Aggressiv marsvinshona
Jag trodde allt var bra när Rut hade fött sina ungar och inga hormoner spökade längre, men nu blir Molly bara värre och värre för varje dag. Hon är jättesnäll och go mot mig och inte skygg alls, men hon låter inget annat marsvin komma i närheten av henne. Hon attackerar t.o.m lilla Inga-Lill som bara är 6 veckor.
Har byggt en större bur åt dom, 85x175cm så det kan inte vara ytans fel.
Har hört att äggstockscystor kan göra ett marsvin aggressivt, men hon är lite över året så hon är väl för ung för det?
Finns det något jag kan göra för att lugna ner beteendet?
Hur länge har hon varit aggressiv nu?
När de har äggstockcystor brukar de oftast bli brunstiga hela tiden, inte direkt aggressiva.
Kan hon ha ont någonstans? Det brukar vara det första som kollas om en hund får en kraftig "personlighetsförändring
Hur länge sen var det hon fick ungar?
Vad är det hon gör mer exakt?
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#1&3: Hon har varit mer eller mindre aggressiv mot flocken sen mars/april nån gång. Det har gått i vågor. Först trodde jag ju att det var eftersom en burkompis var dräktig, men nu har det gått 6 veckor sen ungarna föddes och beteendet har bara försämras.
#2: Jag tror inte att hon har ont någonstans, det verkar inte så när man har uppe henne iallafall.
#4: Kommer de andra marsvinen för nära så börjar hon hacka tänder och kurra mot dom. Har dom inte försvunnit då så attackerar hon, det har blivit en hel del hack på de andra marsvinen lite överallt. De kan hålla på länge.