Nykastrerad Hane
Hej Alla,
Vi har fått hem vår hane Tuff efter kastrering. De hade satt på en jättetratt som jag först försöke klippa till. Tuff krånglade sen sig igenom tratten med framfötterna. När jag tofg bort tratten blev han mycket piggare och började äta. Vad ska jag göra nu?? Brukar kastrerade marsvin ha tratt? Tacksam för hjälp!
Hälsningar Lena
Ny medlem med 3 härliga marsvin
Jag har aldrig hört att kastrerade marsvin fått tratt förut så det tror jag inte.
Hanna
Det kändes väldigt konstigt! Håll tummarna att allt går bra vi gjorde detta efter stor tvekan. Han går inte att ha tillsammans med andra hanar….
Tratt? Nej de har jag aldrig varit med om eller hört talas om, de brukar låta såret vara. Bra att du tog av tratten för han måste ju kunna få fri tillgång på hö och vatten när han vaknat till ordentligt.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Min kastrat fick ingen tratt när han var nyopererad! Låter sannerligen skumt. 
Tack för svar! Nu kommer jag att kunna sova lite bättre i natt!
Jag har aldrig hört talas om att kastrerade marsvin har tratt, låter väldigt konstigt, de måste kunna röra sig ordentligt, äta sitt bajs och tvätta sig till exempel. Bra att du tog bort den :)
Om du inte redan har honom på handdukar så byt till det, inget spån eller liknande får komma in i såret.
Välkommen hit förresten, och hoppas allt går bra med Tuff :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Han har handdukar, hö, vatten och favorit grönsaker i buren
! Hoppas också att det går bra. Han är ett mycket älskat marsvin som efter detta ska få flytta ihop med våra flickor! Men usch så nervöst det är..
#7 Det låter bra, och han har ju klarat den mest riskabla biten nu :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
En uppdatering! Tuff mår nu bra:) men var ganska hängig och hade dålig matlust i 2 veckor! Han är nu glad sambo med två flickor! Tack för stöd och goda råd!
Vänligen Lena
Vad härligt att höra!
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Vad skönt att höra att han mår bra nu :)
Hanna
Så skönt att höra! :) Och vilket sällskap han har ;)
Och flickorna har satt honom på plats! De har det jättefint tillsammans och Tuff dansar rumba för dem ofta men jagar inte runt dem hela dagarna. När de först kom ihop trodde jag att alla tre skulle bli sönderstressade av all uppvaktning! Jättekul att se!