Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 2353 ggr
1da98
0

Ny Marsvins kompis ? :)

Hejsan ! :)

Jag har två små marsvin på 8 månader :)

I sommar ska jag kanske vakta min kompis marsvin i tre veckor marsvinet är ca.2år.

Alla tre är honor.

Nu undrar jag.

* Ska dom få träffa varandra ?

* Tror ni dom kommer bråka ?

* Skulle dom kunna vara i samma bur om dom inte

bråkar med varandra ? :) 

Ha det bra ! :)

-1da98

// Ida och marsvin.

"Djur är som vatten, det går inte att leva utan de ♥"

Binajis
0

Det lär gå utmärkt att ha alla tre honorna tillsammans. Vad jag reagerar starkt på är dock att marsvinet du ska passa bor ensamt. Hon kommer bli väldigt glad när hon får träffa dina marsvin, men också väldigt ledsen och ensam när hon får komma hem igen och bo själv.

Vet din kompis om att marsvin ska bo minst två och två enligt lag?

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

[Maijah]
0

Ska du alltså bara ta hand om din kompis marsvin en tid? Visst kan de få bo ihop under tiden, det borde inte vara något problem. Men har den ingen kompis (din kompis marsvin alltså?) Du får ta & informera din vän isåfall att marsvin är flockdjur & behöver kompisar för att må bra!, är ju även lag på det.

1da98
0

#1 Hon visste inte det när hon köpte henne tydligen låter ju lite konstigt det står ju i alla marsvins böker och på alla marsvins hemsidor.

-1da98

// Ida och marsvin.

1da98
0

#2 Jo jag ska prata med henne det är ju synd att hon ska få bo ensam :(

Men tänk om hon blir ledsen när hon måste åka hem ?

då är det ju synd om henne,

Jag ska ha henne tre veckor.

-1da98

// Ida och marsvin.

[Maijah]
0

#4 Hon kommer antagligen bli överlycklig över att få några kompisar att bo med ett tag=) (fast de kommer nog tjaffsa lite i början, de måste göra upp rangen) Men hon kommer inte bli så lycklig om hon måste tillbaka & bo ensam sen=( Ja prata med din vän om det!

1da98
0

#5 Ja men hur skulle du göra ?

Vad skulle du säga till min kompis ? :)

-1da98

// Ida och marsvin.

Binajis
0

#6 Du kan ju börja med att helt enkelt påpeka att hennes hona lär bli ledsen när hon får åka hem igen ensam. Säger hon då att marsvinet inte ska vara hos dig så berätta att det är lag på att marsvin ska bo minst två och två. Dessutom kan du fråga hur roligt hon skulle tycka det vore att bo inlåst i ett hus alldeles själv hela sitt liv, utan en endaste människa att prata med och hitta på saker med.

Funkar inte det så får du helt enkelt be henne kolla in här på marsvin.ifokus eller på en annan (bra) marsvinssida, antingen för att fråga själv eller använda sökfunktionen för att se om det stämmer :-)

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

[Maijah]
0

#6 Hmm tja, jag skulle nog tala om snällt för din kompis att:

Marsvin inte trivs ensamma för de är flockdjur, det är inte rätt att hålla ett marsvin ensamt då de blir olyckliga och har ingen trygghet som flocken tillför, och att det även finns en lag om detta helt enkelt=)

1da98
0

Tack för svaren ! ;)

tycker ni att jag ska ha henne i hennes bur men då måste jag städa många burar inte för det är jobbigt men ja det skulle vara roligt för henne men inte när hon ska hem ju,

-1da98

// Ida och marsvin.

Binajis
0

#9 Det är svårt att svara på. Jag tycker att ska hon behöva åka hem ensam igen så ska hon inte ha någon som helst kontakt med dina marsvin. Hon ska inte kunna höra, se eller egentligen känna lukten av dom, för så fort hon gör det lär hon börja "längta" efter att träffa dom och bli väldigt ledsen när hon är hemma igen.

Men å andra sidan är det hemskt att tänka att när hon faktiskt har chansen att träffa andra marsvin ska hon inte kunna det.

Jag tycker du främst ska satsa på att få din kompis att köpa ett till marsvin, innan du funderar på hur du ska göra i sommar :-)

1da98
0

#10 Ja men det värsta är att jag tror att hon inte får ha en till.

Hon har 2 hundar 2 katter fiskar och sen ett marsvin med :(

-1da98

// Ida och marsvin.

Binajis
0

#11 Du får prova övertala henne (eller snarare hennes föräldrar, men det är nog bäst att hon gör det själv) :)

Två marsvin är inte mer jobb än med ett, och hon slipper oroa sig över att hennes nuvarande marsvin har tråkigt om hon skaffar ett till. Är hennes föräldrar omöjliga så se till att dom sufrar runt på nätet och inser att marsvin ska vara minst två (samt att det är lag på det). Välkomna dom till marsvin.ifokus där de kan ställa frågor om de undrar något. Kanske ålder på det nya marsvinet osv. Se till att ta det arligt bara så de inte sätter taggarna utåt :-)

[Strawberi]
0

Om du pratar med din vän och säger det är marsvinets bästa att ha en vän att bo med ska du nog se det kanske går med på att du tar över de som hon har kvar. Du kan ju alltid fråga, och du kan säga hon kan hälsa på när hon vill. Jag säger alltid så till folk, man ska alltid göra djurens bästa före sin egen tillfredsställning. Även om hon kommer sakna marsvinet så vet man att man gör rätt.

1da98
0

#12 eller kan hon bo hos mig fast hon äger henne :)

hehe skoja :)

-1da98

// Ida och marsvin.

1da98
0

#13 Tack jag vill gärna ha henne här men vet inte om hon vill det :)

-1da98

// Ida och marsvin.

Abico
0

Det går säkert utmärkt att sätta ihop dom. Däremot skulle jag ha frågat kompisen så att hon är med på det också. Jag skulle inte vilja att min marsvinsvakt började para ihop mina marsvin lite som det passade utan att fråga mig om det är okej först :)
Trots allt kan det bli problem, småsår och sådär.

Hanna 

1da98
0

#16 Okej,så du tycker att jag ska ha dom i olika burar ? :)

-1da98

// Ida och marsvin.

Abico
0

#17 - Det beror helt på vad marsvinsägaren tycker om saken. Säger hon att hon inte vill att du släpper ihop hennes marsvin med dina så anser jag att det är något som ska respekteras. Tycker hon däremot att det är en bra idé så tycker jag att det är toppen om marsvinet kan få träffa andra marsvin i ett par veckor. I annat fall skulle jag ställa burarna intill varandra så att de kan se och prata med varandra ändå.

Hanna 

1da98
0

#18 Okej :)

-1da98

// Ida och marsvin.

[Maijah]
0

Lycka till! Hoppas din kompis förstår att hennes gris behöver sällskap=)

1da98
0

#20 Ja prata med henne idag hon förstod hon går med på att hon bor hos mig fast hon äger henne :)   Det går jag med på men mina föräldrar är lite tveksamma om jag ska få ha ett till marsvin här hemma dom tycker jag har lagom med djur nu.

Hur ska jag få dom att låta mig ha lilla Snurran hos mig :) ?

-1da98

// Ida och marsvin.

Abico
0

#21 - Berätta att det ju faktiskt inte är ditt marsvin ;) Och att ett till inte gör stor skillnad, du sköter dom du har nu bra och det kommer ju inte ändras för att du sätter ihop dom med ett till.

Hanna 

1da98
0

#22 Det ska jag säga ! :)

Tack är det mycket mer jobb med tre marsvin ?:)

1da98

// Ida och marsvin.

Abico
0

#23 - Sålänge du inte behöver byta till större bur så blir det inte mer jobb, är min erfarenhet. Det är burstädningen och kostnader för spån och hö som tar/kostar mest. Ett extra marsvin märks knappt :)

Hanna 

1da98
0

#24 Okej :)

// Ida och marsvin.

[Maijah]
0

Va bra!^^ Ja som sagt är det ingen större skillnad på att ha två st eller 3 st=) Lycka till med henne sen då!

1da98
0

Ja men det verkar som jag inte får ha henne hemma här för mina föräldrar :(

Hur ska jag få dom att ändra sig ? ;)

Jag vill ju ha henne här :)

-1da98

// Ida och marsvin.

Abico
0

#27 - Fortsätt att prata med dom, du får övertyga dom.

Hanna 

1da98
0

#28 Ja det ska jag ;)

-1da98

// Ida och marsvin.

[Maijah]
0

#29 Får du det nu då?;) Du får övertyga dem om att det inte är någon större skillnad att ha 2 eller 3 & att det andra marsvinet är olyckligt som bor ensam, så ni gör en god gärning=)

Sandra-B
0

Hur har de gått?

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

1da98
0

Nej marsvinet ska jag inte vakta en den 28 augusti :)

Men jag får inte ha henne här bara vakta henne då dom är borta:(

-1da98

// Ida och marsvin.

Sandra-B
0

Aha, det var int förrän så sent :-)

Trist att du inte får ha henne kvar:-(

**SMF 237 Sweet Dream's 

1da98
0

Oj jag skrev fel förlåt den 28 juni så det är snart :)

// Ida och marsvin.

Sandra-B
0

Okej :-)

**SMF 237 Sweet Dream's