Oatly, Solhavre) till en gröt.

Var uppmärksam på minsta förändring, tandproblem är vanligt och första tecken är problem med ätandet. Det kan gå riktigt ruskigt fort tills de är riktigt dåliga, så att vara uppmärksam är bara bra :)

Mvh Felicia

olina95
0

Jag fick en påse Selektive (tror jag det hette) utav min kompis, och det ska tydligen vara bra. Dom går alltid på fritillgång till hö. Fast dom får dagligen gurka och äpple eller sallad och sånt. Ska försöka börja ge de andra grönsakerna! Han är riktigt stor i maten, han får aldrig nog helt enkelt.

FeliciaS
0

#7 Har du näringsinnehållet på det fodret? Man ska vara väldigt försiktig med att ge färdiga blandningar eller pellets som man inte har koll på, de flesta sorterna innehåller alldeles för mycket av antingen fett, protein, kalcium och för lite fibrer. Jag hade som sagt gett kornkross och havre istället, det kraftfoder som jag efter många år kommit fram till är det jag tycker är bäst :) Gör det, nu när du kan plocka grönfoder ute kan du undvika gurka, sallad och sånt helt.

Mvh Felicia

olina95
0

Okej, ja jag får ta hem lite från stallet istället då :D

Så ingen gurka och sallad alls, utan man kan ge bara grönt gräs? :)

Abico
0

#9 - Gurka och sallad innehåller bara vatten, satsa på gräs och mer c-vitaminrika grönsaker.

Hanna 

FeliciaS
0

#9 Ja, och lite andra grönsaker förstås som broccoli, vitkål och rotfrukter (morötter, persiljerot, palsternacka, rotselleri m.m).

Mvh Felicia

olina95
0

okej :)

Sandra-B
0

Selective Guinea Pig Dandelion, Fennel & Nettle (lila påse- vet inte om det finns fler sorter).

Ingredienser:

Alfalfa, derivat av vegetabilier, spannmål, vegetabiliska proteinabstrakt, vegetabilier, vitaminer och mineraler, fröer, olja, fett, färnkol (min 0,5%) maskrosor (min 0,25%), nässlor (min 0,25%), lysin, DL-Metionin.

Analys:

Protein 16,0%
Olja 4,0%
Vitamin A 23.000 IU/kg
Vitamin C 800 IU/kg
Kalcium 0,8%
Fosfor 0,5%
Koppar 10mg/kg
Aska 6,5%
Vitamin E 50mg/kg
Fiber 15,0%
Vitamin D3 1,000 IU/kg

Beskrivning av produkten på förpackningen:
"Ett näringsmässigt komplett foder för marsvin

*Högt fiberinnehåll- 15%
*Tillsatt vitam C- 800 mg/kg
*Befrämjar naturig nötning av tänderna
*Förhindrar marsvinet att välja ut godbitarna
*Befrämjar tillväxten av nyttiga bakterier i matsmältningssystemet
*Innehåller linfrö som är en ultimat källa till Omega 3 och 6, som ger frisk hud och päls.
*Inget tillsatt socker
*Inga färgämnen"

Utfodringsanvisning:
Vuxna marsvin 30-50 gr/dag

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!