Äldre dräktigt marsvin
tjena! jag vet inte om man få ställa frågor på din mail? men i så fall har jag en. Jag har två st marsvin som har bott i hop hela tiden, och det är en hona och en hane. hane är 3 år och honan 2,5 år och har blivit gravid, så min fråga är det helt kört för henne nu då eller? jag visst inget om risken att det var farligt för dom när dom blev äldre för då hade jag ju särat på dom! eller vad ska jag göra?
Tack på förhand!
Rubrik redigerad av moderator för att få en så välfungerande sökfunktion som möjligt.
Du har liksom inte mailat ;) du har lagt ett meddelande här… vet faktiskt inte om hur det kan gå för honan..så det får någon annan svara på..
Är du helt säker på att honan är dräktig? (har du känt fosterrörelser t.ex)
Riskerna blir givetvis större, men helt kört för henne är det inte. Sära henne ifrån hanen omgående(annars kan hon bli dräktig igen) och låt henne få bo i en så lugn miljö som möjligt, för att förebygga stress. Det är också bra ifall hon får en honkompis så snart som möjligt, så att hon håller sig aktiverad. En aktiv, ostressig dräktig hona löper mindre risk för komplikationer. Du kan läsa mer om att ha ett dräktigt marsvin i sajtens artikel HÄR eller på DENNA sida.
Hanen bör givetvis också få en ny kompis(hanunge) så snart som möjligt.
Hur kommer det sig att du lät honan och hanen gå tillsammans så länge? Man ska aldrig låta en fertil hona och en fertil hane, oavsett ålder, gå tillsammans konstant. Det påverkar honans hälsa negativt i längden.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.