Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 933 ggr
1-2-3
0

Ny marsvinsägare

Hej!

Jag ska köpa mina 2 marsvin i Juli, och jag har hört att man inte ska sätta in små hus och sånt som dom kan gömma sig i under första halvåret. Annars kan dom bli skygga,

Stämmer det?

Abico
0

Nej det är ett märkligt påstående som är svårt att bli av med.

Du får inga trygga marsvin om dom inte har någonstans att söka skydd. Marsvin är flyktdjur och gömsle (hus eller rör) ska finnas i buren.

Hanna 

[Maijah]
0

Absolut inte. Marsvin har behov av att kunna gömma sig då de blir rädda, annars blir de bara mer osäkra. En bur utan inredning blir också tråkigt för marsvinen & de blir skygga & "tråkiga" (de vill inte springa runt & utforska om buren inte har en stimulerande inredning)

1-2-3
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Okej, men vad menas med detta: (Kolla bild) ------------->

[Maijah]
0

#3 Det stämmer som sagt inte, det är ett konstigt påstående som "lever kvar" än idag, fast det inte borde. Var/vad kommer texten ifrån? Skötselråd från djuraffär? Om det är det har jag bra en sak att säga. Lita inte på vad djuraffärer säger (det är oftast helt fel). Det finns marsvinsidor & marsvinsböcker som också ger felaktig info, här är en BRA marsvinssida. Läs jättegärna våra olika marsvins-artiklar här på MiF =)

Abico
0

#3 - Var har du hittat den texten?
Marsvinen ska ha möjlighet att gömma sig och behöver någon form av hus, allt annat är bara struntprat.

Hanna 

Creation
0

#1 #3 Man ska inte tro allt man läser(vad är källan till texten?).

Marsvin som är utan hus blir inte tama, nej. Dock blir de vana vid att tas upp ur buren, samt vana vid att inte ha någonstans att gömma sig när de är rädda. Djur och människor kan vänja sig vid och anpassa sig till vilka förhållanden som helst, hur bra/dåliga de än må vara.
Så småningom lär man få upp marsvinen ur buren utan spring, det kan jag inte förneka. Det är den enda effekten av den behandlingen.

Men marsvin som inte springer när de är rädda är inte tama. De kan vara precis lika rädda för dig och omgivningen som alla andra marsvin, de har bara tvingats/manipulerats/hjärntvättats till att anta ett onaturligt beteende: att inte agera på sin rädsla och springa när de ser fara. Jag finner detta mycket grymt mot djuret och kan också påstå att det går emot åtskilliga svenska djurskyddslagar, men främst av allt denna:

_**" 12 § Marsvin ska ha sådan inredning att de kan söka skydd. "

**_Så ha hus till dina marsvin. :-) Har man svårt att få upp marsvinen ur buren(i och med att de ofta springer) kan man ha hus med bara tre väggar, istället för att ha fyra väggar och en mindre ingång dit. Det ger marsvinen tillräckligt med säkerhet, för då behöver de bara hålla koll åt ett håll när de gömmer sig där.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

1-2-3
0

Jag hittade källan på Arken zoo's hemsida.

http://www.arkenzoo.se/default.asp?sid=328

Jag hoppas länken fungerar, annars så gå in på arken zoo, sen på djur och välj sedan marsvin, där under "buren" kommer det stå.

Royalz
0

Fast Arken Zoo är en utav dom butikerna som har det sämst åt sina djur. Så jag skulle aldrig lita på deras information. Sök här inne på sajten istället om du vill att dina blivande marsvin ska ha det bra.

[Maijah]
0

Det stog annat som var fel på den sidan, t.ex att de ska ha saltsten.

Jag stödjer inte djuraffärer då jag tycker att de borde försvinna helt, och som Royals säger så har jag också sett att djuren har det rätt dåligt där. Så nä, lita inte på den där texten.

[Liinda]
0

Det beror på vilken Arken affär man går till. Jag vet en riktigt bra men den är också den enda bra djuraffär jag sett.

Moa-16
0

#10 Där har du en poäng! Här har arkens djur det jätte bra. Dom berättar om djuren. Har ett krav på att man måste köpa två, om det inte redan finns ett annat marsvin i hemmet.

Man kan inte tvinga djur att bli trygga. Det är du som ägare som får ha tålamod med dom. Dom måste få ditt förtroende.Att ta bort hus & andra gömmor i ett halvår(???) är absolut inget man ska göra! Dom ska alltid ha något att gömma sig under!

[Maijah]
0

Ja det skiljer sig ju från djuraffär till djuraffär =)

[Liinda]
0

#11 Ja du menar den i Eskilstuna va, på tuna park? Det är den jag menar =) Ja dom är jätteduktiga där och så kommer alla deras djur från uppfödare eller privatpersoner. Inget kommer från grossister. =)

Moa-16
0

#13 Jo (: Har faktiskt praktiserat där. Dom är super!

[Liinda]
0

Jaha vad kul :D Jag är en bekant till Jouni jag brukade vara hundvakt åt puffe förut hehe :P

Men men nu ska vi inte glida ifrån ämnet :P