Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketteravelungar
Läst 1212 ggr
zippern
0

Dräktig marsvins hona's Vikt?

Hej! Jag har en marsvins hona som ska ha bebisar.. Och just nu väger hon 1.4Kg och jag känner fosterrörelser väldigt tydligt, Dock fattar jag ingeting om när bäckenbenet ska öppa sig men.. men iallafall så borde det vara på G.. antar att det är 2-3 ungar.. och jag undrar om någon har skrivit upp vad sin hona vägde när hon hade runt 2-3 ungar.. & vet ni hur länge det kan vara kvar innan bebisarna kommer? för jag känner ju fosterrörelse bra.. (Vet ej när hon kunnat blivit dräktig då mina marsvin bodde ihop tills hanen dog.. :/)

MVH Lina

Linnet
0

Det går ju inte att säga, om du inte vet vad hon brukar väga när hon inte är dräktig. Hur länge har du känt rörelser?

HLJB
0

Det är ju så väldigt olika hur mkt de går upp och beroende på vad ungarna väger däremot så har jag räknat ut (efter två kullar med samma hona) att förutom ungarnas vikter så går det bort nästan precis 10g per unge och jag antar att det är moderkakor, hinnor och sånt där som den vikten består av.

godisgrisen
0

Jag tycker att vikten varierar så mycket att jag aldrig använder vikt för att avgöra ungarnas ankomst eller antal. Det enda jag använder vägningen till är att en snabb viktökning är ett säkert tecken på dräktighet man kan också hålla koll på honans hälsa genom att kontollera att viktökningen är jämn men som jag ser det säger vikten inget om hur dax det är. Det är lättare att känna och titta på magen och försöka förstå hur många som verkar finnas där. Så kan man räkna tid, från det att man känner de första fosterrörelserna är det ca. tre veckor innan ungarna föds. Bäckenet är också väldigt säkert man känner tydligt när fogarna öppnats då är det oftast nära…