Konstigt luktande kiss?
Jag skrev i min andra tråd att jag kanske kommer byta från fleece till spån igen, eftersom det luktar lite äckligt från fleecen ibland, och det är mycket rengörning. Hur jag gör har jag inte riktigt bestämt än, men nu har jag börjat märkt att grabbarna kiss luktar skumt, alltså det luktar surt/salt och konstigt. Jag trodde att det för mig nya toalätt-ströt var det som stank så förfärligt men det verkar vara killarna?
Killarnas kiss luktar inte normalt marsvinskiss tycker jag, vilket ju inte är ett så gott tecken. Men de verkar inte ha ont när de kissar och urinen ser helt normal ut. Borde jag oroa mig? Några ändringar i kosten har inte skett heller. Kan det vara så att de har väldigt myket hormoner i kroppen nu som bidrar till lukten? Båda är nu ca 6 månader och ja, det kurras ganska mycket.
Ingen som har någon aning?
Marsvinshanars markeringskiss kan stinka ganska mycket, så jag tror inte att du behöver oroa dig. Det är nog hormoner det handlar om och att de markerar mer än vanligt för att avgöra vem av dem det är som bestämmer och äger reviret.
Ifall du är orolig kan du ha något av marsvinen uppe på en handduk i någon timme och se hur ofta de kissar, samt hur illa det luktar. Marsvin är ganska bra på att dölja när något gör ont och det kan ta ett tags sjukdom innan de börjar visa det på riktigt. Tills dess är de enda bevisen på UVI illaluktande urin och att det kissar mycket oftare än vanligt.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Fast det är inte "markeringskisset" som luktar surt, utan det vanliga. Jag testade dem och hade dem uppe på en handuk, de fick massa gurka och båda kissade en liten pöl var. Och det luktade inte normalt alls tycker jag.
Jag upplever att när marsvinshanar markerar luktar det ganska illa, och det luktar inte som vanligt marsvinskiss. Men det är ju normalt.
Just nu vet jag inte riktigt om deras "markeringar" luktar lika konstigt som det vanliga gör just nu men jag hoppas att det bara har med starka hormoner att göra.
#3 Kissar de inte ovanligt ofta och/eller visar obehag därtill är det nog inte mycket att oroa sig över. Hanar har ganska svårt att få UVI jämfört med honor.
Det finns ju andra saker som kan få kisset att lukta illa, ex. att marsvinen dricker dåligt eller ätit något konstigt. Kanske har det något att göra med dina killars hormoner.
#4 Ok =)
Varför har hanar svårare att utveckla UVI än honor? *bara nyfiken:p*
#5 Tja, ska jag uttrycka det rätt så är det väl att honor har det lättare än hanar att utveckla det. ;) Honor har ett bredare, kortare urinrör, vilket leder till att bakterier lättare tar fäste där och sprider sig uppför urinröret.
#6 Aaah, ok =)
Jag testade att lägga toalätt-strö i deras bur nu istället och ja nu luktar det inte alls längre =) Skönt, jag ska fortsätta med fleece+toalätt=)
Så bra då! :) Då kanske du inbillade dig att kisset luktade lika illa utanför buren?
#9 Ja kanske :p