Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettskötsel
Läst 5682 ggr
Zynell
0

Stora mängder avföring.

Jag har tre flickor här hemma och alla tre bajsar samt kissar otroligt mycket. Jag vet inte hur mycket en gris faktiskt ska bajsa/kissa för mina har alltid gjort mycket. I mina ögon är det dock onaturligt mycket. 20-30 bajspluttar på några minuter liksom per gris.

De har konstant tillgång till hö och vatten. Samt får grönt två gånger om dagen. Någon gång, 1-2 gånger/veckan får de pellets eller annat "godis". Jag byter hos dem ca 2 gånger/veckan.

Jag har försökt variera kosten på alla möjliga sätt, men det är ingen förändring. Så jag undrar, ska grisar bajsa och kissa så mycket??? Eller gör jag något fel?

Abico
0

Marsvin bajsar och kissar en hel del. Mängder varierar lite från marsvin till marsvin, jag har t.ex. en hona som dricker massor och även kissar massor.

Mår inte dina marsvin dåligt så är det helt normalt för dom att bajsa och kissa som dom gör. Men sen kan du inte veta att dom bajsar 20-30 pluttar/minuten för du sitter ju inte och tittar på dom hela tiden.

Hanna 

Zynell
0

#1 Tack för ditt svar. Jag vet hur mycket de kissar och bajsar eftersom jag brukar ta upp dem ur buren så att de får vara med mig en stund. Sitter då ofta på soffan och de får springa omkring på en handduk på soffan. Igår hade jag en av dem med mig och hon bajsade runt den mängden på några få minuter samt kissade 2 gånger.

Abico
0

#2 - Jag misstänkte det, men bara för att hon bajsar och kissar så mycket just när du har henne uppe är det ingenting som säger att hon gör precis likadant dygnet runt när hon sitter i buren.

Hanna 

Zynell
0

#3 Tja, det påstår jag inte. Men när de väl börjar göra sitt så blir det rejält. När jag till exempel byter i deras bur så ser det ut som om man inte bytt på några dagar, bara några timmar senare.

JennyM
0

Hmm.. jag känner igen detta. Jag fascineras oxå av mina marsvins avföringsmängder.. Men det som kommer in måste ju ut oxå, tur är väl det för annars skulle grisar bli smällfeta ju :-)

freddiie
0

Mycket mat = Mycket bajs :) Hellre att dem bajsar+kissar mycket än inget alls, det är väl ett bra tecken att dem bajsar och kissar?

JennyM
0

#6 Visst är det så. Det är dessutom roligt att se hur dem växer i storlek. Mina killar är nu snart 5 månader och Silver som var jätteliten vid 5 veckors ålder har vuxit ikapp sin lika gamla kompis. Jag hoppas att de med tiden kommer lära sig att hålla sig lite medans de är uppe i famnen oxå :-)

FeliciaS
1

Marsvin äter som hästar och bajsar som elefanter ;)
Så länge de äter bra och avföringen är normal behöver du inte oroa dig. De har snabb ämnesomsättning och det som tas in i både mat- och drickväg kommer ut snabbt igen.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Achatina
0

Dessutom bajsar ju smådjur ofta massor när man har de uppe av någon ganska outgrundlig anledning :p

Mexxie
0

Jag har märkt att om mina djur (gäller både mina hamstrar och mitt marsvin) så är det som på bebisar. Tar man upp de precis när de vaknar, eller kanske rent sagt väcker de, bajsar de enorma mängder, och kissar för den delen också.

shintaida
0

Vår Buseman bajsar så mycket nu, när dom får så mycket gräs, att vi tror att vi har en minihäst i köket!

STOORA kottar. Och han gillar att lägga dom under husses stol…hehehehehe *ler elakt*

MollyCarla
0

Vår en marsvin, varnar innan hon kissar när man har henne uppe. Hon skriker/pipper till och sen kissar hon. Det är ganske bra. då man har möjlighet att släpa ner henne  i buren, men det värsta är att hon skriker/pipper inte långt innan så det hamnar oftast där man har henne. men vår andra marsvin kissar bara när man har henne upe, hon ki8ssar massa absolut om dem äter gurka eller nått.

Har fktiskt tänkt på en sak, är det så att när man tar up ett marsvin som kissar, sluta det då att kiss. Carla har nämligen gjort det många gånger och då om man gjort misstaget och sätta ner henne i t.ex. sängen igen så forsätter hon att kissa även om hon inte kissat när man hållt henne. Det är ju så med hundvalper vet jag, att de slute kissa när man tar up dem och då kan man gå ute med dem och sätta de ute om det råkar hända en olycka inne.