Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: allmänt
Läst 988 ggr
mingopingo
0

Ska passa marsvin! Lite funderingar

Hejsan!

Igår fick jag hem två marsvinskillar, några månader gamla som jag ska vakta i en vecka nu och ett par veckor senare i sommar. Vill att dom ska få vara ute mycket så undrar därför om det kan vara en idé att under fina dagar låta dom gå tillsammans med mina kaninhonor?

Kaninerna bor i en lekstuga med tillhörande stoor hage! Dom är ute från tidig morgon till sen kväll alla dagar. Stora delar av hagen är under träd så skugga finns det gott om. Väldigt snälla honor och dom har träffat marsvinen en stund igår utan några som helst problem.

Tycker ni att det låter som en bra lösning?

Har haft marsvin för några år sedan men hade inte kaniner då.

Ha en bra dag önskar Madeleine - sajtvärd för Teddykaniner

Royalz
0

Aldrig kanin och marsvin tillsammans. Så det är ingen bra idé alls.

Kaniner har en bakterie som kan göra marsvin sjuka.

Måste du ha dom ute så ska dom gå i en egen hage, eller varför inte bara plocka in gräs till dom om dom är vana det? :)

mingopingo
0

Okej, har du nån källa på att det är så? Har aldrig hört talas om det faktiskt! Glad

Dom är vana vid gräs så ingen fara så. Enda hagen jag har ledig då är en liten trekantsbur som jag tycker är grymt liten. Då har dom det större inomhus.

Ha en bra dag önskar Madeleine - sajtvärd för Teddykaniner

Royalz
0

#2 Fråga inne på kanin iFokus så kan dom svara om du inte tror på mig. Varför ha 2 helt olika arter tillsammns som inte pratar samma språk?

Sen gör kaniner glädjeskutt och kan skada marsvinen om dom kommer ivägen.

Har själv kanin och marsvin, men inte har jag dom i samma utebur bara för att det är enklast :)

Abico
0

Marsvin och kanin kan fungera ihop men jag skulle aldrig ta risken. Bara härinne på mif finns flera fall där marsvin fått rejält med stryk av kanin, och det är inte värt det. Speciellt inte om det är marsvin som du bara passar, det är inte så kul att lämna tillbaka såriga djur till ägaren.

En vecka är ju inte lång tid, så låt dom gå i trekantsburen eller plocka in gräs till dom är mitt förslag. Marsvin fokuserar främst på att äta när dom är ute i gräs och dina marsvin bryr sig förmodligen inte det minsta om att det är mindre med utrymme sålänge gräset är grönt :)

Hanna 

MikaTela
0

Marsvinen och kanin kan gå ihop.

Men dels bär vissa kaniner på en bakterie som kaniner tål men som marsvin kan bli sjuka av.

Och dels finns risken att kaninerna av misstag råkar sparka till marsvinen när dom busar eller bara hoppar till. Och då kan det bli väldigt stor skada pga kaniner har så starka bakben.

Sajtvärd till Dvärgpinscher.ifokus.se

Ryttare, hundägare, kattägare och kaninägare!

Blogg: http://mikatela.blogspot.com

Tina
0

#2 Bakterien heter Bordetella bronchiseptica  och du kan läsa mer om den här under rubriken "Pneumoni".

Livet med två australian shepherds
- https://brukshundarnas.wordpress.com

Lusthan
0

Jag skulle inte ha de tillsammans men skulle nog dela av en liten del av hagen där marsvinen kunde gå. Det kan ju vara en variant i alla fall.

Jag har haft små kaniner tillsammans med mina marsvin som jag hade när jag var yngre. Eller en liten kanin ska jag kanske säga. Det gick bra men någon större än den hermelinkaninen skulle jag nog inte sätta ihop med marsvin just för risken för skador kan vara så stor. Bakterien visste jag dock inte om och det är ju också något att fundera på.