Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarfoder
Läst 11078 ggr
Meeris
0

Tranbärsjuice koncentrat - utan socker?

I flera tråder här nämns tranbärsjuice koncentrat som bra angående urinvägsproblem.

Men finns det koncentrat utan socker i? Var får ni tag i det i så fall? Märke? Här hittar jag bara "JOKK" och "Brunnebys" i hälsokostaffären - men båda har tillsatt socker.

Ni som har erfarenhet med detta (idipidi?) hur doserar ni, ger ni med spruta i munnen, blanda med mat ..eller? Vad bör man tänka på?

• Redigerat 2023-02-09 11:23 av Ljungåsen
FeliciaS
0

Vi hade tranbärsdricka hemma en gång, jag köpte för att blanda med någon extramat om det var till Sera tror jag… Det blev inte så mycket till henne, har för mig pappa drack upp rätt mycket *s*
Har för mig det var B&P (Naturens skafferi) som var märket, köpte den i vår vanliga mataffär (Coop).

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

idipidi
0

Hälsokosten och Coop brukar ha. Men det utan socker är oerhört surt… Det brukar finnas tre varianter. Osötad (enormt sur!), sötad med sötningsmedel och sötad med socker. Den som innehåller sötningsmedel är den man framför allt ska akta sig för, sen få man väl välja själv om man vill ge den sötade eller osötade.

Dock ska man se till att inte ge någon utspädd "måltidsdryck" utan se till att hitta koncentrat med mycket tranbär i och ge det ganska koncentrerat.

Emma-U
0

Leta efter en juice som är sötad med druvjuice - då är det naturligt socker. Och som de andra nämner: inte socker och absolut inte sötningsmedel.

Jag ska se om jag hittar namnet på den som jag brukar köpa så kan du få det märket - det är nämligen druvsocker i den.

--------------
Emma - medarbetare på
Bichon.iFokus

idipidi
1

#3 På vilket sätt skulle druvsocker vara naturligare eller bättre än annat socker?

Vanligt socker är precis lika mycket naturprodukt. Det tillverkas i Sverige i regel från sockerbetor. Druvsocker tillverkas från t.ex. potatis eller vete. Inte heller är druvsocker nyttigare än något annat socker.

Möjligen är det ett försäljningknep att ha i druvsocker då det låter bättre?

För övrigt… Druvsocker är samma sak som glukos. Vanligt socker består i princip av sackaros. Sackaros består av glukos (alltså druvsocker) och fruktos (fruktsocker). Alltså: vanligt socker består av druvsocker plus fruktsocker.

Meeris
0

#2 & 4 Du ger alltså koncentratet som det är? Inte färdig "juice" dvs koncentrat blandat med lite vatten. Eller finns det vånlig juice att köpa kanske? (inte i vår häsloaffär här i alla fall)

Du tycker inte heller att det behöver vara ett problem att det är socker i det? Klart de inte ska ha socker egentligen men ibland är det ju ett avvägande hurvida det nyttiga är det viktga och man kan strunta i sockret för stunden.

Vilka mängder ger du då och hur ofta?

Ena honan här tycks "låta" ibland när hon kissar eller bajsar(?) - men bara ibland. Annars är hon pigg och glad och inte det minsta påverkad. Urinprov hos veterinären gav dock ingenting och vi ska avvakta och se till att hon dricker mycket (HA! Hon som typ aldrig brukar dricka…det får väl bli mycket gurka eller så…). Så nu tänkte jag försöker underlätta lite med "naturliga" medel under tiden, minska CA i maten m.m. 

Tranbär låter perfekt eftersom det är ok att ge även till friksa djur men har inga egna erfarenheter med det och hittar inte heller något mer exakt om trabär & marsvin.

idipidi
0

#5 Personligen har jag ingen jätteerfarenhet. Jag har botat nån  urinvägsinfektion bara. Då har jag gett koncentrat eller aningen utspätt, mest för att det blir så stora mängder att trycka i dem om man spär ut det. Hur mycket är svårt att svara på, jag gick mest på känn… Om man använder en sån där ml-spruta så brukar de ju börja protestera efter några ml, så jag kan tänka mig att jag gav några ml per gång. Två gånger per dag kanske, eller nån extra gång på eftermiddagen-kvällen i början.

Jag vet dock andra som faktiskt klarat av att bli av med urinsten med hjälp av tranbärsjuice. De gav koncentrerat och så mycket de orkade och hann. Plus att de var envisa och inte gav upp.

Jag har svårt att tro att man skulle lyckas ge dem så mycket att det blir skadligt. Då måste man nog ha extremt mycket tid och ett väldigt tålmodigt marsvin, samt sakna sunt förnuft. ;)

Meeris
2

Tack ska ni ha!

Jag letar fortfarande efter en sockerfri variant men har smygit igång lite med en sötat (socker) koncentrat dock bara gett några dropar på gurka hittills mer för att vänja henne vid smaken kanske.. Ska till "storstan" imorgon och hoppas att kanske hitta en annan sort där.

senses
0

Köp frysta tranbär annars.. Så kan du tina dem, mosa dem och sedan suga upp saften med en liten spruta och ge i munnen? Glad Då innehåller den ju garanterat inga konserveringsmedel, sötningsmedel eller andra konstigheter.

Meeris
0

#8 Bra tips, även om jag aldrig medveten har sett frysta tranbär här - får kolla! Har annars hittat en nästan "ren" koncentrat från Brunneby, enbart lite äpplejuice tillsatt(visst innebär även detta lite fruktsocker), som marsvinet i frågan är sådär halvförtjust i.

Och nu under höstlovet passade jag på när vi var i Tyskland och köpte helt ren "direktsaft" vill säga pressade bär, inget koncentrat eller så samt torkade tranbär, har dock inte hunnit ge till de (kom hem i natt)

senses
0

#9 Jag har ett paket frysta tranbär här hemma i frysen. :) Köpte dem på konsum!

FeliciaS
0

#8 När bären har frysts så har ju en del näringsämnen försvunnit.

Mvh Felicia

FeliciaS
0

Förresten, Oxbow har tranbärs-"godis"… Oxbow Critter berries heter dem. Jag har en förpackning hemma, marsvinen älskar det! :)

Mvh Felicia

Meeris
0

#12 Jo, jag känner till de, jättebra! ..får bara inte tag på de här i närheten tyvärr.. har vissa nakdelar att befinna sig långt från landets storstäder…

Lilla marsvinet här har slutat pipa förresten så jag hoppas på det bästa men fortsätter ett tag till… läste att det går att använda tranbär även förebyggande för marsvin som är benägna att få problem med urinvägerna. Så man kanske borde upprepa regelbundigt helt enkelt?

dirdib
0

Vad tycker ni om denna?

http://www.kiviksmusteri.se/main/default.asp?basid=13&ID=14&catid=38&subcatid=159&subsubcatid=197&viewprod=234&langid=1

Det fanna många olika men den verkade ha mest tranbärsjuice 16% förurom den som var koncentrerad. Skulle den passa eller ska man leta någon annan? vilken i så fall?

FeliciaS
0

#14 Jag ger koncentrat av märket Brunneby, men blandar inte ut med lika stor mängd som man ska när man som människa dricker utav det. B&P har en osötad variant, och Brunneby med. Den som jag ger är dock sötad, men innehåller mer tranbär än socker. Kiviks tranbärsdryck innehåller ju mer druvor än tranbär.

Mvh Felicia

dirdib
0

Jag köpte en kocentrerad av jokke tror jag och en som är redan blandat men som jag läste om B&P tror det var

Sandra-B
1

Här kan man köpa tranbärspulver som man kan blanda med lite vätska och ge med hjälp av en spruta, det blir ju väldigt koncentrerat då eftersom pulvret bara innehåller tranbär.
Man kan ju också blanda lite pulver i kligröt om man vill eller liknande.

100 gram pulver kostar 149 kronor, bör nog kunna räcka rätt länge.

På sidan kan man även läsa lite om vilka effekter tranbär har och där står bland annat:

"Lider man eller har haft problem med njursten eller gallsten kan försiktighet vara klokt. För personer som har problem med njursten rekommenderas att samtidigt ta tillskott av magnesium. Detta för att magnesium eliminerar oxalat (som oftast är orsaken till njurstenar), som tranbären innehåller."

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

dirdib
0

Jag har tur att mitt djur dricker det själv från vattenskål, jag vill inte tvinga honom att dricka något :)

Creation
0

#17 Det visste jag inte! Oxalat är ju inte den vanligaste anledningen till urinsten på marsvin, men det kanske är bra att ge mer magnesium ändå. För mycket oxalat kan ju troligen bygga på en redan existerande urinsten.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

[Maijah]
0

Lite OT-fråga men kan ni inte skriva en artikel om UIV & Urinsten? Skulle behövas känns det som..

Abico
0

#20 - Det finns klart och publiceras när som helst.

Hanna 

FeliciaS
0

#17 Jag har aldrig tänkt på att det kan tänkas finnas som pulver, tack för att du tipsade om det :) Då slipper man sockret, verkligen bra!

#19 Men det gällde ju njursten, dock vet jag inte hur långt njur- och urinsten går hand i hand när det gäller marsvin. (?)

Mvh Felicia

[Maijah]
0

#21 Va bra =) Ska bli intressant att läsa!

Sandra-B
1

Det visste inte jag heller förrän jag såg det där.

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!