Framsteg med skyggt marsvin.
Frasse den yngre av mina 2 marsvin har jag äntligen lyckats få lite mer o skyggt eller hur man ska beskriva det. Nu kommer han fram till buren och man får klappa och när han är på golvet går han efter mig. :)
Men att lyfta honom är fortfarande väldigt svårt och han blir väldigt stressat, men har vi kommit såhär långt på 12 månader kan vi komma längre!
Det står ofta att man ska hålla hör ögonen på marsvinen när man lyfter i och ur buren, Frasse blir tokig då,
Vad har ni för tips`?
Tiktok: @iminaandetag
Instagram: @iminaandetag
Så roligt med framsteg. :)
Jag har aldrig läst att man ska hålla för ögonen på marsvin när man lyfter dem och tycker att det låter ganska dumt. Marsvin tycker inte om när man blockerar deras synfält och då blir de väl mest bara räddare.
När jag lyfter mina marsvin brukar jag klappa dem en liten stund i buren först för att lugna ner dem och förbereda dem för vad som kommer att hända. Oftast fungerar det och jag kan lyfta dem utan spring.
Dock är det inget att vara ledsen över, ifall marsvinen springer när man ska plocka upp dem. Det är ett helt naturligt beteende hos marsvin och behöver inte betyda att djuret är skyggt.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Härligt med framsteg! Det är en så underbar känsla när man märker hur marsvinet börjar lita på en och slappnar av i ens närhet :)
Att hålla för ögonen låter som ett knasigt tips, för som Louise säger tycker marsvin inte om att man blockerar deras synfält.
Lyft honom ofta, upp ur buren och ge honom en godsak och så ner igen.
Om det är just att han springer iväg när du ska ta upp honom så är det som sagts ett naturlig beteende. Jag anser att alla mina marsvin är tama, hänger över burkanten när jag kommer, vill pussas och slappnar av i knäet. Men bara ett enda av dom sitter still när jag tar upp henne, och det är framförallt för att hon är ganska korkad och (förmodligen) både ser och hör dåligt ;)
Hanna