Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: utställningar
Läst 1271 ggr
[aammE]
0

Hur fungerar det på marsvin?

Jag är ju inbiten kanintjej, men jag har väl gått i marsvinstankar ett bra tag då mina små snuskbollar till kaniner ska få flytta ut på altanen. Oskyldig Vet hur man tar hand om marsvin, vet även att man absolut inte ska ha dem ihop med kaniner.

MEN, med kaniner så märker man ju dem i örat eller sätter en benring på dem om de är renrasiga och ska ställas ut, hur gör man på marsvin? Obestämd

Linnet
0

Med marsvin tror jag det är  så att om dom ser renrasiga ut så får man skriva stamtavla på dom och då skriver man det man vet om föräldrar osv.

[aammE]
0

#1 Jaha, konstigt.

[Maijah]
0

För att kunna ställa ut marsvinet i rasklass måste marsvinet ha ett registreringsbevis från Sverige eller något annat nordiskt land. Och alltså ett registreringsnummer.

[aammE]
0

#3 Men om jag har 5 marsvin som ser exakt likadana ut så kan jag alltså ställa dem med samma papper vid olika tillfällen? :S

[Maijah]
0

#4 Tja kan kan man väl men det ska/får man ju egentligen inte.

[aammE]
0

#5 Hm, väldigt knepigt. Varför märker man inte marsvin på något vis? Förstår att de inte går att öronmärka deras små öron, men ring/chip?

Stämmer det att marsvin är känsliga för stick, eller svamlar jag bara?

Linnet
0

Marsvin är ju mycket känsligare än kanin för sövning och sånt.

idipidi
0

Tja.. marsvinsfolk är väl mycket ärligare? ;) Nä, men… Man kan väl vända på frågan, varför måste man märka kaniner? Skulle folk fuska annars? Till vilken nytta då?

I USA märker man marsvinen med en tag i örat, som ett örhänge. Vldigt ofta ser man på bilder hur de lyckats slita ur tagsen så att öronen är trasiga. Det känns inte speciellt kul…

emelie92
0

Det är nog ganska enkelt att fuska med marsvin, att man byter identitet på dem osv. Men man får väl hoppas att det inte händer så ofta :)

Marsvinsöron är ganska tunna och sköra enligt mig, så jag skulle inte vilja sätta in ett plast/metall föremål i mina marsvins öron. Och benring hade varit lika opraktiskt! 8-)