Introducera kastrerade hanar? Tips/Råd önskas!?!
Jag har 2 hanar o 4 vuxna honor. De bor i en stor, hemmabyggd bur på ca 2,5m2. Den är delad så hanarna har mindre utrymme än honorna.
För en tid sedan hittade jag en av hanarna i honornas bur. Hur han tagit sig in är en gåta, skivan som delar buren är 45 cm hög! Min första tanke var att jag själv satt ner honom i fel bur, men när han befann sig därinne igen efter ca 1 v så tror jag inte att det var så det gick till.
Efter dessa "frierirymningar" har hanarna slagits rejält, från att ha varit helt sams trots honor i buren intill, till fula bett på mage och hals mm.
Jag delade på dem och när jag sedan förstod att honorna var dräktiga fick de varsin "sällskapsdam".
Eftersom jag inte vill riskera att få fler ungar ska hanarna kastereras. Jag vill heller inte att någon skall behöva vara ensam.
Min önskan är ju att kunna ha alla svinen tillsammans. Har nån fått detta att funka tidigare?
Hur introducerar jag hannarna för varandra på bästa sätt igen? Finns risk för slagsmål om jag sätter in dem till honorna igen när de är kastererade?
Tacksam för alla tips och råd!
Varma sommarhälsningar, Lillemor
Kastreringen förändrar inte hanarnas beteende eller könsdrift alls, utan de lär bråka lika mycket som förut. Om de började bråka efter att en varit inne på honbesök kan du tänka dig vilket slagsmål det kommer bli om båda två får gå ihop med honorna :P Det är tyvärr inte möjligt alls, fler än en hane kan du inte ha med honor. Däremot kan du låta en hane gå med två honor, när de är kastrerade.
Tänk också på att ta ut hanarna från honorna i god tid så de inte blir stressade mot slutet av dräktigheten och riskerar att bli omparade.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Tack för info!
Då rök min önskan om fridfullt flockliv…. Då får det bli två flockar!
Ombyggnation av utbrytarkungens bur så vi inte riskerar fler slagsmål.
Om hanarna behåller könsdriften trots kastration, innebär det att de kommer att fortsätta para honorna?!?
Mvh Lillemor
#2 Japp, det kommer de göra. Honorna brukar dock vara duktiga på att säga ifrån när de inte brunstar.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus