Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketteravelungar
Läst 1405 ggr
Geten
0

När ska man stödmata??

Jag har fick hem en dräktig hona förra helgen. (jag hjälper till som jourhem) .

I söndags fick hon 4 små bebisar. Glad Alla ser ut att må bra.

Men nu undrar jag lite hur länge ska man vänta me att ev stödmata??

Är inne på 2:a dagen nu.. men kan inte se att mamman fått nån mjölk. Spenorna är långa ,  men inte direkt mjölkfyllda. Obestämd

Ungarna har gått ner lite i vikt, som mest 10 g. Den minsta väger i dag 54g.

Jag har inge erfarenhet av marsvinsavel alls. Så skulle vara jätte tacksam för allhjälp jag kan få!!Glad

godisgrisen
0

Om ungarna är aktiva, pigga och rör sig i buren och verkar dia får de säkert i sig mjölk. Om de inte ätit sen de föddes i söndags skulle de må dåligt eller vara halvdöda nu om de inte kunnat äta så jag tror de får i sig mjölk. Alla marsvinsungar går ner i vikt de första dygnen och i en kull på fyra kan det dröja flera dagar innan de vänder upp över sin födelsevikt igen. Stödmata ska man bara göra i nödfall och då kan man använda Fortimel skogsbär eller Babysemp för människobäbisar använd pipett och inte spruta då minskar risken att de får in maten i lungorna. De ska matas varannan timme.

Men… jag tycker inte det låter som det behövs om ungarna mår bra som du skriver. Lycka till!

Geten
0

Jo dom är pigga , springer efter mamma när hon går ut för att äta osv. Glad

Eftersom jag inte har nån erfarenhet av marsvinsavel så ville jag vara förberedd . Vill ju att dom ska få allt hjälp dom kan få för att må bra.

Nåt annat som jag ska tänka på nu när dom är så små??

Har försökt läsa på på olika sidor här på nätet.. Men man ju aldrig få för mycket hjälp! Flört

Tack för ditt svar!!

Sandra-B
0

Hur går det för dem?

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

Geten
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Joda det går bara bra! Glad

Jag var lite orolig över den minsta pojken ett tag.. men nu så ökar även han ordentligt i vikt.

Lägger in en bild på dom små. 2 flickor och 2 pojkar.

FeliciaS
0

Så de har ökat i vikt allihop nu? :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Sandra-B
0

Skönt att höra :-)

Söta små bebisar:-P

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

Geten
0

#5 Japp det har dom. Den minsta vägde som minst 54g.. han är nu uppe i 98g. Glad

Det är full fart på dom. Det är så kul att sitta och titta när dom busar runt. Kyss

FeliciaS
0

#7 Åh så bra, vad skönt! :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus